reklama

Hyundai i30 je solidní kombi i pro spěchající manažery

Čtěte více: auto | firemní auta | test
  • Hyundai i30 patří mezi nejoblíbenější vozy na českém trhu.
  • V loňském roce skončilo v kategorii nižší střední třídy na druhém místě, prodalo se jej 7900 kusů. i30 předběhl jen jeho úhlavní nepřítel - Škoda Octavia.
  • Teď model i30 přichází v nové generaci a slibuje ještě větší kufr, úspornější motory i lepší výbavu. Jak jezdí?
Hyundai i30 kombi Hyundai i30 kombi Foto: Jan Markovič

Hyundai už dávno není prodejcem laciných vozů. Model i30 je toho důkazem, nejen díky zajímavému vzhledu, ale i velmi dobré kvalitě materiálů. V Nošovicích, kde se auto vyrábí, se opravdu snaží. A tak výsledkem je poměrně povedený vůz, který má šanci uspět mezi služebními vozy napříč firmami. K testu dorazila praktičtější varianta kombi s větším kufrem a vybavená úsporným naftovým motorem.

Nová generace Hyundai i30 přišla už po pěti letech od doby, kdy se ta minulá dostala na trh. Exteriér, který dosud zdobily rozmáchlé linky a obliny, se podařilo učesat a nasadit mu více nadčasový vzhled. Minulá verze se přece jen dost okoukala. Přidejme k tomu nápadné laky, jako je sytě mořsky modrý nebo testovaný červený, a rázem máme před sebou nápadné auto nižší střední třídy. Pro i30 je důležité vyčnívat, protože z jedné strany na něj útočí Škoda Rapid a z druhé Škoda Octavia. Oba domácí vozy jsou úspěšnější.

Hyundai proto vytahuje všechny možné trumfy, z nichž za pozornost stojí například full LED světlomety. Diody pro denní svícení dnes mají skoro všichni, ale plnohodnotné světlomety byly dosud výsadou hlavně luxusních aut nebo modelů koncernu VW (delší čas s nimi jezdí třeba Seat Leon).

Nutno ale podotknout, že v případě Hyundai až zas tak velkou výhodu nepřináší, jsou sice jasnější, ale dosvit mají podobný jako standardní světlomety. Dobře ale funguje například přisvěcování do zatáček, které je hlavně při jízdě v noci velmi pohodlnou funkcí. Za plnohodnotné LED se připlácí nemalé peníze, respektive jsou součástí paketu Premium za 70 tisíc korun. Ten ale obsahuje i slušnou porci další výbavy včetně navigace, dešťového senzoru nebo bezdrátového dobíjení mobilních telefonů.

Prostor se zvětšil, ale…

Zásadními změnami prošla i palubní deska, což už bylo také potřeba. Nyní je subtilnější, a tudíž interiér působí vzdušnějším dojmem. Je tu nový volant s tlustším koženým věncem a sadou tlačítek pro ovládání médií a palubního počítače. Z přístrojového štítu zmizely sportovně střižené budíky schované v samostatných tubusech, které nahradil čistší design. Displej, který by je nahradil virtuálními ukazateli, u Hyundai zatím nehledejte. Alespoň že obrazovka palubního počítače umístěná mezi budíky má nyní jemnější rastr, a proto se na ni lépe kouká.

Parametry

◼ Objem motoru: 1582 cm3
◼ Výkon: 81 kW (110 k)
◼ Točivý moment: 280 Nm
◼ Zrychlení 0–100 km/h: 11,3 s
◼ Maximální rychlost: 188 km/h
◼ Převodovka: 6st man.
◼ Udávaná průměrná spotřeba: 3,8 l / 100 km
◼ Emise CO2: 99 g/km
◼ Hmotnost: 1310 kg
◼ Objem kufru: 602/1650 l
◼ Základní cena: 444 990 Kč včetně DPH

Displej zábavního systému o velikosti osm palců už není přímo vnořen do palubní desky, ale stojí výš, jakoby na ní. To není právě pohledově pěkné řešení, na druhou stranu je velmi praktické. Řidič už nemusí tolik sklánět zrak ze silnice, aby mohl obrazovku ovládat. Jemnost je dostatečná, stejně tak reakce na dotyk. Navigace funguje dobře, takže systému není moc co vytýkat. Naopak kvitujeme, že se Hyundai nerozhodlo, například jako Peugeot, přesunout do displeje i ovládání dalších součástí vozu, jako je klimatizace. To je totiž docela nepraktické řešení, protože se za jízdy volby špatně hledají.

