Cesta Českých drah k zisku se komplikuje. Firma loni dostala dvě tvrdé rány, a to hlavně v druhé polovině roku. Prohrála arbitráž s plzeňskou Škodou Transportation kvůli sporům o platby lokomotiv. Jen to přineslo nečekané náklady zhruba 700 milionů korun, na zbytek z téměř 1,2 miliardy korun si už dráhy vytvořily rezervy v minulosti.

Druhou potíží drah byly loňské výluky, ty trvaly déle a firmě kvůli tomu výrazně vzrostly náklady na náhradní autobusovou dopravu i na vlaky a personál. Celkem šlo o nečekaných 500 milionů korun.

Celkem České dráhy loni prodělaly 1,4 miliardy korun, předloni byly podle mezinárodních účetních standardů v zisku 156 milionů. Počet cestujících loni navíc klesl téměř o 400 tisíc lidí na 169,7 milionu. Velkým nákladem zůstávají úroky z úvěrů, ty loni dosáhly historicky rekordní výše 1,3 miliardy korun, tedy o 222 milionů více než o rok dříve.

"Bez výluk a prohrané arbitráže by skončil segment osobní dopravy nad plánem a přiblížil by se vyrovnanému hospodaření," říká šéf drah Pavel Krtek.

Od rostoucí ztráty firmu nezachránily ani peníze navíc od státu a krajů. Ministerstvo dopravy drahám loni meziročně přidalo čtvrt miliardy, kraje pak 130 milionů. Celkem tak dráhy za provoz regionálních vlaků a rychlíků inkasovaly 13,5 miliardy. Navýšení ale nestačilo ani na rostoucí odpisy kvůli pokračujícímu pořizování nových vlaků.

Ztráta je pro dráhy problém hlavně kvůli dluhům. Do června je třeba splatit 11 miliard korun a půjčit si je někde znovu. S rostoucími ztrátami se zvyšuje i riziko, že agentura Moody’s v dalších týdnech sníží rating firmy a ta si tak bude půjčovat dráže než dosud.

"Musíme jim říct, že tu máme několik desítek milionů eur nákladů, se kterými jsme nepočítali, ale proti tomu tu máme akční plán. Myslím, že to rating neohrožuje, ale budou se určitě zajímat i o to, zda nemáme další kostlivce ve skříni," vysvětloval svou strategii Krtek. Smluv, kde hrozí nějaké spory, má přitom firma hned několik.