reklama

Hračky Utukutu rozvíjejí motoriku i fantazii. Výrobky nejlepšího živnostníka roku si oblíbily děti z celé Evropy

Čtěte více: hračky | firma | Živnostník roku
  • První hračku nechal Viktor Hrdina vyrobit jako balanční pomůcku pro dceru, která se málo hýbala.
  • Dnes dřevěné výrobky, které vymýšlí spolu s manželkou Gabrielou, prodává do celé Evropy.
  • Letos Hrdinovi očekávají obrat kolem pěti milionů korun, z toho export tvoří přibližně 20 procent.
jarvis_5a257076498e34d8c9187ce7.jpeg Viktor Hrdina s manželkou Gabrielou provozují pod značkou Utukutu e-shop s dřevěnými hračkami. Zaměřují se na unikátní balanční pomůcky pro děti. Foto: HN – Libor Fojtík

Ve vzduchu voní dřevo a kolem se vznáší bělavý prach. V dílně, kde několik truhlářů opracovává bukové překližky, hraje elektronická hudba. Na stěně visí tibetská vlajka a rozbitá elektrická kytara. Tady, v jedné z hal na pražském Letišti Letňany, se rodí dřevěné hračky Utukutu, které si během pár let oblíbily děti a rodiče z celé Evropy. Lehce punkový nádech je poslední upomínkou na dřívější kariéru sedmatřicetiletého zakladatele značky a Živnostníka roku 2017 Viktora Hrdiny, který spolu s kamarády stál u zrodu legendárního Cross Clubu v pražských Holešovicích.

"Já se tehdy v Crossu spíš snažil, aby to zas takový punk nebyl. To v podnikání dlouhodobě nikdy nemůže fungovat. Působil jsem tam 12 let a vždy jsem se motal hlavně kolem různých změn a nových nápadů. A ta touha startovat projekty a zkoušet různé věci mi zůstala," říká Hrdina.

I proto ho nadchla myšlenka jeho manželky Gabriely, která před třemi lety přišla s nápadem na balanční prvek, jenž by jejich malé dceři pomohl rozvíjet motoriku. "Dcera ráda malovala, ale příliš se nehýbala. Hledala jsem proto nějakou pomůcku, která by ji motivovala k pohybu. Inspirovala jsem se v zahraničí a přišla s ohnutým houpacím prknem, které jsme si nechali vyrobit u kamaráda truhláře," vypráví třiatřicetiletá Gabriela Hrdinová.

Několik kusů tehdy Hrdinovi rozdali k vyzkoušení mezi kamarády a také do Montessori školky, kam dcera chodila. "Za 14 dní se díky tomu rozhýbala a rozběhala. Zároveň se narovnala a posílila střed těla, což potvrdila i naše fyzioterapeutka," líčí Hrdinová.

Hračka podle ní rozvíjí nejen motoriku dětí, ale i jejich fantazii, protože je nabádá k tomu, aby vymýšlely, jak si s ní budou hrát. Na prkně se mohou houpat, klouzat po něm, podlézat ho nebo třeba používat jako kulisy k hraní divadla. Dnes si s ním hraje i mladší syn Hrdinových, kteří mají děti ve věku tři a šest let.

Virální reklama díky šeptandě i blogerkám

Z houpacího prkna byli nadšeni i kamarádi Hrdinových, a tak se manželé rozhodli vyrábět je ve větším a prodávat. Rok a půl se podnikání věnovali jen po večerech. "Já jsem chodil do práce a Gábina byla doma na rodičovské dovolené. Neměli jsme ani e-shop, své produkty jsme pod názvem Houpací prkno prodávali přes jednoduchý objednávkový formulář na sociálních sítích. Od kamaráda truhláře jsme si hotové výrobky vozili domů, kde jsme je balili a expedovali. Jednu dobu to víc než bydlení připomínalo sklad," směje se Hrdina.

Zlom přišel, když houpací prkno nabídli v několika facebookových skupinách, kde se shromažďovali jejich potenciální zákazníci. V té době také poslali do světa na vyzkoušení pár putovních prken, která si lidé za recenzi mohli otestovat. Povědomí o nové hračce se tak začalo mezi rodiči virálně šířit. Zájem tehdy vzrostl natolik, že se Hrdinovi pustili do e-shopu.

