reklama

Automobily Lada se vrací na Kubu. Běžným občanům zůstanou nedostupné

Čtěte více: Kuba | Lada | automobilový průmysl
  • Ruský AvtoVAZ vyveze na Kubu celkem 344 nových automobilů Lada.
  • Ty budou majetkem vlády, která je využije jako taxi nebo v autopůjčovnách.
  • Automobilka předpokládá, že v budoucnu na ostrov vyveze větší množství vozidel.
Lada Vesta je jedním ze dvou modelů, které se dostanou na kubánský trh. Lada Vesta je jedním ze dvou modelů, které se dostanou na kubánský trh. Foto: AVTOVAZ

Lada se po dvanácti letech vrací na kubánský trh. Poslední auto tam ruský výrobce oficiálně dovezl v roce 2005, teď na to chce navázat celkem 344 kusy modelů Vesta a Largus Cross. Pokud vše bude fungovat podle předpokladů, nejde navíc o poslední Lady dovezené na ostrov v Karibiku.

Prvních 344 automobilů se však neobjeví ve státem vlastněných prodejnách nových vozů. Automobilka je prodala přímo státu, který je bude používat jako taxi, případně je nabízet v půjčovnách a turistických společnostech. "Kuba, mezi dalšími zeměmi Latinské Ameriky, je jedním z našich prioritních exportních trhů," uvedl prezident AvtoVAZu Nicolas Maure. Pro objasnění, AvtoVAZ je výrobce nových vozů značky Lada. "Očekávám, že dodávky vozů Lada na Kubu budou, ve větších objemech, v příštích letech pokračovat," dodal Maure.

Ruská automobilka, vlastněná Renaultem, se snaží hledat další trhy, na nichž by mohla své modely prodávat. Loni vyvezla jen 20 tisíc automobilů, v roce 2026 by přitom podle plánů chtěla export zdesetinásobit. Zatím si vozy Lada mohou koupit zákazníci na 30 trzích, k nimž letos přibyly třeba Čína a Spojené arabské emiráty. V uplynulých dnech pak Lada otevřela showroom v Jordánsku. Česká republika, na rozdíl od Slovenska, oficiálního dovozce Lad nemá.

Proč se Rusové rozhodli vyvážet zrovna na Kubu, je zřejmé. "Tato země respektuje značku Lada, protože tam stále jezdí velké množství klasických modelů (především sedanů řady Žiguli a z něj odvozených modelů – pozn. red.) i terénních vozů Niva," vysvětlil Maure. Takový výskyt sovětských automobilů (nebo obecně aut ze zemí bývalého východního bloku) není náhodný. Ve druhé polovině minulého století byl Sovětský svaz jedním z nejužších spojenců země pod vedením Fidela Castra.

V roce 1959, kdy se Castro ujal na Kubě moci, byl zakázán dovoz všech automobilů, dodnes proto na silnicích jezdí především staré americké vozy z 50. let. Tamní obyvatelé si navíc vozy mohli kupovat pouze s obtížně sehnatelným vládním povolením. Lehčí cestu k nákupu vozu měly určité vrstvy obyvatel, například umělci, sportovci nebo lékaři.

V roce 2014 vláda zrušila nutnost povolení na nákup nového vozu a umožnila také dovoz i zcela nových automobilů. Částečnou kontrolu nad automobilovým trhem režim přesto má – koupit si nový nebo ojetý vůz nejde jinde než ve státem vlastněných prodejnách. Ceny jsou navíc astronomické, málokterý Kubánec si tak může koupit novější vůz například z korejské nebo německé produkce. Na 1000 obyvatel proto na ostrově připadá jen 20 automobilů.

Lada na Kubu vyveze kompaktní sedan Vesta a kombi Largus Cross. Zatímco první vůz je produktem vlastního vývoje AvtoVAZu, Largus Cross je upravenou verzí Dacie Logan MCV první generace. Dodává se tak v pěti- nebo sedmimístném provedení. Spojení Cross potom značí, že jde o vůz s vyšší světlou výškou a plastovou ochranou spodní části karoserie.

Jan Matoušek
Přeposlat
Diskuse
reklama

Unikátní volební model Univerzity Karlovy: Prezidentskou volbu vyhraje na 90 procent Zeman, nebo Drahoš

Vejce na českém trhu jsou kvůli obchodníkům a drůbežářům už dražší než v zemích, kde vypukl skandál s insekticidem

Čeští podnikatelé vydělávají na boomu bitcoinů. Sami si ale myslí, že se trh s kryptoměnou přehřívá

Levnější byty v Praze nebudou, říká ředitel Geosanu Beneš. Se svým týmem se chce zaměřit na energetickou náročnost budov

Praha bude hostit summit prestižní Singularity University. Do Česka se tak sjede vizionářská elita

reklama