Délkou 4585 mm a rozvorem 2650 mm sice není tak velkým vozem jako Škoda Octavia Combi, ale ve vnitřních parametrech se jí velmi blíží. Podle měření serveru Vybermiauto.cz, který vede rozměrovou databázi aut prodávaných na českém trhu, mají Hyundai i30 kombi i Škoda Octavia Combi prakticky shodnou šířku v kabině vpředu (132 cm Hyundai, 131 cm Škoda) a stejnou šířku ve druhé řadě sedadel, tedy 147 cm. Významně více prostoru nad hlavou ale nabídne Octavia, která překonává i30 se svými 100 cm o sedm centimetrů.

Samozřejmě, Octavia Combi je také roky králem ve své třídě, co se týče objemu zavazadlového prostoru. Nabízí kapacitu 610 litrů v základu. Ale i zde na ni už i30 kombi útočí. Nyní má objem kufru 602 litrů, což je nárůst o víc než 70 litrů oproti předchozí verzi. Velkou měrou ale za to může jen chytřejší řešení kufru než samotný nárůst karoserie. Zvětšení se odehrálo hlavně pod podlahou, kde je nově prostor s praktickými přihrádkami na drobnosti. Při stěhování velkých předmětů tak kapacitu úplně nevyužijete. Výhodou zvýšené mezipodlahy je ale fakt, že po sklopení zadních sedadel vznikne rovná ložná plocha.

Od výbavy Style ovšem patří ke standardu i průvlak na lyže na místě zadní loketní opěrky, ochranná síť a síť oddělující kufr od kabiny. Za příplatek lze navíc pořídit i velmi praktický organizér − fixační posuvný systém na kolejích, který se hodí pro převoz dalších drobností už nad mezipodlahou.

Základ na úsporu?

Hyundai i30 má poměrně jednoduchou nabídku motorů, verze s pohonem všech kol nebo na zemní plyn na rozdíl od Škody Octavia nenabízí. Pro korejský kombík je naftovým základem právě testovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru a výkonu 81 kW, který je srovnatelný s jednotkou 1.6 TDI v Octavii s o málo vyšším výkonem (85 kW). Hyundai se ale podařilo dosáhnout vyššího maxima točivého momentu, jenž s hodnotou 280 Nm o 20 Nm převyšuje "sílu" motoru mladoboleslavského vozu.

Tato výkonová verze naftového čtyřválce je ale i tak zaměřena spíš na řidiče hledající klidnější svezení. Ačkoliv je nástup točivého momentu poměrně plynulý − na "turbodíru" už lze u Hyundai dávno zapomenout, ­samotná akcelerace je spíš průměrná. O tom ostatně vypovídá i parametr zrychlení z nuly na 100 km/h za celých 11 sekund.

Čekali jsme ale i horší zvukový projev, který se dostaví jen při nastartování a poslechu zvenku. Vnitřní akustická pohoda je dobrá až do dálniční rychlosti, kde už hluk ruší i poměrně hlasitě nastavené audio, což je hlavně u delších cest škoda. Octavia je na tom bezesporu o něco lépe.

Větší hluk na dálnici je však zejména aerodynamického charakteru, protože motor na šestý převodový stupeň při českém dálničním limitu 130 km/h dosahuje jen 2300 otáček za minutu, to znamená, že má pořád rezervy. I když je v této rychlosti dynamická odezva už velmi slabá, nedělá Hyundai i30 problém rozjet se na 170 km/h. V takovém případě je ale potřeba počítat i s vyšší spotřebou.

Ta se nám obecně u tohoto motoru nezdála právě příznivá, ačkoliv tabulky hovoří o úsporném cestování. Pohonná jednotka samozřejmě plní emisní normu, ale AdBlue do ní není potřeba přidávat. Na rozložení škodlivého oxidu dusíku si vystačí s katalyzátorem.

