reklama

Citroën chce prodávat 1,6 milionu aut ročně. Pomoci k tomu má i změna SUV na kompaktní hatchback

Čtěte více: Citroën | auto | budoucnost
  • Citroën C4 Cactus se z malého SUV stal kompaktním hatchbackem, který nahradí řadu C4.
  • Vůz proto přišel o originální vzduchové kapsle Airbump na bocích karoserie.
  • Cílem Citroënu je zvýšit nejen prodeje konkrétního vozu, ale také celé značky na 1,6 milionu aut ročně.
Citroën udělal z C4 Cactus kompaktní hatchback a výrazně změnil jeho design. Citroën udělal z C4 Cactus kompaktní hatchback a výrazně změnil jeho design. Foto: HN - Jan Matoušek

Citroën ve čtvrtek v Paříži představil výrazně omlazený model C4 Cactus. Ten v nabídce značky nahradí dosluhující kompaktní hatchback C4, jehož výroba skončí v příštím roce. To mimo jiné znamená, že z extravagantního malého SUV s velkými vzduchovými kapslemi Airbump na bocích karoserie se stal méně výstřední kompaktní hatchback.

„To, co jsme u C4 Cactus udělali, není jen facelift v polovině produkčního cyklu, ale téměř úplně nové auto. 80 procent exteriérových prvků je nových,“ řekla při rozhovoru s novináři šéfka Citroënu Linda Jacksonová. Dodala také, že jedním z důvodů pro změnu stylu Cactusu bylo ujištění, že vůz dobře doplňuje stávající portfolio značky.

To se totiž od premiéry v roce 2014 výrazně změnilo – malý hatchback C3 prodělal generační výměnu a nabídku doplnilo malé SUV C3 Aircross. A mít vedle sebe dvě podobně situovaná auta by byl nesmysl. Proto se z C4 Cactus stal více kompaktní hatchback.

„V této třídě musíte přemýšlet o zákaznících, kteří nutně nepotřebují tak výrazný vůz. Snažili jsme proto najít evoluci, která vzduchové kapsle Airbump úplně neodstraní, ale posune je,“ vysvětlila Jacskonová přesunutí unikátního prvku ze středu dveří do jejich spodní části. „V porovnání s předchůdcem je to méně funkční a více stylové řešení. Stále však chrání vůz,“ dodala. Šéfka značky také věří, že se povede restartovat prodeje vozu, který má podle ní větší potenciál než doposud prodaných 260 tisíc kusů.

Komfort na prvním místě

Mimo nového designu se technici Citroënu zaměřili také na jízdní vlastnosti. „Chceme nabídnout nejkomfortnější kompaktní hatchback na trhu,“ předeslala Linda Jackson hned na začátku prezentace nového vozu. Cactus tak dostal jako první vůz s dvojitým šípem v Evropě odpružení s tlumiči s hydraulickými dorazy. Tyto dorazy jsou dva, pro rozpínání a stlačení, přičemž se přidávají ke klasickému odpružení. To tvoří tlumič, pružina a mechanický doraz.

Výsledkem je jízda, při níž vůz příkladně žehlí veškeré nerovnosti. Vedle odpružení došlo také k úpravě sedadel, která mají nyní díky nové pěně optimální tuhost pro delší cestování, a instalaci většího množství izolačních materiálů.

Při rozhovoru přišla řeč na případné další karosářské varianty dnes již kompaktního hatchbacku. „Ne,“ odpověděla Linda Jacksonová stroze na tuto otázku. Stejně tak vyloučila možnou hybridní nebo elektrickou variantu C4 Cactus. Uvedla však, že prvním plug-in hybridem Citroënu v Evropě bude středně velké SUV C5 Aircross v roce 2019 nebo 2020. Elektromobil pak přijede na nové platformě, vhodné pro benzinové, naftové i plug-in hybridní vozy, v roce 2020.

Budoucnost značky

V blízké budoucnosti chce Citroën sázet hlavně na osm odlišených modelových řad napříč segmenty, které budou prodávány po celém světě. „Náš modelový program je založen na třech pilířích – odvaha a kreativita, komfort a kontinuita,“ řekla při prezentaci C4 Cactus Jackson. V posledním případě jde značce především o to, aby byla napříč všemi segmenty jasně rozpoznatelná. V oblasti komfortu pro změnu nejde jen o naladění podvozku, ale například i o celkovou prostornost v kabině či počet odkládacích prostor.

„Citroën nebude spokojen jen s výrobou malých automobilů, stále tak bude nabízet auta střední i větší velikosti,“ uvedla Jacksonová. Při rozhovoru s novináři nechtěla být konkrétnější, jestli u aut segmentu D (střední třída) půjde jen o SUV, nebo se značka vrátí i k výrobě limuzín typu C5 nebo C6. Při prezentaci ale při zmínce o výrobě větších automobilů běželo na velkoplošné obrazovce video s loňským konceptem CXperience, což je luxusní sedan vyšší střední třídy.

V Kolíně vyráběné mini C1 bude průběžně dostávat dílčí vylepšení v podobě například nových barev exteriéru a interiéru. Že by se však chystala výraznější modernizace ve stylu větších sourozenců, Linda Jacksonová vyvrací. Důvodem je především partnerská výroba s Toyotou, cokoliv by se tedy Citroën, potažmo koncern PSA, protože na stejné lince vzniká i model Peugeotu, rozhodl změnit, adaptovala by to i Toyota. Proto na C1 neuvidíme vzduchové kapsle Airbump. Na přemýšlení o nové generaci je pak podle Lindy Jacksonové ještě příliš brzy.

Jasně identifikovatelná tvář

Základem nabídky pro příští měsíce tak budou modely C3, C3 Aircross, C4 Cactus a C5 Aircross, který se v evropské specifikaci ukáže na konci roku 2018. Tyto vozy zdůrazňují jasně rozpoznatelnou tvář značky. Ta se skládá především z dvoustupňových světlometů, kdy na výše umístěné diody pro denní svícení navazuje dvojitý šíp značky.

Cílem značky je podle její šéfky celosvětové zvýšení prodejů o 30 procent na 1,6 milionu aut ročně. Této mety by mělo být dosaženo již v roce 2020. Vedle toho chce být Citroën vedoucí značkou na trhu v oblasti komfortu a také jednou ze tří zákazníky nejdoporučovanějších značek na světě.

Kromě modelů zahrnuje jasná identita také nově koncipované showroomy s názvem La Maison Citroën. Ty jsou stavěné celosvětově, do konce roku 2018 jich chtějí Francouzi mít již 30. Spolu s novým showroomem nabízí výrobce i nové služby, mezi něž spadá internetová platforma Citroën Advisor. Tam se mohou zákazníci vyjádřit ke spokojenosti s jednotlivými prodejci a servisy značky. Platforma funguje také v České republice.

Jan Matoušek
Přeposlat
Diskuse
reklama

Na Václavském náměstí vystoupili i prezidentští kandidáti. Horáčkovi to nebylo umožněno, Hilšer mu nabídl část svého času

Tisíce lidí si připomínají události 17. listopadu. Babiš s Okamurou sklidili kritiku

V Mladé Boleslavi začne Škoda Auto vyrábět elektromobily. První vozy vstoupí na trh od roku 2020

Tesla představila elektrokamion a modernizovaný vůz Roadster. Někteří analytici firmu kritizují, že vyrábí "drahé hračky" a nedbá na zisk

Výročí 17. listopadu je poslední svátek, který lidé v Česku ještě opravdu slaví, říká historik Jiří Padevět

reklama