"Pomohly nám i blogerky, které psaly o našich produktech. Byli jsme pravděpodobně první v Evropě, kdo s podobným nápadem přišel, takže se o nás zmínila třeba i jedna známá německá blogerka, která má obrovské publikum nejen v Německu, ale i v Británii nebo Nizozemsku," vypráví Hrdina.

Na základě poptávky od zákazníků Hrdinovi postupně přidali různé barevné kombinace a vytvořili velké houpací prkno pro dospělé. Vedle toho začali vyrábět také houpačku Spectra a chůdičky. "Stejně jako náš původní produkt jsou to všechno pohybové hračky, které podporují zdravý motorický vývoj dětí," přibližuje Hrdinová.

S rozšířením nabídky produktů se s manželem rozhodli změnit název z Houpacího prkna na Utukutu, což svahilsky znamená hravost. "Viděli jsme, že zájem o naše zboží je i v zahraničí. Proto jsme potřebovali nějaký mezinárodní název, který by dokázali vyslovit i lidé v cizině. Jméno jsme vymýšleli v rámci workshopu společně s konzultanty ze společnosti Lovebrand a Utukutu tam padlo vlastně jen tak mimochodem. Nám se to ale strašně líbilo, protože je to hravá slovní hříčka, která se dá číst zleva i zprava, a navíc jsme ji v rámci loga mohli zpracovat do pohybu houpání," líčí Hrdina.

Své výrobky prodávají Hrdinovi převážně přes e-shop, který provozují v české a anglické verzi. Svým zákazníkům nabízejí dopravu po celé Evropě, ozývají se jim ale i zájemci ze Spojených států nebo Austrálie. "Snažíme se získat i různé partnery v zahraničí. Dodáváme hračky do obchodů v Británii či Itálii. V Česku spolupracujeme také s několika prodejnami, kde mají naše prkna k vyzkoušení v dětském koutku. Nicméně prodej v kamenných obchodech je poměrně nákladný, takže v tuto chvíli je pro nás prioritou hlavně e-shop. Máme tam mapu, odkud si lidé objednávají, a v Evropě je celá plná špendlíků," uvádí Hrdina.

Hračky pomáhají autistům i hyperaktivním dětem

Vedle toho prezentuje Utukutu své produkty také na veletrzích v Česku a na Slovensku. "Často jsme jediný stánek, který dětem nabízí pohybovou aktivitu, takže máme vždy plno. To je nejlepší zpětná vazba a hrozně nás to nabíjí," říká Hrdina. V současnosti se s manželkou chystají na velký odborný veletrh do Německa, od kterého si slibují uzavření spolupráce s obchodními partnery nejen v Německu. Časem by rádi získali více velkoobchodních odběratelů na evropském trhu.

Zatímco na začátku pro Hrdinovy dělal pouze kamarád truhlář na čtvrt úvazku, dnes jejich tým tvoří celkem 12 lidí. Z malé dílničky se tak Utukutu muselo přestěhovat do větších prostor na Letišti Letňany. Přímo na výrobě hraček se tady podílí pět až šest truhlářů podle poptávky. Používají bukové dřevo, které pochází z udržitelných zdrojů, a snaží se zpracovávat vše, co zbývá. "Hobliny se používají jako podestýlka pro koně a ze zbytků prken vyrábíme pastelkovníky," přibližuje Hrdina.

Utukutu své produkty nabízí v různých barevných kombinacích nebo zdobené gravírováním. Na některých motivech přitom spolupracuje i s ilustrátory. To se odráží i v ceně výrobků. Například nejlevnější houpací prkno stojí 2400 korun. "Odpovídá to tomu, že jde o ručně dělaný výrobek, který je celý ze dřeva a vydrží tak dlouho, že ho jednou dáte i svým vnoučatům. Navíc si kupujete odpovědnou značku," říká Hrdina.

