Tradiční souboj o motoristy, kteří uzavírají před Vánoci nové smlouvy o povinném ručení a havarijním pojištění dostane letos nebývalý náboj.

Pojišťovna Direct, nováček na tuzemském trhu, nabídne všem motoristům 20procentní slevu oproti cenám, které v současné době platí u konkurence. Zatímco v uplynulých letech se většina pojišťoven snažila nalákat řidiče především na odměny za to, že nehavarují, Direct se rozhodl oslovit slevou všechny.

"Slevu 20 procent vypočítáme z cen, které má na současné smlouvě. Smlouvy převezmeme a plnění z nich zachováme. Pokud má někdo například zaplacené lepší asistenční služby, poskytneme mu je rovněž," uvedl mluvčí pojišťovny Tomáš Zavoral. Direct, který vstoupil na český trh na konci května, zatím získal tisícovky klientů.

Konkurence je z tahu Directu zatím v klidu. "Podle našich průzkumů se klienti při výběru pojišťovny řídí především jejím renomé, finanční stabilitou a škálou nabízených služeb, nikoliv pouze cenou. Klientům nabízíme vedle rychlé likvidace a širokého rozsahu asistenčních služeb také celou řadu jiných výhod, proto se cenové konkurence nebojíme," uvedla mluvčí České pojišťovny Dagmar Koutská.

Také Kooperativa, dvojka na trhu povinného ručení, sází na širokou nabídku služeb. "Nová nabídka konkurence je prvním signálem. Zatím není jasné, jak trh zareaguje," uvedl mluvčí Marek Vích. Podle něj spíš než na snižování cen Kooperativa sází na širokou nabídku služeb: "Našim zákazníkům například zdarma nabízíme pojištění proti živelním pohromám."

Podle Tomáše Prouzy ze společnosti Partners For Life Planning nemůže Direct držet nabídku dlouhodobě: "Nevěřím, že by pojišťovna dokázala udržet cenovou hladinu o pětinu níže po delší dobu." Ředitel makléřské společnosti Insia Ivan Špirakus uvedl, že nabídka se vztahuje na původní pojistné smlouvy, které nejsou sjednány v rámci speciálních nabídek: "Nemyslím si, že by se ostatní pojišťovny této akce nějak zvlášť obávaly. To by musela ta sleva být ještě vyšší a muselo by to platit bez uvedené výjimky."

Direct však sází na to, že současná kampaň, která potrvá do konce roku, mu přinese řadu zákazníků. "Příští rok bychom již chtěli mít desítky tisíc zákazníků," uvedl Zavoral s tím, že již v současné době pojišťovna překonává stanovený plán. Direct se specializuje na prodej pojistek prostřednictvím internetu a telefonu. Jediným akcionářem je nizozemská firma GDII.

Podobným způsobem se na trhu pokoušel prosadit Callin patřící do skupiny PPF. Po roce a čtvrt se však Callin stáhl z trhu. Tehdejší mluvčí PPF Dita Fuchsová uvedla, že PPF provedla test trhu. Prý neskýtá takový potenciál, jaký firma očekávala.