Česko si může ze skladu zkrachovalé společnosti Viktoriagruppe v německém Kraillingu odvézt zásoby nafty za více než miliardu korun, ke které se nemohlo dostat. Čtvrteční informace týdeníku Dotyk potvrdil mluvčí Správy státních hmotných rezerv (SSHR) Jakub Linka. Podle týdeníku ale získat naftu zpět nebude jednoduché. Insolvenční správce totiž stanovil termín odvozu do 30. dubna, ale již dříve přiznal, že odvoz nafty zabere minimálně půl roku. Zároveň podle týdeníku tímto aktem správce ještě pořád neuznal, že nafta skutečně patří Česku.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

"Termín stanovený insolvenčním správcem je nesmyslný. Už při minulých jednáních totiž přiznal, že odvoz nafty zabere šest až osm měsíců. A dostali jsme od pana správce skutečně také informaci, že hodlá vlastnictví samotné nafty zažalovat," uvedl pro Dotyk šéf SSHR Pavel Švagr.

Správa podle něj nicméně bude hledat cestu, jak naftu z Německa reálně dostat. 

"Je to náznak dobré zprávy, ale skutečně dobrá zpráva to bude až ve chvíli, kdy bude nafta na území naší republiky," reagoval ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD).

Na odpoledním Žofínském fóru Mládek řekl, že termín odvozu české nafty z Německa je nesmyslný a umělý. Podle něj je třeba vyjednat harmonogram, který bude realistický.

"Osobně si myslím, že optimální by bylo, kdyby byly na převoz použity obě cesty, to jest jak vlaky, tak kamiony. Je to ale odpovědnost SSHR," podotkl.

Švagr doplnil, že pokud by byly k převozu využity autocisterny, bylo by jich pro transport nafty třeba kolem 2500. O tom, zda jsou takové vozy k dispozici, spekulovat nechtěl.

S insolvenčním správcem Viktoriagruppe Mirkem Möllenem se Česko pře o vlastnictví nafty od vyhlášení insolvence firmy v prosinci 2014. Podle dřívějších informací je hodnota uložené nafty 1,2 miliardy korun. SSHR kromě podmínečného přihlášení nafty přihlásila i pohledávky za dalších 300 milionů korun. Uvedla, že v této sumě jsou například neuhrazené faktury, smluvní pokuty, penále a náklady na právní služby.

Až dalších 300 milionů korun pak při přihlašování pohledávek požadovaly české celní a daňové úřady. Češi tak celkem nárokují až 1,8 miliardy korun.

V prosinci loňského roku podala SSHR v Německu v kauze trestní oznámení na neznámého pachatele. Švagr to tehdy odůvodnil tím, že existuje podezření ze spáchání trestného činu podvodu a trestného činu porušení povinnosti při správě cizího majetku.

Z měření, které provedli předloni v prosinci němečtí celníci, vyplývá, že ve skladu v Kraillingu schází 6,3 milionu litrů paliva proti správnému evidenčnímu stavu. Od vyhlášení insolvence společnosti jsou zásobníky s naftou zaplombované.

Linka ve čtvrtek zároveň potvrdil, že ve skladu v Kraillingu je stále rozbitá železniční vlečka. Právě touto rozbitou vlečkou Viktoriagruppe před insolvencí argumentovala, když nechtěla převoz nafty do Česka povolit. Insolvenční správce loni vyčíslil její opravu na 40 až 250 tisíc eur (1,1 až 6,8 milionu korun).

Podle aktuálního vyjádření SSHR má Česko nyní zásoby ropy a ropných produktů typu nafty či leteckého petroleje zhruba na 95 dnů, povinných je 90 dnů. Nafta, kterou má Česko uloženou v Německu, by pokryla zhruba dvoudenní národní spotřebu.