Akcie německé automobilky Volkswagen v úterý klesly až o šest procent na šestitýdenní minimum. Americká vláda podala v pondělí na společnost civilní žalobu, která by ji teoreticky mohla přijít až na 90 miliard dolarů (zhruba 2,3 bilionu korun), tedy pětinásobek původně odhadované částky. Skutečný postih však bude podle minulých zkušeností jen zlomkem této sumy, napsala agentura Reuters.

Federální ministerstvo spravedlnosti podalo na firmu žalobu o čtyřech bodech kvůli tomu, že instalovala do téměř 600 tisíc svých naftových vozů zařízení, které umožňovalo skrývat při testech emisí vysoce nadlimitní hodnoty oxidů dusíku. "Oznámení je připomínkou toho, že VW má stále nevyřešený problém s emisemi," uvedli analytici banky Goldman Sachs a zachovali vůči akciím firmy doporučení "prodávat".

Kurz akcií firmy je nyní asi 20 procent pod úrovní z poloviny září, kdy skandál s emisemi vypukl. Díky prosincovému oživení je ale zhruba 30 procent nad svým minimem z počátku října.

Reuters dospěl k výpočtu maximální sankce tím, že nejvyšší možnou pokutu 37 500 dolarů za jeden vadný vůz vynásobil čtyřmi body žaloby a pak celkovým počtem vozů, u nichž se zjistily manipulace. Původní odhad 18 miliard dolarů počítal pouze s jedním bodem žaloby a s menším počtem vozů. Volkswagen v září přiznal, že v USA je nelegálním zařízením vybaveno 482 tisíc vozů s dvoulitrovými motory, později se ukázalo, že problém se týká dalších 85 tisíc aut s třílitrovými motory.

Podle analytiků ale bude skutečná pokuta mnohem nižší. Americké úřady například japonskou Toyotu zažalovaly za znečištění ovzduší počátkem století až o 58 miliard dolarů, obě strany se ale nakonec dohodly na urovnání, které firmu stálo pouhých 34 milionů dolarů. Mnohem hlubší dopad by na Volkswagen mohlo mít omezení přístupu jeho vozů na rozsáhlý americký trh, uvádí analytici.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Ministerstvo zároveň nevyloučilo, že podá na Volkswagen i žalobu u trestního soudu za klamání spotřebitelů a regulačních úřadů. Trestní žaloba ale vyžaduje vyšší důkazní břemeno než civilní pře, protože u civilního soudu vláda nemusí dokazovat, že Volkswagen klamal záměrně. Podle analytiků automobilka proti civilní žalobě nemá moc šancí.

Volkswagen už v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě. Skandál se týká rovněž 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.