Největší čínský internetový prodejce Alibaba Group Holding prodá ve fiskálním roce 2015, který skončí tento měsíc, prostřednictvím svých několika internetových stránek zboží za rekordní více než tři biliony jüanů (11,1 bilionu korun). To je zhruba 800krát více, než kolik za rok 2015 utržil největší český e-shop Alza.cz.

Důležitou hranici tří bilionů jüanů Alibaba překonal deset dní před koncem fiskálního roku. Ve srovnání s předchozím fiskálním rokem, tedy za rok do konce března 2015, je prodej vyšší o 23 procent. Tempo růstu však zpomalilo ze 46 procent v předchozím roce.

Celková hodnota prodaného zboží, nazývaná hrubý objem obchodů (GMV), je důležitým ukazatelem růstu firmy pro analytiky. Výkonný místopředseda Alibaby Joe Tsai však na internetových stránkách firmy naznačil, že tento ukazatel, který se od roku 2012 ztrojnásobil, se stává méně důležitým měřítkem úspěchu firmy. "Růst je bezvýznamný, pokud není udržitelný. Proto jsme zaměřili svou pozornost na růst kvality a rozšíření domácí spotřeby," citovala agentura Reuters Tsaie.

Alibaba se snaží přilákat na své stránky více zahraničních prodejců a více proniknout na čínský venkov, kde žije zhruba polovina populace země a kde zatím internetový obchod není příliš rozšířen. Uvažuje i o rozšíření v rozvíjejících se zemích, jako je Brazílie a Rusko.

Firma nyní bojuje se zpomalením ekonomického růstu v Číně nejníže za čtvrt století. Čína má na celkových aktivitách firmy podíl zhruba 90 procent. Spotřeba měla na loňském hrubém domácím produktu Číny podíl 66 procent, ten se zvýšil z 51 procent v roce 2014. Tsai věří, že tento posun ekonomiky pomůže firmám zaměřeným na domácí spotřebu.