reklama

Avia má před stými narozeninami velké plány. Chce představit novou elektrododávku

Čtěte více: Avia | Tatra | elektromobilita
  • V roce 2016 se Avia vrátila do rukou českého vlastníka, firmy Czechoslovak Group zbrojaře a průmyslníka Jaroslava Strnada.
  • Ten továrnu přestěhoval z Prahy do Přelouče a od podzimu letošního roku se po několikaleté výrobní přestávce pomalu rozbíhá výroba modelu s názvem Initia.
  • Avia Motors připravuje uvedení sedmimístné kabiny a varianty se spací kabinou, příští rok se má začít vyrábět model s pohonem všech kol a v Přelouči se pracuje na vývoji elektrického modelu.
Obnovení výroby. Avia v září letošního roku představila inovovaný model Initia. Vychází z vozu, který se vyráběl ještě před ukončením výroby v roce 2013. Obnovení výroby. Avia v září letošního roku představila inovovaný model Initia. Vychází z vozu, který se vyráběl ještě před ukončením výroby v roce 2013. Foto: David Hloušek

Avia, přesněji Avia Motors, je značka, která bude zanedlouho slavit sté výročí vzniku. Současně se nachází na prahu nového začátku − už několikátého. Po privatizaci a období, kdy ji spravovali Korejci a poté Indové, byla výroba v roce 2013 v Česku přerušena. V roce 2016 se Avia vrátila do rukou českého vlastníka, firmy Czechoslovak Group zbrojaře a průmyslníka Jaroslava Strnada. Ten továrnu přestěhoval z Prahy do Přelouče a od podzimu letošního roku se po několikaleté výrobní přestávce pomalu rozbíhá výroba modelu s názvem Initia.

Inovovaný stroj vychází z původních vozů Avia typ D vyráběných do roku 2013. "Je zachována původní technologie výroby vozu, ten ale prošel modernizací a splňuje současné emisní normy. Má přepracovanou elektroinstalaci, upravené brzdy a interiér kabiny. Vozidla vybavujeme také novými asistenty podle aktuálních standardů a legislativních požadavků," říká Jana Rosenbergerová, manažerka marketingu Avie Motors. Nyní se čeká, až vůz dostane homologaci, aby mohl být oficiálně distribuován zákazníkům.

Další plány nového vlastníka jsou velké. V současnosti se v Avii Motors připravuje uvedení například sedmimístné kabiny a varianty se spací kabinou, příští rok se má začít vyrábět model s pohonem všech kol a Avia především překvapila oznámením, že v Přelouči se pracuje na vývoji elektrického modelu.

Zkušenosti s elektrovozidly už Avia má. Od roku 2006 spolupracovala s kansaskou společností Smith na vývoji a dodávkách podvozků a kabin pro elektrovozidlo Smith Newton. Auto vycházelo z modelu Avia řady D, avšak pohon zajišťoval elektromotor. Baterie umožňovaly dojezd 160 km ve verzi s výkonem 80 kW a 250 km s elektromotorem o výkonu 120 kW. Elektrododávka Smith Newton se prodávala na britských a amerických trzích, kde vláda v té době podporovala nákup elektrovozidel finančními dotacemi. Elektrododávka byla vhodná pro kurýrní nebo distribuční služby v okolí měst, na rozvoz pošty nebo potravin.

Detailnější informace týkající se vývoje novodobé elektrododávky zatím firma Avia nechce zveřejňovat. Jisté je, že vývoj elektrických nákladních aut anebo alespoň vozů s hybridním pohonem je v poslední době velké téma po celém světě. Automobilka Tesla představila koncept tahače Semi, výzkumu elektrických nákladních vozů se věnují i jiné renomované značky − například Toyota, Volvo, Scania nebo Daimler.

Historie značky Avia

1919
Avii, jejíž název odkazuje na Klub aviatiků, založili Václav Malý a Pavel Beneš. Věnovali se opravám a později stavbě letadel.

1929
Avia se stala součástí koncernu Škoda a v roce 1931 se přestěhovala do nového výrobního závodu v Letňanech.

1945/1946
Československé závody kovodělné a strojírenské rozhodly, že Avia bude vyrábět nákladní automobily Škoda 706-R a 706-RO.

1961
V Avii se rozběhla výroba značky Praga, armádní V3S a civilní S5T. V roce 1963 se definitivně končí s výrobou letadel.

1967
Spolupráce s Renault-Saviem. Vznikly typy A 15 a A 30. V Letňanech se staví nová montážní hala, lisovna a později lakovna.

