reklama

Kia Stonic se veze na trendech. Bojuje svým vzhledem i cenou

Čtěte více: automobilový průmysl | test | Kia
  • Testovali jsme novou Kiu Stonic, která přichází do kategorie nejmenších SUV na trhu.
  • Chce v ní bojovat s úspěšným receptem, který znamená hlavně absenci pohonu všech kol, úsporné motory, nízkou cenu a stylový vzhled.
  • Jak se jí to daří?
jarvis_59d261a9498e2987e1433949.jpeg Mladistvá od pohledu. Kia Stonic cílí i na mladé řidiče. Proto ve vyšší výbavě nabízí třeba dvoubarevné provedení. Lze ji ale nalakovat třeba jen na bílo. Foto: Kia

Nemít pohon všech kol? U velkých SUV to je prakticky nemyslitelná věc, ve střední kategorii stále častější jev a u těch nejmenších v podstatě samozřejmost. Nová Kia Stonic, jež patří s řadou konkurentů do této malé kategorie, jej také nenabízí. Místo toho láká na nízkou kupní cenu, solidní výbavu a nápaditá barevná provedení. Jak jezdí, zjišťovaly HN při prvním seznámení na silnicích v okolí Berlína.

Kia Stonic na první pohled vyniká svým vzhledem. Ačkoliv na délku měří jen něco málo přes 4,1 metru, a spadá tak mezi malé městské vozy, stavba karoserie ve stylu SUV s vysokou přídí jí dodává dominantní vzezření. Auto si je navíc možné nechat nalakovat v opravdu křiklavých barvách, ve vyšší výbavě dokonce v dvoubarevném provedení. Atraktivní je třeba kombinace žlutého "těla" a černé střechy, s níž se auto prezentuje i na fotografiích. Za pozornost stojí ještě světlomety s diodami pro denní svícení nebo pohledně zpracované ližiny s aerodynamickým tvarem.

Moderní výbava

Uvnitř je již Kia usedlejší, ale i kabinu si lze pořídit v barevné kombinaci. Palubní deska má ovšem i pak jednoduchý a přehledný design. Auto se prodává ve třech výbavách − Comfort, Exclusive a Premium −, od čehož se odvíjí i funkce, které bude mít řidič k dispozici. Třeba tempomat se dodává už se střední výbavou. Klimatizace, kožený volant či rádio se sedmipalcovou dotykovou obrazovkou uprostřed palubní desky jsou již součástí základní výbavy. Navíc si lze připlatit 12 tisíc korun za navigaci. Ta má hezkou grafiku, a ačkoliv nepatří svou rychlostí mezi nejlepší na trhu, je dostatečně přehledná, umí česky a bez problémů se ovládá.

Jak to chodí mezi nejmenšími SUV

Zájem stoupá

◼ O nejmenší SUV určená převážně do městského provozu je v Evropě velký zájem, což odráží i statistiky na českém trhu. Peugeot 2008 se od ledna do srpna letošního roku držel na sedmé příčce mezi všemi SUV (tedy včetně středně velkých a velkých modelů) s počtem 1633 prodaných aut. Hned za ním je Renault Captur s 1554 udanými kusy. Jak ukazují statistiky Sdružení dovozců automobilů, tato SUV se tak prodávala lépe než například Kia Sportage nebo Suzuki Vitara.

Nemají pohon všech kol

◼ U takto malých aut není zájem o pohon všech kol, proto ho vozy v této kategorii nabízí jen zřídka. Výjimkou je například Suzuki, pro které je 4 x 4 součástí image. Má ho i maličké Suzuki Ignis. Se čtyřkolkou jezdí třeba také Nissan Juke a luxusní Audi Q2.

Často vycházejí z malých hatchbacků

◼ Automobilky u těchto vozů vesměs používají jako konstrukční základ už jezdící hatchbacky. Peugeot 2008 funguje na základu modelu 208, Captur je vlastně Clio, Opel Crossland X díky spolupráci koncernu převzal techniku Peugeotu.

Snaží se zaujmout vzhledem

◼ Nevadí, že vesměs nemají pohon všech kol, ochranné plasty do terénu jim přidají na robustnosti. Dvoubarevná provedení zase na stylu. Nechtějí zapadnout.

Je dobře, že se Kia nerozhodla přesunout ovladače klimatizace do dotykového displeje tak, jak to například udělali její francouzští konkurenti. Tradiční tlačítka jsou ergonomičtější a budou vyhovovat starším řidičům. Ti ostatně ocení i jednoduchý přístrojový štít s velkými budíky otáčkoměru a rychloměru a pár tlačítek navíc pod volantem nebo u řadicí páky pro ovládání vyhřívání sedadel. To je k dispozici pro nejvyšší výbavu nebo jako součást příplatkového balíčku.

Kia se snaží nezaostat ani v nabízené elektronice, a tak si lze připlatit 15 nebo 20 tisíc za balení elektronických asistentů. Jde například o funkce pro kontrolu jízdy v pruhu, nouzové brzdění v případě hrozícího střetu s jiným autem nebo kontrolu únavy řidiče a mrtvého úhlu.

