Energetická společnost ČEZ v úterý ve velkém stylu představila ČEZ Esco, jednu z nových vlajkových lodí firmy. Ta se má nově věnovat všem velkým klientům ČEZ a nabízet jim řešení na míru – od prodeje komodit po vlastní kogenerační jednotku, úsporná řešení ve firmě či osvětlení ve městech. Polostátní firma chce pomocí skupiny Esca bojovat s klesajícími tržbami zaviněnými velmi levnou elektřinou.

A firma se ve svých plánech nedrží při zemi. "Loni byly tržby Esca, nepočítáme-li dodané komodity, okolo dvou miliard korun. Letos plánujeme tři, ale v roce 2020 až devět miliard korun," popisuje očekávání ČEZ šéf obchodu firmy a člen představenstva Pavel Cyrani.

Právě on dával skupinu Esca dohromady. Nyní v ní jsou firmy ČEZ Energo, ČEZ Energetické služby, EVČ, Enesa a společnost ČEZ solární. A jak šéf ČEZ Daniel Beneš prezentoval v pražském Foru Karlín několika stovkám – ať už stávajících nebo potenciálních – zákazníků, budoucnost podle ČEZ patří "chytrým městům, chytrým domácnostem a chytrým podnikům". Motivací pro firmy má být několik. Kromě úspory ČEZ nabízí i obsluhu a provoz například podnikových energetik.

Různé energetické audity, výměny osvětlení, ať už solární či plynové kogenerační zdroje a další nabízí řada firem. Kromě ČEZ je oznámily i RWE s E.ONem, ale například i Bohemia Energy či Lumius. Některé z nich, podobně jako ČEZ, nabízí i financování. Většinou poskytované formou tzv. EPS, tedy zákazník nic neinvestuje a firma si bere peníze z úspor. 

Tradiční energetické společnosti se snaží více rozkročit – jednak hledají nové příjmy, na druhé straně se ale také připravují na novou, decentralizovanou energetiku. Tedy dobu, kdy stále více domácností, měst či firem bude chtít vlastní zdroj. A namísto jednoho velkého uhelného bloku bude elektřinu vyrábět například deset tisíc kogeneračních jednotek, které k elektřině vyrobí i teplo.

Aktivita firem na trhu ale může být až přehnaná. "V poslední době nás oslovily snad desítky firem," říká jeden z účastníků prezentace ČEZ, ředitel firmy Plastkon David Hama.

Jeho společnost má roční tržby zhruba 350 milionů korun a za energie ročně utratí necelých 20 milionů. "Ale člověka vyčleněného na energie nemám a nabídky všech těch firem jsem neměl ani čas číst. Pokud bychom se rozhodli spolupracovat s ČEZ, mělo by to tak pro nás jednu výhodu. A to, že to pro nás udělají komplet. Nemáme na to čas ani lidi a pokud to za nás někdo vymyslí, bude to řídit a ještě to zafinancuje, tak proč ne," říká.