reklama

Nový Lexus LS se dokáže vyhnout chodci. Za pár let bude jezdit sám na dálnici i mimo ni

Čtěte více: Toyota | Lexus | bezpečnost
  • Toyota představila nejnovější bezpečnostní asistenty dostupné pro Lexus LS.
  • V roce 2020 ukáže automobil, který bude umět sám jezdit po dálnici.
  • O pár let později chce nabídnout vůz, který bude sám jezdit i po běžných silnicích.
Předchozí generace Lexusu LS, na němž automobilka testuje technologii automatizovaného řízení. Předchozí generace Lexusu LS, na němž automobilka testuje technologii automatizovaného řízení. Foto: HN - Jan Matoušek

Bezpečnost je vedle elektromobility a autonomního řízení v automobilovém průmyslu aktuálně jedním z nejdiskutovanějších témat. Ročně totiž kvůli autonehodám zemře přes 1,3 milionu lidí. Automobilky z toho důvodu představují stále lepší a lepší jízdní asistenty, které povedou až k automatizovanému řízení. Jedním z lídrů této oblasti je japonská Toyota, jejímž cílem je zcela eliminovat úmrtí na silnicích a později také nehody jako takové.

Aby toho bylo možné dosáhnout, představila jedna z největších automobilek světa několik nových asistentů. Ty se sdružují pod označením Lexus Safety System Plus A a jsou nadstavbou běžným balíčkům bezpečnostních systémů Toyota Safety System a Lexus Safety System Plus. „Ty se dnes objevují v 92 procentech modelů prodávaných v Evropě,“ uvedl na technologickém semináři Toyoty v Bruselu Seigo Kuzumaki, náměstek ředitele značky pro bezpečnostní technologie.

Mezi hlavní novinky se řadí detekce chodců. Nejde ale o systém známý i od jiných značek. Lexus LS, který má tyto nové bezpečnostní technologie jako první, totiž nejenže při detekci chodce začne sám brzdit, ale pokud je to možné, chodce sám také objede. Na testovacím polygonu značky HN zkoušely tuto funkci v rychlosti okolo 65 km/h a fungovala bezproblémově. Pro Lexus je však důležitější systém zvaný Lance Trace Assist. Ten pomocí stereokamery rozpoznává vodorovné dopravní značení v bílé i žluté barvě, případně také předěl mezi silnicí a příkopem. Díky tomu pomáhá řidiči udržet auto ve zvoleném jízdním pruhu. V součinnosti s dynamickým radarovým tempomatem systém udržuje vůz ve středu zvoleného jízdního pruhu.

Další důležitou novinkou je autonomní brzda při parkování. Použitím ultrasonických senzorů tak auto dokáže samo zabrzdit ve chvíli, kdy je nevyhnutelná srážka s překážkou. Doplňkem tomuto řešení je rozpoznávání chodců. To se hodí především při couvání, kdy auto dokáže řidiče upozornit na chodce, a pokud řidič nereaguje, samo aktivuje brzdy a vyhne se tak hrozící srážce. Upozornění je přitom akusticky i vizuálně velice výrazné.

Zatím jsou tyto nové asistenty výsadou Lexusu LS, který se teprve začne prodávat. Nemělo by to tak ale být vždycky. „Toyota pracuje na tom, aby přenesla technologie z Lexusů do všech svých modelů tak rychle, jak je to možné,“ uvedl v Bruselu šéf Výzkumného institutu Toyoty (zkráceně TRI) Gill Pratt. Podle Kuzumakiho si pokročilé technologie v blízké budoucnosti nebudou užívat jen bohatší zákazníci.

Automatizované řízení ve dvou fázích

Dalším krokem od pomocných systémů je samořídící auto. Na něm Toyota také pracuje. Podle Seiga Kuzumakiho je podobný systém důležitý proto, že vůz pak bude dostupný všem, tedy i těm, kdo nemohou či nechtějí řídit. „Zahrnuje to starší lidi nebo tělesně postižené jedince,“ uvedl. Samořídící automobil by měl také výrazně pomoci bezpečnosti na silnicích. „Když někdo usedne v budoucnu do auta, místo ‚buď opatrný‘ mu řeknete ‚užij si to‘,“ uvedl Kuzumaki příklad, jak by se mohlo v budoucnu změnit myšlení lidí ve vztahu k řízení vozu.

