Čínští obchodníci vyslali první loď do Severního ledového oceánu. Plní tak sny mořeplavce Francise Drakea, který už v šestnáctém století přemýšlel o tom, jak si právě tudy zkrátí cestu ke zboží v jižní Asii. Jenže obchodní cestu mezi severním pólem a Ruskem brzdil neprostupný led.

Ten se však v posledních letech postupně mění ve vodu a po Rusech toho začínají využívat i obchodníci z Číny.

Jejich obchodování s Evropou se tak může výrazně usnadnit – počítají s tím, že takzvaná severovýchodní cesta přes Beringovu úžinu kolem severní hranice Ruska může být až o patnáct dnů rychlejší než doposud využívaná trasa kolem indonéských ostrovů, skrze Suezský průplav a Středozemní moře.

Pionýrem trasy je 19 tisíc tun těžká loď Jung Šeng, která vyplula 5. srpna z přístavu Dalian na severovýchodě země. Patří státní společnosti Cosco Group a namířeno má do největšího evropského přístavu v nizozemském Rotterdamu.

Její trasa má být snazší než jižní varianta. Je přímější a na trase například nehrozí somálští piráti.

První byli Rusové

Plutí Severním ledovým oceánem využili jako první Rusové. Po studii tamních klimatologů ze srpna 2011 se mezi dříve neprostupný led vydaly první lodě.

Například ropný gigant Gazprom vyslal na sklonku loňského roku touto trasou tanker Ob River, který z Ruska do Evropy přepravoval stlačený kapalný plyn LNG. Doprovod mu dělaly ruské ledoborce.

Gazprom hodlá využitím severní cesty ušetřit značnou částku. "Díky ní ušetříme 40 procent vzdálenosti. Snížíme tedy o čtyřicet procent množství použitého paliva," popsal tehdy pro BBC Tony Lauritzen, ředitel řecké firmy Dynagas, která tanker i s posádkou Gazpromu pronajímá.