reklama

Škoda Karoq Čechům na míru: Velká, praktická a dobře jezdí

Čtěte více: Škoda Auto | Škoda Karoq | auto | SUV | recenze
  • Nová Škoda Karoq nabízí prostorný interiér a dobré jízdní vlastnosti.
  • Díky příplatkovým sedačkám, které lze vyjmout, poslouží i na stěhování velkých předmětů.
  • Nové české SUV jsme testovali na sicilských silnicích, kde se předvedlo s úsporným naftovým čtyřválcem i s lehkým benzinovým motorem a pohonem předních kol.
jarvis_59e7927e498e2987e1c7856b.jpeg Sourozenci. Karoq je Kodiaqu velmi podobný, zejména vepředu. Malému SUV ale zvolený design sluší. Foto: Škoda Auto

Mladoboleslavská automobilka ve středu odstartovala prodej svého nového kompaktního SUV Škoda Karoq. Už v předprodeji o něj byl zájem, během několika měsíců přišlo 3500 objednávek. Lidé podle prodejců nejčastěji stáli o benzinový motor 1.5 TSI a naftový dvoulitr. Oba dva HN vyzkoušely během prvních jízd, které automobilka uspořádala na Sicílii.

Škoda Karoq jde ve stopách svého staršího a většího sourozence Škody Kodiaq. Naznačuje to nejen silně příbuzným vzhledem, ale také podobným jménem. O něm mají ve Škodě mimochodem vtipnou historku. Vymyslel ho prý indiánský chlapec na ostrově Kodiak, když spojil dohromady slova "karraq", tedy automobil a "quarruk", což znamená šíp. Sluší se ovšem dodat, že jakkoliv je Karoq Kodiaqu velmi podobný na přídi, třeba díky zadním partiím lze obě auta na první pohled rozlišit.

Podobnost ale rozhodně hledat nelze u Škody Yeti. Jakkoliv to automobilka nerada slyší, je Karoq jeho nástupcem. Rozměrově se ale nyní řadí mezi právoplatná kompaktní SUV. Proti Yetimu vyrostl o 16 centimetrů na délku a může se tak srovnávat nejen se svým koncernovým kolegou Seatem Ateca (oba vozy jsou technicky příbuzné a vyrábí se ve stejné továrně v Kvasinách), ale i s dalšími silnými konkurenty, jako je v Evropě velmi oblíbený Nissan Qashqai. Karoq je také užší a nižší než Yeti, čímž působí sportovnějším dojmem.

Kolik stojí Karoq

Benzinové motory

1.0 TSI 85 kW – 529 900 Kč
1.0 TSI 85 kW (AP) – 579 900 Kč
1.5 TSI 110 kW ACT – 574 900 Kč
1.5 TSI 110 kW ACT (AP) – 624 900 Kč

Naftové motory

1.6 TDI 85 kW – 579 900 Kč
1.6 TDI 85 KW (AP) – 629 900 Kč
2.0 TDI 110 kW 4x4 – 669 900 Kč
2.0 TDI 110 kW 4x4 (AP) – 719 900 Kč
AP = automatická převodovka
ACT = vypínání poloviny válců
Ceny platí pro výbavu Ambiton
Zdroj: Škoda Auto

Proměna z SUV na "dodávku"

Čeští zákazníci milují prostorná auta a Škoda jim v tom jde dlouhodobě vstříc. Její modely patří v interiérech k nejrozměrnějším ve své třídě a Karoq nebude výjimkou. Na předních sedadlech se sedí vysoko a s přehledem. Díky tenčím sloupkům vpředu i vzadu je ze škodovky i slušný výhled ven. Kabina je podstatně širší než u Yetiho, prostoru nad hlavou je bez ohledu na snížení vozu dostatek i pro vyloženě dlouhé postavy. Problém není ani před koleny. Čtyři dospělí cestující tak mohou vyrazit v pohodlí i na dlouhou cestu.

Stěhovavé majitele bezesporu potěší zadní sedadla VarioFlex, která jsou dostupná v rámci doplňkového paketu nebo za rozumný příplatek devět tisíc korun. Na rozdíl od standardních jsou podélně posuvná, díky čemuž lze zvýšit kapacitu kufru. Mají také polohovatelná opěradla. Největší devízou je ale možnost je složit a překlopit směrem vpřed, anebo je rovnou z auta vyjmout. Tím vznikne "dodávka" na stěhování opravdu velkých předmětů. Jde o raritu, nic podobného konkurence v této kategorii nenabízí. Přitom u Škodovky nejde o novinku, tyto sedačky nabízel už Yeti a šlo o standardní výbavu.

Díky nabobtnání rozměrů najdete vzadu velký kufr. S kapacitou 521 litrů překonává svého předchůdce o 116 litrů a patří díky tomu mezi kompaktními SUV k nejobjemnějším. Navíc když se sedadla VarioFlex posunou do přední polohy, zvětší se prostor až na 588 litrů. Škoda prostor pro zavazadla vybavila ještě praktickými zarážkami na suchý zip, které dokážou zadržet menší předměty. K dispozici je i LED svítilna.

Na palubě

Palubní deska nebude pro "škodovkáře" nic překvapivého. Volant známe z jiných současných modelů, stejně tak luxusní navigaci Columbus s lesklým dotykovým displejem o úhlopříčce 9,2 palce. Má rychlé reakce a poslouží také k nastavování jízdních režimů vozu. Přiložená zvuková aparatura hraje velmi dobře a díky slušnému odhlučnění kabiny ji není ani ve vyšších rychlostech příliš nutné zesilovat.

