reklama

Každý pátý produkt prodají řetězce pod vlastní značkou. Více než polovinu z nich udají ve slevě

Čtěte více: obchod a služby | značka | slevy
  • Dlouhodobý podíl zboží prodaného pod privátní značkou obchodních řetězců se nemění.
  • Letos tento podíl dosáhl na 19 procent.
  • Oproti západním zemím je to dvakrát méně a Česko se tak po Slovensku umístilo na druhé příčce v žebříčku evropských zemí.
jarvis_56df29bc498ea7542d91c4d4.jpeg Češi jsou zvyklí nakupovat zboží ve slevových akcích. Jeho podíl v nákupních vozících je kolem 60 procent. Přesto české řetězce slušně vydělávají. Snímek je z hypermarketu Albert. Foto: ČTK

Podíl rychloobrátkového zboží prodaného pod privátní značkou obchodníků dosahuje letos 19 procent a dlouhodobě se příliš nemění. Je tak stále výrazně nižší než v západní Evropě, kde se pohybuje mezi 30 a 40 procenty. Podle údajů společnosti Nielsen v Česku také stále roste podíl zboží prodaného ve slevových akcích. V obchodech nad 400 metrů čtverečních se prodá až 54 procent rychloobrátkového zboží ve slevě. Česko se tak hned po Slovensku řadí na druhou příčku v žebříčku evropských zemí. Společnost to ve čtvrtek uvedla na tiskové konferenci.

V porovnání se západními zeměmi má tak Česko mnohem vyšší procento zboží prodaného ve slevových akcích. Ceny značkového zboží se díky vysokému počtu a větší hloubce promočních slev přibližují cenám privátních značek, někdy také dokonce klesnou pod jejich úroveň.

"Tím privátní značky přicházejí o konkurenční výhodu. Vnímáme sice přibývání prémiových produktů i v řadách výrobků prodávaných pod vlastní značkou řetězce, český spotřebitel však stále rád plní svůj nákupní košík akčním značkovým zbožím," uvedl generální ředitel společnosti Nielsen Karel Týra.

Například v Německu se v rámci vlastních značek řetězců prodá v potravinách 43 procent zboží, v drogerii pak 37 procent. V ČR v rámci nejprodávanějších potravin generují privátní značky největší část z tržeb u smetany (37 procent) a kuchyňských olejů (36 procent). Naopak nejméně se pod vlastní značkou řetězců prodá piva (pět procent) a hořkých bylinných likérů (dvě procenta). V drogerii až 58 procent z celkových útrat za kuchyňské utěrky a 57 procent tržeb papírových kapesníčků putuje za produkty privátních značek.

Češi jsou tak stále lídry v Evropě v nákupech ve slevách. První v Evropě je Slovensko s podílem 56 procent. Za ČR je na třetím místě Maďarsko s podílem 44 procent. V Německu je to 21 procent, ve Velké Británii pak 36 procent.

Výdaje českých spotřebitelů v maloobchodě dále rostou. Podle výsledků maloobchodního auditu společnosti Nielsen zaznamenaly tržby obchodů ve třetím kvartále narůst o 5,2 procenta meziročně. Tempo růstu ovlivnilo zvýšení cenové hladiny rychloobrátkového zboží o více než šest procent. Hlavním tahounem navýšení tržeb ve třetím čtvrtletí byly mléčné výrobky, které tvoří téměř pětinu z celkových výdajů za rychloobrátkové zboží.

ČTK, prp
Přeposlat
Diskuse
reklama

Manpower: Česko má kvalifikované zaměstnance, kteří ovšem neumí anglicky. Přesto patří do TOP 10 trhů práce Evropy

České soláry se rozrůstají po celém světě. V Íránu startuje projekt za 300 milionů, další vzniknou v Chile či Austrálii

Česká RSBC kupuje největšího výrobce pistolí ve Slovinsku. Sází na zhoršení bezpečnostní situace v Evropě

CRAB kontrolující nemovitosti státu měl šetřit miliony, namísto toho je spolykal. Evidence jednoho objektu stojí 27 tisíc

Zeman jmenoval novou vládu. Kabinet zvolil vicepremiéry Brabce a Stropnického a Babišovi nařídil odmítnout kvóty pro migranty

reklama