Autobusoví dopravci i speditéři v souvislosti s klesajícími cenami pohonných hmot zlevňují. Netýká se to ale všech linek a všech dopravců, vyplývá z čtvrteční ankety mezi dopravci.

"V kamionové dopravě například mají prostor pružně reagovat na ceny paliva pouze velké společnosti, které mají s klienty ve smlouvách sjednanou doložku k cenám paliva," řekl mluvčí sdružení Česmad Bohemia Martin Felix. V autobusové dopravě pak prostor pro změnu cenotvorby mají zejména dopravci provozující linky na své komerční riziko.

Autobusoví dopravci na nízkou cenu motorové nafty zareagovali už koncem minulého roku. Netýkalo se to ale autobusů jezdících v závazku veřejné služby. Tito dopravci placení zejména jednotlivými kraji totiž mají ceny jízdenek dotované a stanovené dlouhodobě.

Zlevnění se tak promítlo zejména do cen dálkové a přeshraniční autobusové dopravy, konkrétně například u linek do Berlína, Mnichova nebo do Vídně.

"Toto zlevnění v případě některých cen dosáhlo až 50 procent a využilo polštář, který poskytl vývoj cen pohonných hmot," řekla ředitelka autobusové dopravy Student Agency Ivana Kašická. Na vnitrostátních linkách pak dopravce snížil ceny v méně vytížených takzvaných sedlových časech.

Podobně k cenám jízdenek v souvislosti se zlevňováním pohonných hmot přistoupila konkurenční společnost Eurolines. Podle mluvčí Pavly Lauermannové se snížení cen jízdenek dotklo zejména nejfrekventovanějších tras, na nichž se dopravce rovněž potýká s nejtužší konkurencí.

Konkrétně například na lince Praha-Berlín s odjezdem v 06.45 společnost rozšířila počet míst, která je možné koupit za nejnižší cenu 250 korun, dodala mluvčí.

Ceny nafty i nejběžnějšího benzinu Natural 95 jsou nyní nejlevnější za posledních šest let. Cena benzinu Natural 95 se proti minulému týdnu snížila o 35 haléřů na průměrných 27,75 koruny za litr. Nafta ve středu stála v průměru 26,12 Kč/l a byla proti minulému týdnu podle šetření společnosti CCS levnější o 52 haléřů.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Některé společnosti tak chtějí aktuální situace na trhu s palivy využít ke zvýšení mezd šoférům. "Řidičů je na trhu nedostatek, loni vzrostly v naší firmě mzdy řidičů o pět procent, o dalším nárůstu jednáme s odbory v rámci kolektivního vyjednávání," řekl generální ředitel společnosti Arriva Daniel Adamka.

Kromě růstu mezd budou podle Felixe dopravci v letošním roce nižší cenou pohonných hmot kompenzovat i jiné rostoucí náklady. Mimo jiné zdražení mýtného pro kamiony v minulém roce a zavádění mýta v dalších evropských zemích. V neposlední řadě pak vznikne i prostor pro úhradu ztrát z minulých let, kdy byla ekonomická krize, doplnil mluvčí Česmadu.