Pracovní pozice se proměňují a vznikají nové

Z dělníků jsou operátoři výroby, ze sekretářek jsou výkonné asistentky. Podle analytika společnosti LMC Tomáše Ervína Dombrovského se pracovní pozice a jejich náplň za posledních pět až deset let dramaticky proměnily. Změny se nejvíce podepsaly na pozicích soustružníků, pracovníků ostrah a bezpečnostních služeb a marketingových specialistů. Nové technologie podle Dombrovského přinášejí také vznik nových profesí, jako je správce sociálních sítí, designér uživatelských rozhraní webů nebo datový analytik, jehož úkolem je zpracovávat a vyhodnocovat data, jež firmy využívají ke zlepšení svých služeb a operací.

Soustružník je dnes sofistikovaná profese

Pozice soustružníků se za poslední roky proměnila. Dnes se těmto pracovníkům říká CNC (computer numerical control) operátoři, případně programátoři CNC strojů. Od ryze manuální práce na mechanickém zařízení s důrazem na velmi přesnou rutinu se profese posunula k řízení sofistikovaných robotů skrze softwarové rozhraní.

Pracovníky ostrahy nahradí drony

Firmy dnes často pracovníky ostrahy, hlídače a pochůzkáře vyměňují za inteligentní systémy. Ty pro svou práci využívají nejrůznější kamery, čidla a drony. Specialista ostrahy má dnes běžně roli dispečera, u něhož se sbíhají všechny podstatné informace z hlídaných objektů.

Z marketingu se stala technická disciplína

Pracovní změny se projevují i v oblasti on-line marketingu. Tam došlo k výraznému posunu práce směrem k exaktní, technické disciplíně. Marketing se dnes neobejde bez detailního cílení na (potenciální) zákazníky a průběžné měření výkonu marketingových kampaní. Na základě výkonu může marketingový specialista probíhající kampaně upravovat na míru.