reklama

Sotva se SUV Lamborghini Urus odtajnilo, už je vyprodané. I přesto, že stojí více než pět milionů

Čtěte více: auto | Lamborghini
  • Lamborghini představilo svoje nové SUV, jmenuje se Urus.
  • Kvůli jeho příjezdu se zdvojnásobila plocha i výrobní kapacita továrny v Sant’Agatě.
  • Osmdesát procent produkce na příští rok už je vyprodáno, v Rusku dokonce sto procent.
Lamborghini Urus Lamborghini Urus Foto: Lamborghini

Ani pravověrní výrobci sportovních vozů nemohou odolat módě poloterénních automobilů SUV. Po úspěchu Porsche Cayenne a Macan nebo představení Bentley Bentayga se do tohoto segmentu vrhá i další značka z koncernu Volkswagen – puristicky sportovní Lamborghini.

V jeho případě ale platí, že terénní auta patří do DNA značky. Už v roce 1986 vyrábělo Lamborghini luxusní terénní vůz LM 002 poháněný dvanáctiválcovým motorem. Co na tom, že trochu předběhl dobu a jeho výroba dosáhla pouze 328 kusů. Navíc není žádným tajemstvím, že jméno Lamborghini nesly a nesou na kapotách i traktory.

Urus ale spíše než na tyto stroje navazuje designem na sportovní vozy značky. Jeho nízká a ladná silueta slibuje na SUV parádní aerodynamiku, však je v jeho rysech vidět velká inspirace karoserií kupé. V tomto ohledu i délkou přes pět metrů nejvíce připomíná BMW X6 a také prototypy elektrických SUV koncernu Volkswagen včetně Škody Vision E.

Těžko byste od Lamborghini očekávali něco jiného, než že vyrobí nejrychlejší SUV na světě. Jeho benzinový osmiválcový motor se čtyřlitrovým objemem a dopingem v podobě dvou turbodmychadel dosahuje výkonu až 650 koní. Auto s pohonem všech kol vystřelí z místa na 100 km/h během 3,6 s a na 200 km/h během 12,8 s. Maximální rychlost činí 305 km/h.

V Sant’Agatě u Boloni, kde má Lamborghini sídlo a továrnu, museli kvůli Urusu postavit zcela novou výrobní halu. Zdvojnásobili plošnou výměru fabriky z 80 na 160 tisíc metrů čtverečních a výrobní kapacitu ze 3500 automobilů ročně na sedm tisíc.

Ani z nové výrobní haly pro Urus nezmizela ruční práce typická pro montáž luxusních sportovních modelů Aventador a Huracán na starších linkách, ale výrazně ji doprovází digitalizace. Každý dělník může na velkoplošné dotykové obrazovce okamžitě vyhledat elektronický „rodný list“ vozu, který sestavuje a samozřejmě ho i doplňuje.

Lidem asistují roboti, ale na rozdíl od jiných automobilových továren za ně nedělají práci úplně, ale pouze jim usnadňují některé, například fyzicky náročné úkony. Lamborghini je nazývá „kolaborativními roboty“.

Po hale se tiše pohybují samočinně řízené vozíky, které ke každému montážnímu stanovišti přivážejí přesně na čas potřebné součástky.

Výroba Urusu zatím běží v předprodukčním režimu v tempu pět vozů za týden. Na jaře se rozjede naplno, každý den sjede z linky i více než dvacet nových SUV značky Lamborghini. Zákazníci dostanou první vozy v létě.

Lamborghini Urus se na evropském trhu prodává za cenu od 171 429 eur bez daně, v Česku tedy vyjde podle současného kurzu s DPH na více než 5,3 milionu korun. „Produkce na příští rok už je z osmdesáti procent vyprodaná,“ informuje Tamara Vasiljevová, PR manažerka pro střední a východní Evropu. V Rusku už je auto vyprodané zcela. Na českém trhu by se mělo příští rok objevit pět až deset Urusů.

Ondřej Běhal
Přeposlat
Diskuse
reklama

Unikátní volební model Univerzity Karlovy: Prezidentskou volbu vyhraje na 90 procent Zeman, nebo Drahoš

Vejce na českém trhu jsou kvůli obchodníkům a drůbežářům už dražší než v zemích, kde vypukl skandál s insekticidem

Čeští podnikatelé vydělávají na boomu bitcoinů. Sami si ale myslí, že se trh s kryptoměnou přehřívá

Levnější byty v Praze nebudou, říká ředitel Geosanu Beneš. Se svým týmem se chce zaměřit na energetickou náročnost budov

Praha bude hostit summit prestižní Singularity University. Do Česka se tak sjede vizionářská elita

reklama