reklama

Chceme se dostat na čínský trh. Číňanům ale Avast neprodáme, říká šéf českého antivirového obra

Rozhovor
Čtěte více: Avast | antivir | technologie | AVG | rozhovor
  • Česká antivirová firma Avast má za sebou úspěšný rok. První finanční výsledky po sloučení s AVG ukázaly, že oproti konkurentům Avastu rychle roste zisk a zvedají se i tržby.
  • Šéf Avastu Vincent Steckler nyní doufá, že vedle světového prvenství v počtu uživatelů bude jeho firma do pěti let největší i z hlediska tržeb.
  • Spekulace o prodeji antivirové společnosti do Číny Steckler vyvrací.
Generální ředitel antivirové společnosti Avast Vince Steckler. Generální ředitel antivirové společnosti Avast Vince Steckler. Foto: Dan Materna / MAFRA / Profimedia

Šéf českého Avastu Vincent Steckler, jehož firma patří k předním světovým výrobcům anitivirů, má za sebou podařený rok. Po několika neúspěšných pokusech se mu loni v červenci podařilo přemluvit akcionáře brněnského AVG k tomu, aby svolili k prodeji právě do rukou jeho společnosti. K tomu nyní Avast ohlásil první finanční výsledky po spojení se svým někdejším rivalem, z nichž vyplývá, že společný podnik má nakročeno k dalšímu posilování na globálním antivirovém trhu. Oproti stagnujícím konkurentům tržby české firmy meziročně vzrostly o necelá dvě procenta na 714 milionů dolarů (17,1 miliard korun). Ještě více navíc stoupl hrubý zisk EBITDA, který byl loni oproti předešlému roku o 31 procent vyšší a dosáhl 353 milionů dolarů (8,4 miliardy korun)

Už nyní je Avast s více jak 440 miliony uživateli největším antivirem světa. "Do čtyř až pěti let navíc hodláme předběhnout americký Norton Symantec, který je zatím silnější z hlediska tržeb. Také v tomto směru bychom se pak mohli stát světovou jedničkou," plánuje americký manažer. Ten hovoří také o trendech na bezpečnostním trhu a spekulacích, podle nichž se tuzemského IT velikána chystají odkoupit čínští investoři.

HN: Chcete předběhnout Norton ve výši tržeb. Zatím jste se z pozice světové trojky posunuli na druhé místo. Od Nortonu vás ale stále dělí asi 700 milionů dolarů. Dokážete své nynější tržby zdvojnásobit, abyste se před konkurenta dostali?

Nebude to hned, ale myslím si, že je to reálné. Tržby Nortonu se nyní pohybují kolem 1,5 miliardy dolarů. V posledních letech ovšem meziročně klesají zhruba o šest procent. Avast oproti tomu dosud ročně stoupal zhruba o desetinu. Když jsem před osmi lety nastupoval do čela naší firmy, měla obrat kolem 20 milionů dolarů. Loni jsme přesáhli 700 milionů a letos by se toto číslo mohlo pohybovat kolem 800 milionů. Náskok Nortonu tak podle mě můžeme stáhnout do čtyř až pěti let.

HN: Jestliže očekáváte růst, jaké technologie ho podle vás potáhnou? V minulosti jste zmiňoval, že budoucnost patří zabezpečení mobilních telefonů.

To stále platí, ale je to spíše otázkou dlouhodobého vývoje. Pořád spoléháme především na zabezpečení osobních počítačů. Řada lidí si dnes myslí, že je to překonaná technologie. Pro nás ale počítače stále představují silnou a stabilní uživatelskou základnu. Navíc se nám na tomto trhu daří ubírat podíly našim konkurentům. Myslím si proto, že trh s počítačovým zabezpečením ještě dlouho a zdravě poroste.

Když se vrátím k mobilům, tak u těch je zatím problém v otázce zabezpečení. Programy, které ho řeší prostřednictvím mobilní aplikace, lze snadno obejít. Pro nás by bylo ideální vytvořit antivirové řešení na úrovni operačních systémů mobilů, které vyvíjí Apple pro svůj iOs a Google pro Android. Žádná z těchto firem ovšem zatím není takovému řešení nakloněna. Proto se vydáváme cestou spolupráce s mobilními operátory, s jejichž pomocí naše zabezpečení do přístrojů instalujeme. AVG před třemi lety koupilo americkou společnost Location Labs, která s tamními operátory na takových projektech pracuje. My k tomu nyní jednáme s dalšími dvaceti telekomunikačními firmami z Evropy, Asie a Jižní Ameriky. V Česku jsme před dvěma měsíci podobné partnerství uzavřeli se zdejší pobočkou Vodafonu.

