Německý dodavatel automobilových součástek Robert Bosch zahájil interní vyšetřování, jehož úkolem je zjistit, zda je některý z jeho zaměstnanců zapleten do skandálu kolem falšování testů emisí automobilkou Volkswagen. Oznámila to ve středu firma.

Společnost Bosch dodávala Volkswagenu součástky, s jejichž pomocí automobilka manipulovala s údaji o emisích naftových vozů. Bosch je proto stejně jako Volkswagen terčem vyšetřování úřadů v Německu i Spojených státech, napsaly agentury DPA a Reuters.

Šéf společnosti Bosch Volkmar Denner ve středu uvedl, že celkové dopady skandálu na světový automobilový průmysl ještě nelze odhadnout. Bosch ale podle něj zatím nepociťuje žádný útlum v aktivitách souvisejících s naftovými automobily.

Celkové tržby společnosti, která je největším dodavatelem automobilových součástek na světě, loni podle předběžných údajů stouply o deset procent na více než 70 miliard eur (1,9 bilionu korun). Provozní zisk vzrostl o více než třetinu na pět miliard eur (135 miliard korun), napsala agentura DPA.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

V letošním roce Bosch očekává nárůst celosvětové produkce automobilů pouze o procento. "Jestli se k tomu přidá nejistota spotřebitelů ohledně naftových technologií, bude situace ještě obtížnější," uvedl Denner. "Musíme nyní učinit kroky, aby se to nestalo," dodal. Ve společnosti Bosch závisí na naftových technologiích zhruba 50 tisíc z celkových 375 tisíc pracovních míst.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v září obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že v celém světě software instaloval zhruba do 11 milionů aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české součásti Škoda Auto.