Možná i proto jsme s ním v průměru jezdili za rovných šest litrů nafty na 100 kilometrů. Testovaný vůz měl ale najeto jen něco málo přes tisíc kilometrů, takže by se hodnota mohla při delším používání ještě o něco zlepšit. Při tvrdém zacházení, kdy jsme pospíchali po německé dálnici, se dokonce přihlásil o sedm litrů. Odhadem se ale dá jezdit i za 5,5. I tak to je oproti tabulce o dost víc. Nejde tedy o žádného extrémního šetřílka, jak by se na první pohled mohlo zdát. Vřele tedy doporučujeme připlatit si navíc za 100kW verzi, která už aspoň nabídne obstojnou dynamiku.

Co se týče samotného řazení, to se nám celkem zamlouvalo. Chod páky se v podstatě od minulé generace nezměnil, což nevadí. Páka se pohybuje po akorát dlouhých drahách tlumeně, precizně a příjemně odkrokovaně. Hezky zapadá k jednotlivým stupňům. Kolem středové polohy trochu zadrhává.

Umí být i zábavné

Slušný pokrok jsme zaznamenali u řízení. Už minulá generace nebyla z tohoto pohledu vůbec špatná, ale novinka má chod volantu ještě o něco plynulejší a strmější, takže řidič nepotřebuje tolik otáček na plný rejd. Řízení nám během testu vyhovovalo jak při parkování, tak v rychle projížděných zatáčkách a jeho kvalita se přiblížila ke špičce kategorie.

Díky jeho univerzálnímu chování není třeba různých stupňů nastavení odporu posilovače, jak to mívala minulá generace Hyundai i30. Snad jen při hodně pomalých rychlostech nám řízení kombíku připadalo trochu jako na nitkách bez tendence k návratu do středové polohy. To je ale detail.

Na velmi dobré úrovni je i samotný podvozek. Kombi totiž používá víceprvkovou zadní nápravu, která stojí za dospělými jízdními vlastnostmi. Hyundai se už tak na silnici rozhodně nechová jako nějaká "plechovka".

Nebýt slabého motoru, který logicky řidiče spíše umravňuje, mohli bychom si s Hyundai i30 užít téměř sportovní jízdní vlastnosti na okresních silnicích. Zkoušel jsem auto také na zvlněných okreskách, kde spousta kombíků uskakuje a nedrží stopu. Hyundai i30 kombi se tu ale krásně elasticky drželo silnice, a navíc poskytovalo posádce příjemnou míru komfortu. Možná i proto, že se vyrábí v Česku, je jeho nastavení i pěkně komfortní, tudíž se mu daří řadu nerovností českých silnic slušně maskovat.

Na dálnici pak podvozek i ve vyšších rychlostech poskytuje dostatečnou jistotu. Na delších cestách se může hodit i aktivní asistent pro jízdu v pruzích, který dokáže kontrolovat polohu auta pomocí kamer a zasahovat do řízení. Zvládne i ostřejší zatáčky. I když samozřejmě kvůli legislativě ještě není možné, aby řidič sundal ruce z volantu, jde určitě o významný komfortní prvek, který sníží únavu na delší služební cestě.

Hyundai i30 je i v nové generaci povedené auto, které si bezesporu zaslouží své vysoké umístění mezi nejúspěšnějšími vozy v Česku. A dobře vychází i cenově.

Jan Markovič
Přeposlat
Diskuse
reklama

Ázerbájdžánské dělostřelectvo se chlubí českými houfnicemi. Ministerstvo netuší, jak se do země i přes embargo dostaly

Textilka Pegas Nonwovens změní majitele, investorovi R2G Rohan budou patřit čtyři pětiny jejích akcií

Volební deník Petra Honzejka: Triumf Babiše, nástup pirátů, konec Kalouska? Pomalu. Průzkumy jsou proroctví s ručením omezeným

Zemřela herečka Květa Fialová. Představitelce filmové Tornádo Lou bylo 88 let

Zisk společnosti Philip Morris ČR vzrostl o čtvrtinu na 1,6 miliardy. Podpořilo ho zvýšení cen i růst trhu cigaret

reklama