Na trhu aut schopných provozu s nulovými emisemi se zostřuje konkurence. Dosud dominantní pozici Toyoty chce s hybridními a později i čistě elektrickými vozy ohrozit německý Volkswagen (VW) a velké plány má i japonská Honda.

První čistě elektrický vůz koncernu VW, do něhož patří i česká Škoda Auto, bude postaven buď na bázi malého vozu Up!, nebo bude elektrickými "vnitřnostmi" vybaven nejlépe prodávaný model Golf. Na americkém trhu by se čisté elektromobily se značkou VW měly prodávat od roku 2013, prohlásil včera šéf německé automobilky Martin Winterkorn.

"Naše cíle jsou jasné a ambiciózní. Volkswagen bude hromadně produkovat elektromobily pro každého," cituje agentura Bloomberg Winterkornova slova pronesená ve vývojovém centru VW v kalifornském Palo Alto. Plán ale zdaleka neznamená, že ve výrobním programu VW, druhého největšího výrobce aut na světě, elektromobily brzy převládnou. V roce 2018 má jejich podíl spolu s hybridy dosáhnout tří procent celkové produkce koncernu, což by mělo být více než 300 tisíc kusů ročně.

Už letos VW na americkém trhu začne prodávat hybridní vozy, jejichž baterie budou kromě běžného dobíjení ze spalovacího motoru schopné čerpat energii i přímo ze zásuvky. Jako první se k zájemcům dostane velký sportovně užitkový vůz Touareg, v roce 2011 bude následovat hybridní verze modelu Jetta, což je amerikanizovaný sedan postavený na stejné platformě jako VW Golf.

Své plány výroby elektromobilů odhalila včera i druhá největší japonská automobilka Honda. Ta chce elektromobily a hybridy schopné dobíjení i ze sítě dodávat na americký a japonský trh od roku 2012. Honda byla jedním z průkopníků benzinovo-elektrické koncepce, ale na konci uplynulého desetiletí zaostala za Toyotou. V roce 2015 mají hybridy představovat desetinu produkce Hondy.


Dieselový předvoj
VW Jetta s naftovým motorem TDi dostal cenu Zelené auto roku. Jeho hybridní verze bude ještě čistší.
FOTO: BLOOMBERG