Když to tedy shrnu, z dlouhodobého hlediska trh s mobilním zabezpečením poroste. Teď ale vidíme šance spíše v zabezpečení zařízení pro internet věcí (IoT), kterých jsou po celém světě miliardy a která jsou přitom často velmi špatně chráněna. Hlavní slabinou jsou hlavně internetové routery, k nimž se IoT zařízení připojují. Podle našich výzkumů je 62 procent z nich náchylných k útokům. Proto chystáme produkty, které by měly takovým incidentům bránit.

HN: Krátce po vaší loňské koupi AVG jste uvedl, že ke spojení došlo, abyste mohli lépe čelit čínské konkurenci, jako je Qihoo nebo Chetah Mobile. Začátkem tohoto měsíce se přitom objevila zpráva, že Číňané naopak jednají o převzetí Avastu. Bude tedy Avast čínský?

Nevím, kdo s tou spekulací přišel jako první. Slyšel jsem ji snad ze tří zdrojů, ale není pravdivá. Žádnou nabídku na převzetí od potenciálního kupce, ať už z Číny nebo jiné země, jsme nedostali. V tuto chvíli nejsme v procesu prodeje společnosti, nemáme ani zájem ji prodávat.

HN: S žádnou čínskou firmou tedy nejednáte?

Se společnostmi z Číny jednáme pořád. S výrobci jako je Huawei řešíme zabezpečení mobilů, pak tu jsou ještě čínské firmy, s nimiž mluvíme o možném partnerství na tamním trhu. Čínský trh je druhý největší na světě a my bychom na něj rádi vstoupili. Bez lokálního partnera se tam ale nedostaneme. Proto jsem už někdy loni v září tuto možnost probíral se sedmi nebo osmi čínskými firmami. Teď v květnu jsme v Praze vedli další jednání z jednou z těchto firem. Odtud možná pochází ona spekulace o prodeji.

Jak ale říkám, řešíme pouze možné partnerství pro vstup na čínský trh. Do Číny se můžeme dostat do šesti měsíců, do roka nebo taky nikdy. Všechno záleží na tom, jestli se s některou z tamních firem dohodneme. Zatím jsme žádné takové partnerství neuzavřeli.

HN: Po vaší koupi AVG, který dlouhá léta platit za hlavního konkurenta Avastu, z firmy odešly stovky lidí. Jak vypadá slučování obou společností nyní.

Přední pro nás bylo sjednocení našich hlavních produktů, které jsme zvládli do tří měsíců od akvizice. Integrovaný produkt již využívá 75 procent našich uživatelů. A podobně je to se slučováním týmů Avastu a AVG. Asi 600 lidí skutečně odešlo, ale to se dalo čekat, protože se spousta funkcí v obou společnostech překrývala. Při podobném převzetí jedné firmy druhou mezi zaměstnanci nějaký čas panuje nejistota. Teď se ale počty lidí ustálily a myslím, že jsou všichni spokojení. Chtěl bych dodat, že všichni lidé, kteří odešli, si velmi rychle našli nové zaměstnání a bylo o ně dobře postaráno.

HN: V Avastu se spoustu let mluví o vstupu na burzu. Loni jste říkal, že by k němu mohlo dojít v roce 2019 nebo 2020. Jak to vidíte nyní?

Tohle je otázka, která se pořád vrací. Firmy vstupují na burzu, aby přilákaly pozornost investorů a mohly podnik prodat. Nebo taky hledají přísun nového kapitálu. My ale máme kapitálu dost a k tomu jsme velmi ziskoví. Typická technologická firma z USA, která se rozhodne pro IPO (první veřejný úpis akcií, pozn. red.), má obrat kolem 100 milionů dolarů a stejnou částku často dluží, takže potřebuje nové peníze na další růst. V takové situaci ovšem Avast není.

Pokud bychom na burzu vstupovali, pak by se na tom shodnout podílníci, mezi nimiž jsou naši zakladatelé Eduard Kučera a Pavel Baudiš, investiční fondy a také management se zaměstnanci, kteří drží zbylé akcie. Nyní je to tak, že žádný proces vedoucí k IPO nerozjíždíme. Možná k tomu dojde někdy v budoucnosti, teď to ovšem není na pořadu dne.

Jan Úšela
Přeposlat
Diskuse
reklama
comments powered by Disqus

Česká vědkyně se zúčastnila unikátního výzkumu predátorů. Snaží se je nalákat na falešné housenky

Češi utrácejí nejvíc za posledních pět let, vyplývá z průzkumu. Víc platí za dovolené a nábytek

Svržení diktátora Kaddáfího otevřelo migrantům trasu do Evropy, říká Sobotka. Uprchlíky chce zadržet v Libyi

Fotbalovou ligu sponzorujeme z čistě pragmatických důvodů. Dotační aféra nám samozřejmě vadí, říká jednatel firmy Het

Druhá nejhodnotnější digitální měna se na moment propadla z 317 dolarů na 10 centů. Zapříčinil to milionový prodej

reklama