Nový generální ředitel Českých drah Dalibor Zelený bude mít poloviční plat než jeho předchůdce ve funkci Petr Žaluda. Rozhodla o tom ve čtvrtek dozorčí rada při projednávání jeho manažerské smlouvy. Informaci serveru IHNED.cz sdělil ministr dopravy Zdeněk Žák, který byl na jednání přítomen.

"O polovinu budou novému řediteli sníženy i odměny. Podle podobného poměru se co nejdříve mají upravit i platy nejvyššího managementu," informoval ministr Žák. 

Předseda dozorčí rady Českých drah Zdeněk Žemlička dodal další detaily smlouvy, kterou se Zeleným dráhy uzavřely do konce roku. "Snížili, nebo dokonce vypustili jsme i mnoho benefitů, díky kterým měl minulý generální ředitel ve výsledku plat přesahující milion korun. Na polovinu jsme ze čtyřiadvaceti snížili počet měsíců, ze kterých se vypočítává odstupné," řekl Žemlička.

 Předseda dozorčí rady nové platové poměry probral již i se samotným Zeleným. Šéf drah podle něj situaci akceptoval s tím, že se považuje za krizového manažera. Dozorčí rada nyní od Zeleného očekává, že podobně sníží odměny managementu. "To už je pravomoc generálního ředitele. Ale kdyby nezasáhl, pobíralo by mnoho jeho podřízených vyšší plat než on a to je nepřípustné," říká Žemlička s tím, že snížit by se podle něj měl i počet náměstků. Těch je nyní šest.

 Žaluda svůj půlmilionový plat zveřejnil, jako první ze státem placených manažerů, v roce 2009. "Můj měsíční  plat je ve výši 500 tisíc korun, u náměstků se to pohybuje do 400 tisíc," prohlásil tehdy Žaluda. Kritici mu od té doby jeho plat vyčítali v podstatě až do odvolání. Stejně placený přitom byl podle Žaludových vyjádření management za jeho předchůdce Josefa Bazaly. V pojišťovně Axa, ze které Žaluda do drah přešel, měl podle svých slov plat vyšší.

Dozorčí rada také po dvou týdnech opět měnila představenstvo

Na stejném zasedání dozorčí rady ale došlo i k dalšímu kontroverznímu kroku. Po dvou týdnech ve funkci byl z představenstva Českých drah odvolán Pavel Švagr a nahradil ho Karel Otava. Švagr je akademikem a dopravním specialistou, dříve vedl fond dopravní infrastruktury. Aktuálně působí jako personální ředitel Českých drah. Kromě toho je tajemníkem stínové vlády ČSSD.

Podle serveru E15, který o změně ve vedení drah informoval jako první, se měl Švagr do představenstva dostat náhodou proti vůli ministra dopravy Zdeňka Žáka. I zdroje IHNED.cz již dříve uvedly, že rozhodování o Švagrovi před dvěma týdny značně vybočovalo z jinak velmi hladké a rychlé schvalovací procedury tím, že se o něm členové dozorčí rady přeli.

Nově jmenovaná pětice v dozorčí radě přitom tehdy jinak neměla problém během jednoho dne odvolat staré představenstvo vedené Petrem Žaludou, nechat si osobně zavolat šest kandidátů a následně z nich vybrat představenstvo nové. To si ze svých řad ihned vybralo nového generálního ředitele, kterým se stal Dalibor Zelený. Spolu s ním byl do tříčlenného představenstva zvolen právě Švagr a ředitel pro provoz a techniku ČD Daniel Kurucz.

Žák: Švagr rezignoval na vlastní žádost. Nevěděl, co to obnáší

Ministr Žák ale interpretaci o svém nátlaku na Švagrův post odmítá. Tvrdí, že Švagr skončil na svou vlastní žádost. "Je to jednoznačně dezinformace. Do činnosti dozorčí rady nijak nezasahuji. Pan Švagr mne už dva dny po zvolení do představenstva informoval o tom, že bude rezignovat. Rozhodl se tak poté, když si uvědomil všechny povinnosti vyplývající z členství v představenstvu," interpretuje změnu Žák.

Předseda dozorčí rady Žemlička ale ke Švagrově konci v představenstvu dodává ještě jeden důležitý fakt. Jeho odvolání radě navrhl proto, že podle něj je personální ředitel Švagr zodpovědný za mzdovou politiku firmy. "Teprve po jeho jmenování se mi do ruky dostal materiál o mzdové politice, který zásadně neodpovídal naší představě o směřování podniku. Rozhodl jsem se proto, že v představenstvu by neměl být člověk, který za to zodpovídá," dodal Žemlička.

Vyjádření samotného Pavla Švagra se IHNED.cz nepodařilo získat. Ve čtvrtek odpoledne nebral telefon.

Personální změna připadala divná i dalšímu ze členů dozorčí rady Pavlu Pejšovi. Stejně jako před dvěma týdny bylo i ve čtvrtek podle něj hlasování v režii nově jmenovaných členů dozorčí rady, kteří mají nyní v orgánu většinu. "Já jsem pro tuto změnu nehlasoval a tak ji ani nechci komentovat. Nechápu ale, proč si ostatní radní nejprve někoho zvolí a za pár dní ho opět odvolávají," řekl ke čtvrtečnímu zasedání dozorčí rady její člen a předseda drážních odborů Pavel Pejša. Ten spolu s dalšími dvěma kolegy z odborů nemohl být vyměněn novým ministrem. Před dvěma týdny ani nyní pro personální změny nehlasoval.