Do konce září si lidé mohli e-mailem požádat o výměnu mílí za odměny v rámci věrnostního programu ČSA. Kdo si ale léta střádal například na letenku do New Yorku a těšil se, jak tam stráví letošní Vánoce, má smůlu. 

ČSA se totiž rozhodly změnit pravidla věrnostního programu. Zatímco dosud si člověk mohl míle střádat bez časového omezení a vlastně ani nikdy nemusel letět s ČSA, nově se podmínky výrazně zpřísňují. Nová pravidla platí od začátku října.

Klienti ČSA tak měli čas do konce září využít starých mil a například si rezervovat letenku do vybraného města. Většina lidí to ovšem nechala na poslední chvíli, telefonní linky byly přetížené a před pobočkou ČSA v centru Prahy se tvořila několikahodinová fronta. Komu se v ní nechtělo čekat, mohl o výměnu požádat e-mailem. Těm nyní ale přichází nepříjemné překvapení.

"Můžete využít jen letů s ČSA," zní odpověď dlouholetým klientům. Kdo tedy čekal, že si vybere z nabídky letů celého SkyClubu, má smůlu. O omezení výběru přitom dopředu nevěděl. Navíc sehnat letenku na některé termíny je už nemožné.

"V půlce října mi poslali nesmyslnou nabídku na let do New Yorku přes Moskvu. Ještě pořád to ale řešíme. Tohle není reálný benefit," říká zdroj iHNed.cz. Podle něj i dalších klientů přistoupily ČSA k výměnám mílí arogantně a ani komunikace přes e-maily nefunguje nejlépe.

Dopravce se ale brání s tím, že kapacita každého letu je vždy omezená nasazeným letadlem. "Na kapacitu některých dálkových letů operovaných partnery jsou samozřejmě knihováni také klienti i jiných věrnostních programů, nejen OK Plus. Tudíž je logicky možné, že do některé konkrétní destinace již ve vybraném termínu nemusí být k dispozici volná kapacita. České aerolinie v žádném případě nemůžou ovlivnit např. kapacitu bonusových letenek u partnerských leteckých společností," říká k tomu mluvčí ČSA Hana Hejsková.

Problém se týká několika tisíců lidí, většina členů programu OK Plus si podle ČSA vybírá odměnu průběžně a od začátku roku využilo svých mílí zhruba 20 tisíc členů programu. "To dokumentují i čísla: propadnutí všech mil v říjnu letošního roku se ve chvíli, kdy byla zveřejněna nová pravidla, týkalo přibližně osmi procent klientů OK Plus," dodala Hejsková. Věrnostního programu v současné době využívá přes 600 tisíc lidí.

Kdo nepoletí s ČSA, přijde o míle

Hlavní změnou je doba platnosti nasbíraných mil, ty nově platí maximálně 24 měsíců od chvíle, kdy je člověk získá. Zároveň ale člověk musí alespoň jednou za dva roky koupit jeden let s ČSA. Pokud to neudělá a míle nevyčerpá, propadnou a automaticky se z účtu smažou. Společnost přiznává, že dosavadní pravidla byla pro aerolinku nevýhodná.

"Primárním cílem změn je nastavit nová pravidla v něm tak, aby se podmínky narovnaly, byly obchodně výhodné také pro provozovatele a v konečném důsledku byly zrušeny možnosti, kdy zákazník nemusel za celou dobu členství ve věrnostním programu využít vůbec žádnou ze služeb Českých aerolinií, přičemž mohl od společnosti čerpat benefity," uvedla mluvčí ČSA Hana Hejsková. Dosud například stačilo koupit si jednou za dva roky CD v obchodě u neleteckého partnera OK Plus a platnost mil se automaticky prodloužila o další dva roky.

Svůj věrnostní program nyní omezuje i Česká spořitelna. Zatímco dnes členové programu Partner ČS získávají u smluvních obchodníků slevy přímo při nákupu, nově dostane člověk výhodu až zpětně. "Klient provede platbu kartou a na osobní účet mu vrátíme odměnu ve výši slevy u daného obchodního partnera," uvedl mluvčí České spořitelny Petr Podzimek. Podle informací iHNed.cz s tím má souviset i širší omezení programu, to ovšem Česká spořitelna nepotvrdila.