Servisní kontroly pro vozy Škoda a další značky koncernu VW s dieselovými motory umožňujícími obcházet emisní měření zřejmě nebudou v Česku povinné. Po jednání s britskou certifikační autoritou a tamním ministrem dopravy Patrickem Mc Loughlinem to v úterý uvedl český ministr dopravy Dan Ťok.

Vozy Škoda podstupují homologační emisní měření právě u britské certifikační organizace VCA. Ťok se podle tiskové zprávy s britskou stranou shodl, že k nařízení povinných kontrol nemá Česko dostatečný právní rámec. Návštěva servisu má být naopak povinná v sousedním Německu.

"Britská autorita VCA, která homologuje škodovky pro evropský trh, stejně jako britské ministerstvo dopravy říká, že nevidí zákonné prostředky, jak přinutit všechny majitele dotčených aut k návštěvě servisu. Na druhou stranu hledají způsob, jak přimět co nejvíce majitelů automobilů, aby si přijeli aktualizovat software. V lednu se ještě setkáme se zástupci visegrádské skupiny, kde probereme jednotný postup. Definitivní rozhodnutí na evropské úrovni ale padne až začátkem příštího roku," uvedl Ťok.

Svolávací akce by měla začít příští rok v březnu. Jako první mají přijít na řadu vozy s motorem 2,0 TDI, kterých jezdí nejvíce. V jejich případě bude stačit přehrání softwaru řídicí jednotky. Následovat mají šestnáctistovky, kde se počítá vedle nového softwaru i s drobnou úpravou sání, a naposled by se měly v servisech upravovat vozy 1,2 TDI.

"Na detailní podobě servisních prohlídek stále pracujeme a dokud nebude vše vyřešeno, nebudeme se k tomuto tématu vyjadřovat," uvedl mluvčí Škody Auto Jozef Baláž.

Zdroje HN zevnitř automobilky naznačují, že se Škoda Auto pokusí své zákazníky motivovat k návštěvě servisu. A to například informací, že by uživatelsky důležité parametry motorů, tedy dynamika a spotřeba, měly být po změnách lepší než předtím. Pro firemní klienty zase přichází v úvahu například mobilní technici, kteří by za nimi přijeli na místo a ušetřili jim cestu do servisu.  

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Skandál vypukl letos v září, kdy americká Agentura pro životní prostředí obvinila koncern VW, že její turbodieselové motory pod typovým označením EA 189 ve verzi Euro 5 jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka rozpozná, když se vůz podrobuje emisnímu testu, a přejde na ekologický režim.

V současnosti se tyto vozy již v Evropě neprodávají, celkově jsou ale problematické motory namontované v 11 milionech aut koncernu VW po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek. V Česku jezdí přes 150 tisíc vozů.