Měla to být chlouba čínské vlády a nyní je spíše noční můrou. Řeč je o činských rychlovlacích, jejichž budování nyní Čína zastavuje a u stávajících tratí omezuje rychlost souprav.

Důvodem je tragická nehoda, při níž se v červenci srazily kvůli technické chybě dva rychlovlaky a zahynulo při ní 40 lidí.

Čínská vláda proto nyní nařídila omezení rychlosti expresních souprav z 350 km v hodině na 300. A u vlaků konstruovaných pro rychlost 250 km/h také o 50 km/h rychlost nižší.

Čínský ministr železnic Šeng Kuang-cu v pekingském rozhlasu uvedl, že dojde k omezení rychlosti prakticky všech rychlíků.

Kontroly

Vláda také nařizuje přísnější kontroly stávajících tratí. Šeng oznámil, že kontrole bude napříště vystaveno nejen drážní zařízení, ale i zaměstnanci železnic pracující na vysokorychlostních tratích.

Premiér Wen k tomu dodal, že kontroly se budou týkat kvality vybavení, projektů tratí a školení zaměstnanců na stávajících tratích.

Ke zbrždění dojde také u chystaných tratí, které přitom měly být jednou z čínských priorit. Letos má její délka dosáhnout 8350 kilometrů. V roce 2012 má měřit 13 000 kilometrů a v roce 2020 16 000 kilometrů.