Letošní ročník Letní filmové školy (LFŠ) představí i snímky zařazené do specifického stylistického fenoménu - filmu noir.

Žánr je spojován zejména s americkou kinematografií 40. a 50. let minulého století. Uherskohradišťský festival zařadil do svého programu na 20 z více než 260 filmů. Přehlídka se uskuteční od 23. července do 1. srpna.

"Kolekce noirových (melo)dramat, kterou se podařilo zajistit, nabízí náhled na významné pojmy z oblasti filmu noir, a to počínaje chronologií vzniku, přes stylistické formování, pronikaní vedlejších tendencí a vlivů až po citaci významných tvůrčích osobností, které se na filmu noir podílely," sdělila mluvčí LFŠ Lenka Zemánková.

Diváci se tak mohou těšit například na několik snímků režiséra, scénáristy, producenta, dokumentaristy, herce, vášnivého boxera, malíře a čtenáře Johna Hustona. Přehlídku zahájí jeho Maltézský sokol (1941), který je často označován za první noirový film v USA. Vznikl podle knihy Dashiella Hammetta a její hrdina Sam Spade je předchůdcem Phila Marlowa.

K vidění bude i Asfaltová džungle (1950).

Na programu jsou také snímky Pojistka smrti (1944) režiséra Billyho Wildera, filmová adaptace příběhu Jamese M. Caina Pošťák zvoní vždy dvakrát (1946) v režii Taya Garnetta, noirová rarita Hluboký spánek, který v roce 1946 zrežíroval Howard Hawks, raný německý film režiséra Roberta Siodmaka Zabijáci (1946).

Šedesátá léta noirových proměn zastupuje dnes již kultovní gangsterské drama Johna Boormana Bez okolků (1967). Chronologii časové linie noirových proměn uzavírá Dlouhé loučení (1973) režiséra Roberta Altmana.

Dalšími klíčovými tématy 36. Letní filmové školy budou sekce Islandská kinematografie a Nový latinskoamerický film. Filmoví fanoušci se mohou těšit i například na Fotbalovou horečku či domácí a exilovou tvorbu Jána Kadára.