Parametry

◼ Výkon motoru: ­110 kW
◼ Točivý moment: 340 Nm
◼ Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,7 s
◼ Maximální rychlost: 196 km/h
◼ Udávaná spotřeba na 100 km: 5,0 l
◼ Emise CO2 na 100 km: 130 g
◼ Objem kufru: 521/1630 l
◼ Základní cena: 669 900 Kč
Parametry platí pro variantu
2.0 TDI 4x4

Vůbec poprvé v historii Škody je možné si objednat náhradu klasických ručičkových ukazatelů rychlosti a otáček v podobě displeje. Škoda s jeho nasazením trochu otálela, celá řada výrobců včetně mateřského Volkswagenu ho už nabízí. Půjde o příplatkovou výbavu, která navíc bude dostupná až od února příštího roku. Během prvního svezení jsme tak neměli šanci ji vyzkoušet (ačkoliv je viditelná na dodaném snímku kabiny). Dá se ale očekávat, že podobně jako u Volkswagenu nabídne lepší přehled nad provozními daty, možnost změny grafiky simulovaných přístrojů, popřípadě zobrazení mapy.

Karoq nicméně už teď nabízí slušnou elektronickou výbavu, za kterou se v některých případech připlácí. Řeč je například o detekci překážky v mrtvém úhlu za devět tisíc korun, aktivním asistentu pro jízdu v pruzích za 10 tisíc nebo systému pro rozpoznávání dopravních značek za dva tisíce. S automatem si lze za příplatek pořídit i asistent pro jízdu v zácpě, funkce proti střetu s chodci nebo s jinými vozy v nízké rychlosti je v ceně.

Přidáme-li k tomu ještě automatické LED světlomety a mlhovky, které jsou pro nejvyšší výbavu v ceně, nebo bezklíčové odemykání, zamykání a startování vozu (také v ceně nejvyšší výbavy), nechybí nové škodovce takřka nic, co by mohl řidič v moderním autě postrádat. K dispozici je totiž i adaptivní tempomat schopný udržovat odstup za ostatními auty a také příplatková kamera usnadňující couvání a parkování.

Dva nejoblíbenější

Paleta motorů Karoqu zahrnuje zážehové a vznětové čtyřválce, všechny jsou přeplňované. Jako první jsme zkoušeli naftové 2.0 TDI spojené s pohonem všech kol a manuální šestistupňovou převodovkou. Jde o starý známý motor o výkonu 110 kW, který pod kapotou tohoto SUV předvedl vcelku kultivovaný chod a dostatečnou sílu pro dynamické svezení. Ve středních otáčkách je pružný, takže dobře poslouží k předjíždění. Stovku pokoří za rozumných 8,7 sekundy a přitom si během prvních jízd řekl o 6,5 litru nafty na 100 km.

To benzinové 1.5 TSI s pohonem předních kol a sedmistupňovým automatem DSG je podstatně žíznivější. Na sicilských silnicích si řekl o devět litrů. Přitom jde o motor, který je vybaven systémem COD pro vypínání poloviny válců. Pokud nepracuje pod plným zatížením, umí je odpojit a tím šetřit. Informuje o tom řidiče na displeji mezi budíky. Nutno ale podotknout, že šlo o první jízdy, při delším provozování by spotřeba měla klesnout.

Rozdíl mezi oběma vozy byl poznat ale i z jízdního hlediska. Auto s pohonem předních kol má jednoduchou vlečnou zadní nápravu, zatímco "čtyřkolka" se chlubí vyspělejším řešením v podobě víceprvkového zavěšení. Rozdíl je cítit třeba při výletu do terénu, kdy se lepší podvozek chová citelně stabilněji. Výhodou je také na rozbitých silnicích, kterých není na Sicílii ani v Česku právě málo.

Zaostřeno na komfort

Karoq s pohonem předních kol je ale zase na oplátku lehčí, a tím pádem i citelně agilnější v zatáčkách. Ať už si ale budoucí majitel zvolí kterýkoliv z modelů, dostane kvalitně zpracovaný podvozek. Celkově je vůz pohodlně nastavený a při cestování na dálnici příkladně stabilní. Na klikatých okreskách by s přehledem ujel větší Škodě Kodiaq, protože se do nich méně naklání. I tak ale od posilovače řízení není záhodno očekávat nějaké výrazně sportovní chování. Je nastaven na komfortní notu, tudíž je řízení lehké bez větší zpětné vazby.

Kdo by toužil po ještě komfortnějším svezení, než nabízí základní tlumiče, bude si moci připlatit za elektricky nastavitelný systém, umožňující výběr z několika módů (komfortní, standardní a sportovní). Ty budou dostupné ale až příští rok a pouze u modelů s vyspělou zadní nápravou.

Karoq je bezesporu povedené kompaktní SUV, které nabídne dobré jízdní vlastnosti i praktičnost. 

Jan Markovič
Přeposlat
Diskuse
reklama

Na Václavském náměstí vystoupili i prezidentští kandidáti. Horáčkovi to nebylo umožněno, Hilšer mu nabídl část svého času

Tisíce lidí si připomínají události 17. listopadu. Babiš s Okamurou sklidili kritiku

V Mladé Boleslavi začne Škoda Auto vyrábět elektromobily. První vozy vstoupí na trh od roku 2020

Tesla představila elektrokamion a modernizovaný vůz Roadster. Někteří analytici firmu kritizují, že vyrábí "drahé hračky" a nedbá na zisk

Výročí 17. listopadu je poslední svátek, který lidé v Česku ještě opravdu slaví, říká historik Jiří Padevět

reklama