reklama

Loděnická GZ Media vyrobila v říjnu přes milion vinylů. Světový lídr těží z rekordního trhu

Rozhovor
Čtěte více: hudební průmysl | vinyl
  • Osminásobný nárůst prodejních objemů vinylů za posledních pět let u Amazonu. Rekordní prodeje gramofonových desek na britském trhu. Víc než deset tisíc "elpíček" letos v Česku prodá Bontonland. Trh vinylů zažívá zlaté časy a s ním i jejich největší výrobce na světě, firma GZ Media z Loděnice na Berounsku.
Vinyly Vinyly Foto: HN - René Volfík

GZ Media letos v říjnu vyrobila přes milion gramofonových desek. Na vánočním trhu se s vyrytou stopou hudby Stinga, Lady Gaga nebo Arcade Fire objeví její produkce v USA, Velké Británii i v tuzemsku.

"Jsme globální hráči. Naše produkce pro Česko dělá méně než pět procent. Obrovsky rosteme v USA, dobře si vedeme v Británii," říká v rozhovoru pro IHNED.cz obchodní ředitel největšího výrobce gramodesek na světě, loděnické firmy GZ Media, Jiří Hašek.

O vaší společnosti se říká, že je největší na světě podle vyrobených vinylů. S růstem trhu dlouhohrajících desek se teď asi máte dobře...

Ano jsme největší na světě. Loni jsme vyrobili 7 milionů desek, letos nepochybně překročíme 10 milionů, už loni byl růst objemů třicetiprocentní oproti roku 2011, letos půjde o ještě větší nárůst. Trh roste řadu let, ale stále lámeme další a další rekordy, pořád se zlepšuje dynamika. Teď v říjnu jsme třeba pokořili milník milionu desek vyrobených za měsíc.

Takže růst trhu má i dál pokračovat? A stačí vám pro něj současné výrobní kapacity?

Čekáme další růst, určitě příští rok. Reagovat na to ale není jednoduché. Speciální lisovací stroje, technologie pro výrobu, nikdo to dnes nové nevyrábí. V 90. letech byla gramofonová deska odsouzena k smrti. Firmy likvidovaly výrobní technologie. My naštěstí ne. A jak jsme postupně rostli, nakupovali jsme venku - před časem jsme třeba sehnali nové stroje v Anglii. Pořád se poohlížíme po nových strojích, ale moc není, kde brát.

Jaký podíl na vaší produkci a tržbách dělají vinyly?

Obrat firmy za rok 2012 byl 1,8 miliardy korun, gramofonové desky z toho dělají asi čtvrtinu. Kromě vinylů nám ale rostou i další segmenty, podařilo se nám uzavřít spolupráci s velkými firmami jako Symantec, HP, IKEA, pro které vyrábíme také obalové materiály, personifikované karty. Snažíme se diverzifikovat naši výrobu do polygrafie, výroby obalových materiálů, aby nás případný pokles trhu hudebních nahrávek i vinylů, který může přijít, nezaskočil.

Pro koho desky vyrábíte? Roste i český trh, nebo poptávku táhne zahraničí?

Jsme globální hráči. Naše produkce pro Česko dělá méně než pět procent. Obrovsky rosteme v USA, dobře si vedeme v Británii. Pro to, abychom se na těchto trzích prosadili, je potřeba mít dobré vztahy s velkými vydavateli. Trh je hodně konsolidovaný, mluvíme o pár firmách Universal, EMI, Warner... Skrz ně se pak dostaneme k zajímavým věcem, děláme nové kolekce Beatles, novinky Lady Gaga, Katy Perry, Arcade Fire.

Často nejde jen o desky, ale kompletní merchandising, obaly, booklety. Na našem trhu to funguje spíš tak, že se na nás obracejí malé kapely, malé labely, uděláme edici dvou set, pěti set kusů.

Tím, jak roste globální trh vinylů - britský trh reportuje rekordní prodeje, Amazon nedávno uvedl, že za posledních pět let vzrostly prodeje gramodesek v jejich e-shopu skoro osminásobně -, znamená to, že na druhou stranu klesá cena, kterou si za vinyly účtujete?

Neklesá. Protože trh výroby gramodesek má velké bariéry vstupu na něj, není, kdo by cenu snižoval. Nové technologie nejsou. Navíc sama gramodeska už není ta, se kterou jsme před víc než šedesáti lety začínali. Je poptávka po specifických produktech, speciálních efektech a vlastnostech desek. Takže výrobní cena spíše naopak roste.

Téma trhu vinylů v Česku i ve světě zpracovaly páteční Hospodářské noviny.

Michal Šenk
Přeposlat
Diskuse
reklama

Plzeňský hejtman vítal Zemana kritikou, odsoudil jeho slova o Krymu. S lidmi, kteří dělají ostudu Česku, neobědváme, přidali se zastupitelé

Konec boomu hypoték? Poprvé za pět let jich po prázdninách ubylo, přesto může být letošek nadále rekordní

Volební deník Petra Honzejka, díl 17.: Jak Kalousek zavelel k útoku na ODS a piráty a proč se mu to může vymstít

Gott nebo Jágr budou v zahraničí propagovat méně známé regiony Česka. Projekt CzechTourismu vyjde na 22,5 milionu

Sloupek Martina Malého: Volič mezi svobodou a jistotou

reklama