reklama

Za minutu linka v Holešově vyrobí 1240 bonbonů Bon Pari. Ikonická cukrovinka se od 70. let téměř nezměnila

  • Továrna Sfinx v Holešově pokračuje ve výrobě Bon Pari, které se v Česku dělají 40 let.
  • Ročně tady vyrobí přes 165 milionů bonbonů Bon Pari. Značka má pod sebou dalších pět výrobků, mimo jiné se v továrně dělá i želé nebo marshmallow.
  • Prodej tvrdých bonbonů ale za posledních deset let poklesl. Je za tím i tlak na zdravý životní styl a menší množství cukru.
Ročně se v Holešově vyrobí přes 165 milionů bonbonů Bon Pari. Ročně se v Holešově vyrobí přes 165 milionů bonbonů Bon Pari. Foto: HN - Tomáš Škoda

Když se v továrně na cukrovinky v Holešově dělají hašlerky nebo marshmallow, výroba voní do širokého okolí. V závodě Sfinx kromě bonbonů pro osvěžení dechu či pěnových bonbonů lijí do forem i rozmanité želé a také takzvané lité kandyty, což jsou tvrdé bonbony typu Bon Pari. Tedy hladká, čirá, oválná cukrátka.

Cucavé Bon Pari se v Česku dělají 40 let, technologie za tu dobu sice zrychlila, ale podle šéfa vývoje Lubomíra Boudy je jejich chuť stále stejná. “Chceme, aby chuť bonbonů byla stabilní. To je pro nás stejně důležité jako bezpečnost,” uvádí Bouda. Na bezpečnost tady dost dbají, minimálně bez čepice na vlasy a zakrytí vousů se neobejdou. Má to logiku, do bonbonů a sáčků se nesmí dostat nic cizího, od bakterií přes vlasy až po předměty. To si také Nestlé, které závod vlastní, pečlivě hlídá a ještě před vstupem do výroby na to důrazně upozorňuje zaměstnance na nástěnce s obrázky předmětů, které zákazníci našli třeba mezi želé.

"Zkopírovaná" technologie

Továrna samotná je několikapatrová budova, kde se linky na výrobu cukrovinek rozkládají i přes několik místností. Linku na Bon Pari tady dovezli na konci 90. let z Pražských čokoládoven, kde se předtím tyto bonbony vyráběly. Jde o speciální technologii, kterou se lijí hladké, tvrdé, čiré bonbony. Zaměstnanci čokoládoven ji objevili v 70. letech na potravinářské výstavě Interpack. Stroje v tehdejším Československu na výrobu takových cukrovinek nebyly. Jenže dostat západní technologie za železnou oponu bylo těžké.

“Licí hlava, která hmotu na Bon Pari vyklepává do forem a speciální typ vařiče se musely koupit ze Západu, další části linky tam Češi jezdili “kopírovat” a pak si je sami dovyrobili a poskládali,” popisuje Bouda s tím, že dostat zahraniční peníze na nákup některých součástí linky bylo skoro nemožné a vložil se do toho i stát. “Zčásti to zaplatilo ministerstvo hospodářství,” říká Bouda. Plánovalo se, že bonbony budou Čokoládovny exportovat na západní trhy, ale nakonec se více vyrábělo pro socialistický blok. Vyváželo se do Polska, Rumunska, Maďarska, Ruska nebo do zemí arabského světa.

Milion bonbonů za den

V holešovské fabrice dnes vyrábějí Bon Pari několik dní v týdnu. Na vylepšené a rychlejší lince tady za minutu udělají 1240 bonbonů, za den je jich asi milion. Když se vyrábí Bon Pari, jede nepřetržitý provoz. “Na začátku se smíchá glukóza a cukr, hmota se zahřeje a v odparce se z toho odvede voda. Hmota musí zůstat čirá a světlá, nesmí z ní být karamel,” popisuje výrobu Bouda. Speciální zařízení pak do ní vstříkne směs aromat, koncentrátů, barvících potravin a kyselin, aby měl výsledný bonbon ovocnou chuť a barvu. Pečlivě promíchaná hmota se pak nalije do formy, vychladí a může se balit. Jeden bonbon stroje vyrobí asi za 40 minut.

