reklama

Evropský boj proti emisím aut: Zóny letos zavedli ve Francii i Belgii, chystá se úplný zákaz vjezdu

Čtěte více: emise | doprava | auto | ekologie
  • Paříž plánuje zákaz aut se spalovacími motory do roku 2030.
  • Oxford začne rozšiřovat bezemisní zónu už za tři roky.
  • Ve Francii vnáší zmatek do zón jejich rozdělení na platné a platné pouze při zhoršeném stavu ovzduší.
Doprava patří k největším producentům emisí. Proto ji v Evropě čekají v blízké budoucnosti tvrdé restrikce. Doprava patří k největším producentům emisí. Proto ji v Evropě čekají v blízké budoucnosti tvrdé restrikce. Foto: HN - Jan Schejbal

I když jsou německé emisní zóny asi nejznámějšími v Evropě, země na západ od našich hranic není zdaleka jedinou, ve které můžou řidiči se starším vozem mít problém s vjezdem do města. Letos se totiž objevily zóny i ve Francii nebo v Belgii. Řidičům stěžuje orientaci i fakt, že každý stát a dokonce i město přistupují k emisním zónám trochu jinak.

Emisní zóny jsou nejrozšířenější právě v Německu. Najdete jich tam celkem 55 a zpravidla se týkají center větších měst. Bez nálepky, kterou si lze pořídit na stanici technické kontroly, byste neměli vjíždět do Berlína, Lipska, Frankfurtu nebo Düsseldorfu. V opačném případě hrozí pokuta.

Letos se inspirovali německým systémem ve Francii, i když do něj vnesli trochu zmatku. Tamní úřady totiž rozeznávají dva typy emisních zón, které se označují zkratkami. ZCR znamená zónu, která platí vždy. Naopak ZPA značí místo, kam je zakázáno vjíždět starším vozů s vyššími emisemi v době zhoršené kvality ovzduší.

Francie vydává podle škodlivosti celkem šest druhů plaket, přičemž první zelená je určena elektromobilům a elektrickým skútrům. Plaketu nazvanou Crit'Air by měla mít auta vjíždějící do Paříže, Štrasburku, Bordeux nebo Marseille.

To Belgie vydává od letoška tři druhy nálepek podle emisí vozu. Zóny, které se zde jmenují LEZ, platí pro Brusel a Antverpy. V Dánsku mají se zónami o něco delší zkušenost, týkají se ale zatím jen nákladní dopravy nebo autobusů. Od roku 2011 můžou vjet do centra Kodaně a dalších tří měst jen se zelenou nálepkou. Na náklaďáky se v šesti zónách, tentokrát ale rozlehlých (nepokrývají jen města, ale i celé části země), vztahují zákazy v Rakousku. Ty zde platí od roku 2015.

V Paříži chtějí jít ale ještě dál a připravují se na úplný zákaz aut se spalovacími motory. Ten by mohl přijít v roce 2030. „Doprava je jedním z největších producentů skleníkových plynů. Proto plánujeme konec vozidel se spalovacími motory,“ řekl v říjnu Christophe Najdovski, který na pařížské radnici zodpovídá za dopravu. Už teď do emisních zón Paříže nesmí auta starší dvaceti let.

Ve Velké Británii by měl podobný zákaz platit ještě o deset let dříve. Už v roce 2020 by chtěl univerzitní Oxford zakázat vjezd autům se spalovacími motory. Nejdříve ale radnice sníží poplatky za parkování pro elektrická vozidla a zavede taxislužbu, která bude provozovat jen elektromobily. Za tři roky představí město nejprve malou zónu v samotném centru, poté její velikost bude rozšiřovat až do roku 2035.

Paříž a Oxford nejsou jedinými městy, ve kterých budou mít brzy auta se spalovacími motory utrum. O totéž se chtějí ještě do roku 2025 pokusit například Madrid, Atény nebo Mexico City.

Jan Markovič
Přeposlat
Diskuse
reklama

Manpower: Česko má kvalifikované zaměstnance, kteří ovšem neumí anglicky. Přesto patří do TOP 10 trhů práce Evropy

České soláry se rozrůstají po celém světě. V Íránu startuje projekt za 300 milionů, další vzniknou v Chile či Austrálii

Česká RSBC kupuje největšího výrobce pistolí ve Slovinsku. Sází na zhoršení bezpečnostní situace v Evropě

CRAB kontrolující nemovitosti státu měl šetřit miliony, namísto toho je spolykal. Evidence jednoho objektu stojí 27 tisíc

Zeman jmenoval novou vládu. Kabinet zvolil vicepremiéry Brabce a Stropnického a Babišovi nařídil odmítnout kvóty pro migranty

reklama