reklama

Ruční práce zvedá cenu luxusních aut. Některé modely mají obšívaný volant nebo hvězdnou oblohu na stropě

Čtěte více: Rolls-Royce | BMW | automobil
  • O ruční výrobu je mezi klienty luxusních automobilek velký zájem.
  • Firmy jim jdou proto vstříc.
  • Nový model od Rolls-Royce tak má místo palubní desky galerii a na stropě hvězdnou oblohu.
jarvis_5a0329aa498e089685c359d4.jpeg Pevná ruka. Mark Court je jediný člověk na světě, který smí malovat linky na vozy Rolls-Royce. Nástupce zatím nemá. Foto: Rolls-Royce

Britská automobilka Rolls-Royce ceny svých vozů zásadně nezveřejňuje. Nemělo by to ani smysl. Celých 90 procent aut, která vyjedou z manufaktury v Goodwoodu, projde programem zakázkové výroby. Ten umožňuje budoucím majitelům vybrat si z obrovského množství luxusních detailů anebo si nechat navrhnout vlastní. Letos, s příchodem nového top modelu Rolls-Royce Phantom, o němž firma sebevědomě tvrdí, že jde o nejlepší auto na světě, bude možností ještě mnohem víc.

Nechat si na strop vozu nainstalovat hvězdné nebe, které je tvořené stovkami optických vláken a které lze nakonfigurovat do libovolného uskupení třeba podle oblíbených souhvězdí majitele, už u Rolls-Royce není nic výjimečného. Poprvé tuto luxusní výbavu automobilka začala nabízet u kupé Wraith a od té doby se rozšířila i do dalších vozů značky. Zájem o ni byl totiž velký. Hvězdnou oblohu samozřejmě nabízí i nový model Phantom, s individualizací jde ale ještě o krok dál. Palubní desku nahradila výstavní plocha.

Rolls-Royce ji nazývá jednoduše: galerie. Jde o prostor vpravo od volantu, který je zasklený. Je v něm umístěna obrazovka navigace, tu lze ale pomocí tlačítka nechat zasunout. Uvnitř je ještě místo pro ručičkové hodinky. Zbytek stěny ovšem může posloužit k vystavení prakticky čehokoliv.

Automobilka už ukázala několik návrhů od známých umělců, kteří pro galerii připravili například otisk DNA vyrobený pomocí 3D tisku a pokrytý plátkovým zlatem, zdobení z peří barevného kohouta, bílé růže z porcelánu nebo fialovou dekoraci zdobenou polodrahokamy od britského designéra Richarda Foxe (na obrázku dole). Cílem je rozproudit představivost zákazníků, aby pak vymýšleli vlastní obsah pro galerii.

"Víme, že velké množství našich klientů patří zároveň mezi znalce umění. Samozřejmě mají také své vlastní umělecké sbírky. I proto jsme dali palubní desce před spolujezdcem vyšší smysl, než jaký měla doposud, tedy ukrýt airbagy a další součástky vozu," říká o novince Giles Taylor, šéfdesignér Rolls-Royce.

Jedním tahem

Tradiční výrobce aut sází na ruční práci ale i v mnohem banálnějších detailech. Zaměstnává člověka, jehož jediným úkolem je malovat na auta linky, které Rolls-Royce nazývá "coachline". Mark Court je maluje na hotová auta jako finální zásah a nesmí udělat chybu. Barva, kterou používá, se totiž nedá snadno z nalakovaného auta odstranit. Zdálky linky vypadají jako přesné rovné čáry, zblízka jsou ale vidět drobné nerovnosti, které vznikají ruční prací.

A právě to je pro řadu budoucích majitelů Rolls-Royců přitažlivé. Už si tak neobjednávají jen jednu linku na bok, ale i nejrůznější barevné ornamenty. Klienti z Blízkého východu si pak Courta zvou přímo k sobě, aby auta maloval v jejich garáži.

Court za sebe hledá nástupce, ale zatím marně. Zaučoval dva mladé studenty, oba odpadli. Sám se ale necítí pod tlakem, jen se vyhýbá osobnímu volnu. "Kdybych si vzal delší dovolenou, přestal bych se soustřeďovat. Těžké jsou i víkendy, to pak znovu musím nabýt pozornost," řekl stanici CNN s tím, že si zároveň nepřipouští vysokou cenu aut, na která maluje. Aby nebyl nervózní.