Hrátky s prostorem

Přestože je Kia SUV, je nutné mít na paměti, že patří do vůbec nejmenší kategorie. Tomu odpovídá i vnitřní prostornost, jež je srovnatelná s malými hatchbacky. Za volantem se nesedí výrazně vysoko, ale prostoru pro přední cestující je dostatek. Vyšším postavám bude snad vadit jen kontakt nohy se středovým panelem. Dozadu se vejdou dva dospělí jen tak tak, ale na středně dlouhou cestu to stačí. Prostřední sedadlo je opravdu jen nouzové a výhradně pro děti.

Pochvalu zaslouží množství odkládacích prostor, třeba poličky s protiskluzovou úpravou pro odložení mobilního telefonu pod středovým panelem nebo hluboké kapsy ve dveřích. Kufr s kapacitou 332 litrů v základním uspořádání stačí pro dva cestující, k dispozici je i mezipodlaha, pod niž lze ještě ukrýt drobnosti nebo třeba notebook.

Podlahu jde po zvednutí zafixovat na háčku krytu kufru, takže ji není potřeba držet. U malého auta nevadí, že se zadní sedadla sklápějí pouze pomocí páček na vrchu jejich opěradel. Dělená jsou v poměru 60 : 40 a úplnou rovinu nevytvoří; kapacita kufru je po sklopení 1135 litrů.

Benzin stále i bez turba

Na výběr jsou celkem čtyři motory, tedy tři benzinové a jeden naftový. Ten je ale k dispozici pouze pro nejvyšší výbavu a v malé kategorii dává zhruba stejný smysl jako pohon všech kol. Dá se tedy předpokládat, že bude výjimečnou volbou. Nejsilnějším motorem v nabídce je přeplňovaný tříválec s litrovým objemem (88 kW), HN si ale k prvnímu seznámení s novinkou vybraly střední možnost − atmosféricky plněný čtyřválec 1.4 CVVT o síle 74 kW.

Parametry

◼ Výkon motoru: 74 kW
◼ Točivý moment: 133 Nm
◼ Zrychlení z 0 na 100 km/h:
12,6 s
◼ Maximální rychlost: 172 km/h
◼ Udávaná spotřeba na 100 km:
5,5 l
◼ Emise CO2 na 100 km: 125 g
◼ Objem kufru: 332 /1135 l
◼ Základní cena: 369 980 Kč

Motor má příjemný zvuk a je dobře odhlučněn. Do kabiny také neproniká tolik vibrací. Faktem je, že i když je Kia Stonic poměrně lehké auto (váží jen 1085 kilogramů, což je jen o pár desítek kilogramů víc než Škoda Fabia), není s tímto motorem příliš dynamická. Vypovídající je už zrychlení z nuly na 100 km/h, které vozu zabere dlouhých 12,6 sekundy.

Chybějící turbodmychadlo navíc znamená dlouhý nástup síly motoru, a proto netrpěliví řidiči možná raději sáhnou po přeplňované jednotce. Jenže motor bez turba má zase výhodu ve spotřebě. Už během prvních pár stovek kilometrů se ukázalo, že bude Stonic na palivo nenáročný. Řekl si o 6,5 litru benzinu na 100 km, při dlouhodobém provozování by spotřeba ještě měla klesnout.

Část podílu na rozumné spotřebě nese i manuální šestistupňová převodovka (Kia automat vůbec nenabízí), která má delší převody, jež nepodpoří dynamiku, ale zase pomáhají ve snižování apetitu motoru: při dálničních 130 km/h točí 3100 otáček za minutu. Převodovku nelze pochválit jen za hlučnější chod v drahách při řazení.

Tím, že je Stonic lehký, chová se na silnici i přes chybějící výkon hbitě. Rovněž jednoduchý podvozek řešený jednoduchou příčkou na zadní nápravě stačí k rozumnému chování a dobré ovladatelnosti vozu. Sportovní svezení ovšem nečekejte. Odrazuje od něj velmi aktivní posilovač, který vytváří velmi lehké řízení, tedy ideál do města a spíše kompromis na cesty.

Kia Stonic i tak patří v dané kategorii mezi velmi dobré volby, které budou řidiče těšit nejen cenou.

Jan Markovič
Přeposlat
Diskuse
reklama

Spojuje průzkumy a sázkařské kurzy. ČSSD slábne, stoupá SPD a piráti. Babiš asi nesestaví vládu sám, říká

Banky ve třetím čtvrtletí zpřísnily podmínky úvěrů na bydlení, i tak ve zbytku roku čekají zvýšení poptávky

Nastala nová éra astronomie. Vědci poprvé pozorovali zdroj gravitačních vln v místě, kde splynuly neutronové hvězdy

Česká měna je už téměř na úrovni jako před intervencemi. Na konci příštího roku může euro stát 25 korun, odhadují analytici

Narcos a další seriály Netflixu přilákaly za čtvrt roku 5 milionů uživatelů. Tržby vzrostly meziročně o třetinu

reklama