Začíná druhý letošní hromadný přechod na home office. Jaká jsou vaše ponaučení z první jarní vlny? Organizujete práci z domova v druhé vlně na základě toho jinak?
Druhá vlna úprku na home office
Naše společnost už od jara 2020 stále doporučuje zaměstnancům práci z domova, takže pro nás nyní nenastala žádná změna. Povaha naší práce i IT prostředí umožňují zaměstnancům pracovat bez omezení. Navíc nyní spouštíme program na zapůjčení ergonometrických židlí z kanceláře zaměstnancům domů a připravujeme program na nákup pracovních stolů a lamp do jejich domácích kanceláří.
Home office jsme na jaře zaváděli mnohem aktivněji a “živelně”. Ukazálo se, že H-O je správným řešením, ale i to, že není třeba spuštět ho tak plošně, a více se zaměřit na to, kdo bude na H-O efektivní a přitom neomezí efektivitu celku. A přitom nezanedbáváme pohled i na snížení rizika přenosu nákazy mezi kolegy ve sdílených prostorech.
Tedy ve “druhé vlně” volíme H-O více cíleně.
Tedy ve “druhé vlně” volíme H-O více cíleně.
Práce z domova je pro nás prakticky standardní a bylo to tak už před covidem. Covidová vlna tak jen zvýšila procento práce z domova, ale na organizaci práce to nemělo už žádný vliv.
Naše zkušenost a ponaučení v Lightway je, že vše se z domova dělat nedá. Světlovody musíme fyzicky vyrobit, pak jít k našemu zákazníkovi provést zaměření, spočítat správný typ, pak světlovod nainstalovat a nakonec osobně zkontrolovat po montáži, jak je zákazník spokojený a zda má dostatek denního světla tam kde byl předtím tmavý kout. Tedy organizujeme vše tak, aby v Lightway bylo co nejvíce lidí v práci a ne doma.
Práce z domova je přeceňovaná, ale ve skutečnosti není příliš vhodná. Nedokáže totiž plně nahradit setkávání spolupracovníků na pracovišti a jejich přímou komunikaci, která často vede k rychlejšímu vyřešení pracovních problémů. Navíc vyžaduje obrovskou disciplínu, vysokou úroveň organizace práce a mnohem větší soustředění na zadané úkoly. I při plném nasazení však lidé na "home office" dosáhnou maximálně na 80 % výkonnosti v porovnání s fungováním na pracovišti. I proto v tuto chvíli o znovuzavedení home office neuvažujeme.
Zásadní jsou pro nás bezpečí a zdraví našich zaměstnanců a zároveň snaha a potřeba být k dispozici našim klientům. K druhé vlně a home office proto přistupujeme podobně jako na jaře. I nyní doporučujeme pracovat z domova, avšak naše kancelář zůstává otevřená. Zaměstnance jsme současně rozdělili do týmů, které se navzájem v práci nepotkávají, aby v případě potřeby mohl jeden tým nahradit druhý. Při dodržení maximálních bezpečnostních opatření je tedy na každém, kde a jak bude pracovat.
HO není v našem oboru neznámá veličina. Neomezuje nás HO, ale nedostatek práce, která nás dosud živila.
K práci z domova tentokrát přistupujeme méně překotně, více organizovaně. Vydali jsme příslušnou směrnici a metodické pokyny. Na monitoring práce z domova máme zpracovaný reporting i kontrolní mechanismy. Je dobře, že opatření státu tentokrát přicházejí alespoň s lehkým předstihem, který nám umožňuje využití práce z domova lépe plánovat.
Osobně home office nepodporuji. V Jutě jsme ho v první vlně nezavedli, přestože v kancelářích pracuje celkem 230 lidí. Proč? Jde o sociální izolaci a ztráta výhody týmové práce na kterou jsme zvyklí. Podporovat se, pomáhat si, radit si a řešit problémy společně potřebujeme. Máme 2000 dělníků, ti by to považovali za nespravedlivé a viděli by jen výhody z práce z domu. Navíc práce v kancelářích v přímém spojení s výrobou je managementem upřednostňována. Kolegům co zůstali v karanténě doma se stýská, i když práce z domova jim byla umožněna. Všechny problémy s Covidem řešíme rychle a individuálně.
Neorganizuji, home office je další z řady hloupostí dnešní doby.
S ohledem na povahu naší činnosti pro nás distanční práce ani home office žádnou novinkou není a provozujeme to už léta, takže příležitosti to nějak vylepšovat jsme využili už nepoměrně dříve. Vlastně mě spíš těší, že sice trochu z donucení, ale přesto to začíná být nějak pochopitelné i pro ostatní a trochu nás to tak polidšťuje v jejich očích. A taky, že s tím tedy umíme lépe pomoci těm, kdo to aplikovat mohou také a najednou vlastně i "musí".
Jinak než na jaře ne. Zvládli jsme to dobře v březnu, zvládneme to dobře i nyní.
Především podporujeme naše zákazníky v přechodu jejich podnikání do online prostředí, to je naše mise. Interně postupujeme obdobně, opatření upravujeme podle aktuální situace, udržujeme nadšení v lidech, sdílíme informace o všem, co se ve firmě děje, vytváříme digitální sociální kontakty.
Související