Je libo do nádrže deset kilo vodíku? Tahle otázka už brzy nebude znít motoristům v Česku nepatřičně. Ústav jaderného výzkumu v Řeži u Prahy (ÚJV) ve spolupráci se společností Linde Gas, otevřou v květnu v Neratovicích první čerpací stanici, která místo benzinu, nafty či LPG nabídne řidičům čistý vodík.

První vodíková pumpa na území nových členských států Evropské unie vyroste po třech letech příprav. A bude postavena "na dojezd" od nejbližší německé vodíkové pumpy v Drážďanech.

V počátku nebude mít pumpa příliš mnoho zákazníků - vodík u ní bude tankovat jen jeden autobus neratovické městské dopravy firmy Veolia Transport. Speciálně pro tento případ ho vyrobila plzeňská Škoda Electric. Autobus, který využívá vodíkových palivových článků k výrobě elektrického pohonu, už v současné době prochází homologací.

 

Přečtěte si také

 

Napojení na německou vodíkovou trasu

V budoucnu by však měly přibýt další autobusy, případně i osobní vozy. Třeba takové, jaké už sériově prodává automobilka Honda ve Spojených státech. Česko se ale neratovickou "vodíkovkou" v budoucnu napojí na německou "vodíkovou trasu" a bude tedy dostupné i vozům, které už nyní na západ od našich hranic vodíkový pohon využívají.

"Naše stanice má význam, i když ji zatím bude využívat jen jeden autobus. Jde o to ukázat veřejnosti, jak tato alternativa k fosilním palivům funguje," říká šéf projektu z ÚJV Řež Luděk Janík.

"Původní projekt vodíkové dálnice v Německu předpokládá rozšíření na všechna velká města. Chceme představit vodík jako alternativní palivo i v České republice," přidává se Zbyněk Brada, manažer produktu z Linde Gas.

Náklady na projekt: 83 milionů korun 

Náklady na celý projekt vycházejí zhruba na 83 milionů korun, z toho 75 procenty přispěla Evropská unie a český stát. Polovinu z celkových nákladů stojí podle informací HN pořízení autobusu.

Spotřeba neratovického autobusu se odhaduje na 8 kilogramů vodíku na 100 kilometrů. Náklady na kilometr jízdy jsou řádově srovnatelné s naftovými autobusy, podstatnou výhodou oproti klasickému palivu jsou však nulové emise. Přesněji - pouze vodní pára.

Vodík jako palivo budoucnosti má dnes řadu příznivců i odpůrců. "Já ale vodík považuji za jedinou možnou alternativu k benzinu a naftě. Do deseti let očekávám, že dojde k většímu rozšíření tohoto paliva," prorokuje šéf Společenství čerpacích stanic v ČR Ivan Indráček.

V Evropě funguje dnes několik desítek vodíkových pump - především v Německu.

090128_17b.jpg