Automobiloví fanoušci dostanou tento týden hned dvakrát příděl novinek mířících na trh. Nicméně i zde se ukazuje, že Čína přebírá nadvládu nad trhem od USA. Mezinárodní autosalon v čínské Šanghaji tento týden nabídne přes 60 světových premiér, a zřejmě tak překoná další výstavu, která se v téměř stejnou dobu koná v New Yorku.

Do Číny se vedle asijských značek chystají všichni významní evropští a američtí výrobci včetně Škody Auto. Výstava se pro novináře otevře v úterý, veřejnost ji bude moct navštívit od 21. do 28. dubna.

Čína předloni díky silnému růstu prodeje vystřídala Spojené státy na pozici největšího automobilového trhu světa. Přední světové automobilky se snaží expanzí v Číně kompenzovat pokles poptávky na rozvinutých trzích.

Růstu prodeje však nyní brzdí konec vládních opatření na podporu poptávky a snaha některých velkých měst omezovat registrace nových automobilů.

VW: Ještě více aut do Číny

Německá automobilka Volkswagen hodlá v letošním roce zvýšit prodej v Číně o osm až 12 procent. Uvedla to dnes podle agentury DPA firma, jejíž součástí je česká Škoda Auto. Loni prodej skupiny Volkswagen na čínském trhu stoupl o více než třetinu.

"Každé auto, které vyrobíme, dokážeme prodat. Když budeme více vyrábět, můžeme i více prodávat," řekl šéf čínských aktivit Volkswagenu Karl-Thomas Neumann. "Doposud nečekaně prudký růst na čínském trhu ale zpomalí," dodal.

Firma minulý týden oznámila, že v letošním prvním čtvrtletí zvýšila prodej v Číně meziročně o pětinu na 548.400 vozů. Automobilka Volkswagen začátkem roku přislíbila, že v Číně do roku 2015 investuje 10,6 miliardy eur (téměř 260 miliard Kč). Investice budou směřovat do rozšíření výrobní kapacity a vývoje nových produktů.

K růstu VW přispěla Škoda Auto, jejíž odbyt na čínském trhu stoupl o více než 27 procent na 54.400 vozů. Prodej stoupl navzdory konci vládních opatření na podporu poptávky a snaze některých velkých měst omezovat registrace nových automobilů.

Magnet na auta jménem Čína

Přední světové automobilky se snaží expanzí v Číně kompenzovat pokles poptávky na rozvinutých trzích. Roční prodej motorových vozidel v Číně se do roku 2015 vyšplhá na 23 milionů vozů. Stoupne tak o 27 procent z loňských 18,06 milionu. Předpověděl to v podnělí náměstek čínského ministra průmyslu a informací Su Po na semináři před autosalonem v Šanghaji.

Naznačil tak výrazné zpomalení růstu, který v samotném loňském roce činil 32,4 procenta, napsala agentura Reuters.

Prodej osobních automobilů loni v Číně stoupl zhruba o třetinu na rekordních 13,8 milionu vozů. Generální ředitel francouzské automobilky PSA Peugeot Citroën Philippe Varin v pondělí předpověděl, že v příštích několika letech se bude růst čínského trhu s osobními vozy pohybovat kolem deseti procent.

Největší čínská automobilka SAIC Motor uvedla, že hodlá do roku 2015 zvýšit prodej na šest milionů vozů ročně. Loni její prodej stoupl o 32 procent na 3,6 milionu vozů. SAIC v Číně spolupracuje s předními světovými automobilkami, například s největším americkým výrobcem automobilů General Motors nebo s evropskou jedničkou Volkswagen. Firma podobně jako někteří její čínští konkurenti doufá, že se po úspěchu na domácím trhu prosadí globálně.