Podle Hrdinové jsou mezi zákazníky Utukutu především vysokoškolsky vzdělaní lidé ze střední a vyšší střední vrstvy, kteří tíhnou k alternativním způsobům výchovy a vzdělávání dětí. Dřevěné balanční hračky si oblíbili i rodiče, jejichž potomci trpí hyperaktivitou a poruchou pozornosti nebo autismem.

"Máme na sebe navázané i fyzioterapeuty a další odborníky, se kterými chceme naše hračky dál posouvat a dávat jim další přidanou hodnotu. Centrum pohybu Olomouc dokonce vytvořilo celý cvičicí program s houpacím prknem nazvaný Woudink pro děti i dospělé," popisuje Hrdinová.

Cvičicí pomůcka pro batolata i seniory

Hrdinovi už prodali tisíce kusů svých výrobků a letos očekávají obrat kolem pěti milionů korun. Z toho export tvoří přibližně 20 procent. Před Vánoci je zájem tak velký, že Utukutu jede na plnou výrobní kapacitu a už od listopadu objednává až na leden.

Utukutu

Viktor Hrdina s manželkou Gabrielou provozují pod značkou Utukutu e‑shop s dřevěnými hračkami. Zaměřují se na unikátní balanční pomůcky, se kterými si děti mohou nejen hrát, ale které zároveň rozvíjejí jejich motoriku a fantazii.

 

Začali před třemi lety s jedním produktem, dnes jich nabízejí pět. Vyvíjejí je ve spolupráci s fyzioterapeuty a dalšími odborníky. Hračky pro ně vyrábí tým šesti truhlářů.

 

Hrdinovi jich prodali už tisíce kusů a letos očekávají obrat kolem pěti milionů korun. Zákazníky mají po celé Evropě, v Británii a Itálii dodávají hračky i do kamenných obchodů. Do budoucna by rádi získali alespoň 10 velkoobchodních odběratelů na evropském trhu.

Za tři roky vyrostla Hrdinovým v Evropě také nová konkurence. "Říká se, že když máte nějaký nápad, tak se stejnou myšlenkou přijdou minimálně tři lidé na téhle planetě. V Evropě se první konkurenční firma objevila asi půl roku po nás, takže to museli připravovat už v době, kdy jsme ještě nebyli na trhu. Konkurence byla, je a bude. A jediná cesta, jak se s tím vyrovnat, je být pružní a inovativní," říká Hrdina.

Jeho manželka Gabriela k tomu dodává: "My jsme se také inspirovali jinde. Je nám jasné, že v dnešní internetové době těžko vymyslíme něco, s čím ještě nikdo nikdy nepřišel. Vždy si ale dané produkty přetváříme ke svému obrazu a dáváme jim přidanou hodnotu. A pokud nás kopíruje někdo další, tak to znamená, že naši práci asi děláme dobře," podotýká Hrdinová.

Příští rok plánuje Utukutu uvést na trh další dva produkty a nový pohybový program. "Začali jsme u dětí a dnes naše výrobky používají všechny věkové kategorie od batolat až po seniory. Pořád máme nové nápady. Každý rok tak bychom rádi naši nabídku rozšiřovali. Myslím, že jsme dobře podchytili trend, kdy se lidé vymezují vůči dnešnímu zrychlenému světu a vrací se k jednoduchým věcem, které jsou funkční a dlouho vydrží," uzavírá Hrdinová.

Jana Niedermeierová
Přeposlat
Diskuse
reklama

Unikátní volební model Univerzity Karlovy: Prezidentskou volbu vyhraje na 90 procent Zeman, nebo Drahoš

Vejce na českém trhu jsou kvůli obchodníkům a drůbežářům už dražší než v zemích, kde vypukl skandál s insekticidem

Čeští podnikatelé vydělávají na boomu bitcoinů. Sami si ale myslí, že se trh s kryptoměnou přehřívá

Levnější byty v Praze nebudou, říká ředitel Geosanu Beneš. Se svým týmem se chce zaměřit na energetickou náročnost budov

Praha bude hostit summit prestižní Singularity University. Do Česka se tak sjede vizionářská elita

reklama