Bouda o výrobě bonbonů mluví jako o alchymii. Zvlášť při tom, když ukazuje, v jakém stroji se do Bon Pari přimíchávají barviva z přírodních barvicích potravin, jako z řepy nebo černé mrkve. “Není to vůbec jednoduché, protože to probíhá za vysokých teplot a teplem se barva mění. Musíme tak pracovat rychle, aby byla stabilní,” uvádí. Ovocné koncentráty zase obsahují vodu a ta bonbonům v tomto případě neprospívá, protože vyšší podíl vody je “zakalí”. Ačkoliv přírodní suroviny ve Sfinxu používají několik let, Bon Pari vypadají a chutnají stejně, jako kdysi.

Jak vznikne bonbon: Bon Pari se lijí, želatinové se musí naolejovat
Jak_vznikne_bonbon_Bon_Pari_se_liji_zelatinove_musite_naolejovat.png

Dnes má značka Bon Pari pod sebou pět výrobků a několikrát ročně v továrně udělají limitované edice. “Bonbony stále vyvíjíme. Snažíme se vyzkoušet jak trendy, tak vlastní nápady,” vypráví Bouda v ruční dílně. Ta je od zbytku výroby oddělena a dvě zaměstnankyně v ní ručně udělají asi 1000 variant bonbonů ročně. Cukrovou hmotu samy vaří a natahují na obrovské mramorové desce, pak ji lijí do malých modrých formiček. To je ale jen začátek, následně se musí udělat průmyslová zkouška, kdy pracovníci zjišťují, zda se dá bonbon vyrobit ve velkém a cukrátka musí projít testem chuti. Celé to trvá i více než devět měsíců. Pokud se všechno podaří, mohou se nové bonbony začít prodávat.

Méně cukru

Největší boom Bon Pari byl v 90. letech. Vyráběly se na dvou linkách a začalo se více exportovat do Ruska. “Používali tam bonbony na doslazování čaje. Je to ale fakt dobré,” směje se Bouda. V době největší slávy měla pod sebou značka Bon Pari 26 různých výrobků. “Za posledních deset spadla kategorie tvrdých ovocných bonbonů o polovinu. Bon Pari tvoří polovinu této kategorie, takže objem je dnes menší,” říká Bouda. Pro Bon Pari zůstaly jako hlavní trhy Česko a Slovensko, jen malá část se ještě vyváží do Polska a Litvy.

Bouda si pokles prodejů vysvětluje tím, že jde o módu. “Před deseti lety nebyly “in” plnovousy a kšandy, dnes je pěstujeme a nosíme. To samé je u bonbonů. Jsou trendy, které vyletí nahoru, kde se drží nějakou dobu a pak poklesnou. Funguje tady přirozený vývoj výrobku,” domnívá se.

Na výrobu cukrovinek ale také působí tlak na zdravý životní styl a snižování cukru v potravinách. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) by cukr neměl převýšit 10 procent denního příjmu energie člověka, což je 50 gramů cukru. V Bon Pari ale Nestlé zatím na této surovině ubírat nebude. “Když je bonbon bez cukru, chutná jinak a je otázka, jestli to zákazníci chtějí,” říká Bouda s tím, že důležité je vědět, kolik bonbonů může člověk sníst na to, jak se hýbe a sportuje, tedy při vyváženém životním stylu. Budoucnost Bon Pari ale vidí pozitivně. “Vždy budou lidé, kteří si budou chtít dát malé potěšení. Navíc to je značka, která je tady 40 let a v ovocných bonbonech ani nemá konkurenci,” myslí si.

Od příštího roku budou ve Sfinxu nově vyrábět Jojo medvídky s nižším obsahem cukru. Nahradí ho rozpustná vláknina, kterou se firma vyvinula ve spolupráci s dodavatelem ve Velké Británii.

Simona Janíková
Přeposlat
Diskuse
reklama

Téma lithium otevřela dezinformační média, na sociálních sítích s ním bodovali Babiš a Okamura. Po volbách utichlo

Chicagská burza zahájila obchodování s termínovanými kontrakty na bitcoin. Během prvních minut se cena vyšplhala nad 16 tisíc dolarů

Kariérní řád půjde oživit jen těžko, učitele by měli hodnotit spíše ředitelé škol, řekl Zemanovi kandidát na ministra školství Plaga

Unikátní volební model Univerzity Karlovy: Prezidentskou volbu vyhraje na 90 procent Zeman, nebo Drahoš

Světový prodej zbraní loni vzrostl. Kvůli mezinárodnímu napětí státy poprvé od roku 2010 přestávají šetřit na obraně

reklama