1995
Po kuponové privatizaci bylo potřeba najít zahraničního partnera, stala se jím korejská firma Daewoo.

2004
Ztrátovou společnost Daewoo Avia přebírá firma Odien.

2006
Odien prodává firmu indické Ashok Leyland Motors. Ta v roce 2013 pozastavuje výrobu Avie v Letňanech.

2016
Avii kupuje Czechoslovak Group a továrnu stěhuje do Přelouče. V září 2017 rozbíhá výrobu.

Avia má na čem stavět − nejen proto, že její historie je pozoruhodně bohatá (věnujeme se jí v bodech na protější straně). Czechoslovak Group je totiž také majitelem kopřivnické automobilky Tatra. Díky této akvizici tak vlastník nově získal velmi široké portfolio nákladních strojů. Avia Motors nabídne menší užitkové vozy do hmotnosti 12 tun, zatímco Tatra pokrývá poptávku po modelech s vysokou přepravní kapacitou nebo schopnostmi v terénu a také samozřejmě armádní speciály.

Nabízí se otázka, jak budou obě společnosti kooperovat a jaké zkušenosti s Tatrou chce nový vlastník aplikovat na Avii Motors. "S Tatrou to bylo jiné v tom, že výroba nákladních vozů nebyla nikdy přerušena a také se nestěhovala do jiných prostor," řekl David Siviero, generální ředitel značky Avia Motors. Ke kooperaci už nicméně dochází. Veškeré díly, které je potřeba nalakovat, putují totiž nejdříve do Kopřivnice. Zde se nejen lakují, ale také se tu aplikuje protikorozní ochrana. Poté se vrací zpět do Přelouče na montážní linku.

Z Letňan do Přelouče se vlastník rozhodl lakovnu, kterou zde nechal postavit korejský vlastník Daewoo v polovině 90. let, nepřestěhovat. I v době, kdy Avia nevyráběla auta, ji zaměstnanci udržovali v chodu − mimo jiné i proto, že se zde průběžně vyráběly náhradní díly. "Korejci investovali do lakovny vysokou částku a troufám si říct, že tehdy byla na špičkové úrovni nejen u nás, ale v celé střední Evropě," říká manažer kvality v Avii David Hloušek, který ve firmě pracoval ještě v době, kdy byla vlastníkem indická společnost Ashok Leyland a do továrny se po změně majitele znovu vrátil. Modernizace lakovny by prý byla pro nového majitele příliš nákladná, proto se využívá ta v Tatře.

Zajímavá je informace, že předchozí vlastník, tedy indická firma Ashok Leyland Motors, si do továrny sídlící v Pantnagaru odvezl z letňanské haly formy na výrobu lisovaných dílů na celou kabinu. Na domácí půdě nadále vyrábí nákladní vozy s vlastním podvozkem i motory, avšak s kabinou Avie. Indické nákladní vozy s komponenty Avie se jmenují Ashok Leyland Boss a Ashok Leyland Guru.

Tyto formy nebyly předmětem odkupu mezi Ashok Leyland Motors a Czechoslovak Group, zůstaly v Indii. Protože sestrojení vlastních forem na kabiny by bylo v tuto chvíli příliš nákladnou investicí, Avia Motors lisované díly od Indů kupuje a do Přelouče dováží.

Navzdory mnoha nákladům na opětovné rozběhnutí výroby Avie se transakce Czechoslovak Group částečně splatila. Letňanské pozemky firma letos na jaře prodala a podle informací Hospodářských novin dokonce o něco dráž, než za kolik loni zkrachovalou Avii koupila. Z původně rizikové investice se tak díky prodeji lukrativních letňanských prostor stal výhodný obchod.

Některým zaměstnancům se ale přesun výroby z Prahy do Přelouče nelíbil. Ještě před rokem 2013 v Letňanech pracovalo zhruba 200 lidí. Po oznámení ukončení výroby vozů Avia došlo k postupnému propouštění, a než Avii koupil nový majitel, areál udržovalo v chodu zhruba 11 lidí. Mnozí z dříve propuštěných doufali, že až se s novým vlastníkem výroba znovu rozběhne, do firmy se vrátí. Většina také byla novým majitelem oslovena, aby tak učinila, jenže fakt, že se továrna přesouvá z Letňan do Přelouče, je odradil.

Prostory v Přelouči už Czechoslovak Group vlastnila, nemusela je tedy kupovat. Bez přestěhování a prodeje letňanských prostor, který investici vyrovnal, by totiž ke vzkříšení Avie pravděpodobně nedošlo.

Eva Srpová
Přeposlat
Diskuse
reklama

Concord byl citlivý a bylo nutné myslet napřed, říká jediný Čech, který jej pilotoval. K novým nadzvukovým projektům je skeptický

Firmy hýří optimismem. Lidé nejsou, zaměstnavatelé přesto chtějí nabírat jako nikdy v historii

Ve Velké Chuchli se začíná přepřahat. Rodina developera Radovana Vítka patrně ovládne firmu, která v Praze organizuje dostihy

Jsem eurofederalista, ale šéf německé SPD Schulz mě nepotěšil. Uškodil myšlence evropské federace jako nikdo jiný, řekl Zeman

V Rakousku explodoval plynový terminál, výbuch zabil jednoho člověka. Itálie se chystá na stav nouze, cena plynu stoupá

reklama