Ačkoliv Japonci podporují stupnici automatizovaného řízení SAE (tato stupnice zahrnuje škálu od 0 do 5, kdy 0 je vozidlo bez jakýchkoliv podpůrných systémů a 5 je plně automatizované vozidlo), uvědomují si její limity. Ty Kuzukami spatřuje například v měnících se jízdních podmínkách, které mohou nastat v důsledku změny počasí. Na ty tato stupnice příliš nepamatuje. Řidič by měl mít také možnost převzít kontrolu nad vozidlem.

Proto automobilka v rámci vývoje přemýšlí dvěma směry. Ten první označuje jako Chauffeur, druhý Guardian. „Chauffeur znamená plnou automatizací řízení, zatímco Guardian znamená, že řidiči pomáhají bezpečnostní asistenty, on sám však stále řídí auto,“ vysvětlil na prezentaci v belgické metropoli Kuzumaki.

Do sériové produkce připravené autonomní řízení značka popisuje spojením teammate, v překladu týmový kolega. „Používáme ho, protože odráží naši víru, že řidič a automobil si mají navzájem pomáhat, aby byla jízda bezpečná, komfortní a zábavná,“ popisuje automobilka.

V roce 2020 uvede Toyota na trh systém Hihgway Teammate, který je již podrobován testování ve speciálně upraveném Lexusu LS předchozí generace. Ten umožní automatizovanou jízdu na dálnici a bude umět také měnit jízdní pruh, předjíždět další vozy nebo sjíždět a najíždět na dálnici. Po roce 2020 plánují Japonci uvedení systému Urban Teammate, který umožní automatizovanou jízdu na klasických silnicích. Podle Prattta bude Urban Teammate na stupnici SAE odpovídat úrovní 4.

Na výzkumu spolupracuje i ČVUT

O řízení se v případě plné automatizace stará počítač, proto Toyota neustále pracuje na zdokonalování vidění potřebných senzorů, kamer či radarů. Na starosti má výzkum takzvaného počítačového vidění laboratoř TRACE (zkratka pro Toyota Research Automated Cars in Europe, v překlad výzkum automatizovaných aut Toyoty v Evropě). Tu vede profesor Luc Van Gool, který na akademické půdě působí 35 let a je v Evropě považován za jednoho z předních odborníků na otázku počítačového vidění.

V rámci laboratoře spolupracují přední evropské univerzity. Mezi nimi nechybí ta v britské Cambridgi, ale také pražské České vysoké učení technické (ČVUT). „Každá univerzita má jiné zaměření,“ vysvětlil Van Gool. „V Praze se věnují výzkumu detekce automobilů,“ doplnil.

Výzkumný institut značky také nedávno založil fond AI Ventures, v němž je 100 milionů dolarů. „Peníze jsou určeny pro financování zajímavých start-upů v oblasti cloudu, sběru dat a výzkumu autonomních vozidel, umělé inteligence a robotiky,“ řekl šéf institutu Gill Pratt.

Mimo nových bezpečnostních asistentů a rozvoje automatizovaného řízení Toyota také investuje do služeb mobility. Zabývat se dále bude i alternativními palivy.

Jan Matoušek
Přeposlat
Diskuse
reklama

Spojuje průzkumy a sázkařské kurzy. ČSSD slábne, stoupá SPD a piráti. Babiš asi nesestaví vládu sám, říká

Banky ve třetím čtvrtletí zpřísnily podmínky úvěrů na bydlení, i tak ve zbytku roku čekají zvýšení poptávky

Nastala nová éra astronomie. Vědci poprvé pozorovali zdroj gravitačních vln v místě, kde splynuly neutronové hvězdy

Česká měna je už téměř na úrovni jako před intervencemi. Na konci příštího roku může euro stát 25 korun, odhadují analytici

Narcos a další seriály Netflixu přilákaly za čtvrt roku 5 milionů uživatelů. Tržby vzrostly meziročně o třetinu

reklama