Mladoboleslavská Škoda Auto podepíše takzvané memorandum o porozumění s největší čínskou automobilkou SAIC Motor Corporation a mateřským Volkswagenem. Jde o přelomovou dohodu, jejímž výsledkem budou investice v Číně za stovky milionů eur. Peníze mají směřovat například do vývoje elektrického pohonu aut či dalších technologií. Smlouva by se měla uzavřít na konci března, kdy do Česka zavítá čínský prezident Si Ťin-pching. Napsal to týdeník Euro.

 

Co je zač SAIC Motors

- SAIC Motors je největším výrobcem automobilů v Číně.

- Loni z jejích výrobních linek sjelo 5,9 milionu vozů, o pět procent více než v roce 2014. Mezi její vlastní značky patří Maxus, MG nebo Roewe. 
 
- Kromě toho provozuje společné podniky s německým koncernem Volkswagen, americkým GM nebo italským výrobcem nákladních vozů a autobusů Iveco. 
 
- SAIC Motors sází i na vozy na alternativní pohon. V následujících pěti letech plánuje podle agentury Reuters investovat do této oblasti 3,2 miliardy dolarů. Do roku 2020 chce vyvinout 30 modelů takzvaných „zelených vozů“. Jejím cílem je prodávat 600 tisíc takových vozů ročně
 
- S akciemi SAIC Motors se obchoduje na šanghajské burze. Podle aktuálního kurzu má automobilka hodnotu 34 miliard dolarů (815 miliard korun), což je téměř trojnásobek hodnoty, jakou burza přisuzuje koncernu PSA, pod nějž spadá Peugeot a Citroen.

SAIC Motor má nyní společný podnik s automobilkou Volkswagen, který funguje od poloviny 80. let minulého století a spadá pod něj zejména výroba vozidel Volkswagen a Škoda. SAIC Motor Corporation má ve společném podniku podíl 50 procent, Volkswagen 40 procent a zbylý desetiprocentní podíl připadá na Volkswagen (China) Invest.

V chystaném memorandu se podle důvěryhodných zdrojů hovoří o zájmu mladoboleslavské automobilky do společného podniku SAIC Volkswagen podílově vstoupit. Je to i poměrně pravděpodobné, přestože takový krok vyžaduje dodatečné schválení čínských úřadů. Škoda Auto nechtěla tyto informace komentovat.

Pro Škodu Auto je v současnosti Čína trhem číslo jedna. Nikde jinde neprodá firma víc vozidel, přičemž loni se tento počet přiblížil třísettisícové hranici. V dalších letech by důležitost tohoto trhu měla citelně vzrůst a česká automobilka tomu chce ještě více uzpůsobit vlastní modelovou řadu. Čínští zákazníci mají specifické požadavky a Škoda Auto například vyrábí v Číně model Yeti ve dvou verzích, když prodloužená verze se nikde jinde neprodává.