Volant za 50 minut

Rolls-Royce není zdaleka jedinou automobilkou, která se věnuje ruční zakázkové výrobě, i když v oboru platí za dlouhodobého lídra. Pro zakázkové úpravy se často rozhodnou i zákazníci jeho úhlavního konkurenta − britské automobilky Bentley.

Ta se například chlubí tím, že na interiér jedné limuzíny Continental použije kůži z deseti býků. Volant do vozu se pak ručně vyrábí, jednomu člověku zabere obšívání zhruba 50 minut. Pokud je konstrukce složitější, například když je na části věnce volantu leštěné dřevo, může se práce ještě protáhnout. Po fabrice v britském Crewe pak kolují i veselé historky o rozmařilosti zákazníků.

"Jedna arabská zákaznice si přála auto, které by barvou odpovídalo jejímu oblíbenému laku na nehty. Ukázala ho v Dubaji kolegovi ze zakázkového programu a on ji požádal o lahvičku s lakem, aby podle ní mohl namíchat správný odstín. Odmítla s tím, že ji potřebuje. Nakonec se problém podařilo jednoduše vyřešit. Zákaznice kolegovi prostě nalakovala nehty a on takto doletěl zpět do Velké Británie," řekl HN při návštěvě továrny Bentley Nigel Lofkin, který je jedním z nejdéle sloužících zaměstnanců automobilky, a proto po fabrice provádí návštěvy.

Vymýšlet si při nákupu auta lze ale i u značek, které jsou finančně méně náročné než právě Rolls-Royce nebo Bentley. V malé továrně v bavorském Buchloe už desítky let vznikají vozy značky Alpina, přesněji BMW Alpina. Nejde ale o tuning, firmu německé úřady uznaly za automobilku. Spolupracuje s BMW, od nějž dostává auta přímo z výrobní linky. Ta poté upravuje na zakázku. Základem je přestavba techniky, která z běžných BMW udělá ještě rychlejší stroje. Alpina dodává například jiné převodovky nebo řídicí jednotky.

V Buchloe mají ale i speciální oddělení, kde se zabývají úpravou kůže a dřeva. Pracovníci zde razí do usně loga značky, lakují dřevěnou dekoraci a každé auto dostane plaketu s pořadovým číslem. Vozy Alpiny samozřejmě stojí o pár set tisíc korun víc než běžné BMW, vzhledem k malé produkci pohybující se okolo tisícovky aut ročně jde ale o vzácnost. Na ulici je příliš často nepotkáte.

Toustovač pro Jamieho Olivera

Že si jde navymýšlet v podstatě cokoliv, dokázali také v dílnách Special Vehicle Operations (SVO), které patří britské automobilce Jaguar Land Rover. V SVO se zabývají úpravami na zakázku a mají i speciální oddělení pro přestavbu aut na obrněná. Zákazníky mají mezi politiky a podnikateli. Před měsícem ovšem představili auto, které postavili pro populárního televizního kuchaře Jamieho Olivera.

Ten si pořídil SUV Land Rover Discovery a chtěl jej použít pro svou kuchařskou show. Bylo tedy nutné, aby v něm šlo vařit. Auto proto dostalo speciální zakázkovou úpravu, která zahrnovala z kufru vysunutelnou kuchyňskou linku. Vývojáři pod zadní sklo nainstalovali vertikální zahrádku na bylinky a nádržku s extra panenským olivovým olejem. Discovery vybavili i mlýnkem na maso nebo rožněm, který se připojuje do otočného kloubu schovaného pod logem auta. Nejbláznivěji ale působí máselnice na kolech nebo toustovač zabudovaný do prostoru, který v sériovém autě slouží jako držák na nápoje.

O praktičnosti takového vozu je možné silně pochybovat, stejně tak je prokouknutelný důvod jeho vzniku, tedy hlavně marketing. Nicméně právě toto výstřední auto ukazuje, že v ruční výrobě aut si lze poručit prakticky cokoliv. Stačí na to mít.

Jan Markovič
Přeposlat
Diskuse
reklama

Akcie pražské burzy jsou na tom nejlépe od krize. Optimistické jsou i předpovědi na příští rok

Velký přehled mezd: Nejvíc přidáno letos dostali řidiči nebo prodavačky. Nejrychleji rostou výplaty na Plzeňsku

Umění je dobrá životní pojistka, říká Mária Gálová, ředitelka české pobočky aukčního domu Dorotheum

Už není kde brát lidi. Firmy v Česku proto experimentují s roboty, investice se vrátí za 195 dní

Dubajská Airshow skončila, aerolinky si objednaly letadla za více než 100 miliard dolarů

reklama