reklama

Prodej elektromobilů v Evropské unii rychle roste. Přibývají státy, které chtějí spalovací motory zakázat

  • Podíl elektromobilů na celkových registracích vozů je stále nízký. V EU asi 1,2 procenta.
  • V elektromobilitě v Evropě nejdále pokročilo Norsko, které už lidem na nákup čistého auta nepřispívá.
  • Přibývá států, které hodlají v budoucnu zakázat auta se spalovacím motorem.
Nissan Leaf je nejprodávanějším vozem v Norsku. Nissan Leaf je nejprodávanějším vozem v Norsku. Foto: Nissan

Prodej nových osobních aut poháněných elektřinou v Evropské unii během letošního prvního pololetí meziročně stoupl o téměř 38 procent na 96 888. Připočítají-li se vozy s dalšími alternativními pohony (LPG, CNG či etanol), pak to bylo 204 502 nově registrovaných vozů. Vyplývá to z poslední zprávy Evropského sdružení automobilových výrobců (ACEA). Z velkých trhů zaznamenalo nejrychlejší dynamiku Německo, kde prodej elektrických aut proti srovnatelnému loňskému období vzrostl o více než 113 procent na 22 465 aut. Objemem prodeje je stejný trh britský (22 370 s růstem 14,7 procenta).

Výrazně nahoru šla také Itálie, ale motoristé zajímající se o alternativní pohony tam dávají přednost plynu. Stejně tak v Česku, kde ACEA za první pololetí registruje 3572 nových aut s alternativním pohonem (meziročně o 46 procent více), ale z toho je jenom zlomek elektrických (149 aut podle ACEA).

Registrace nových aut nabíjených elektricky (první pololetí 2017, vybrané země)

Země Registrace
Změna proti 2016 (v %)
Norsko 27 202 23,1
Německo 22 465 113,5
Británie 22 370 14,7
Francie 18 464 14,2
Švédsko 8 081 37,7
Nizozemsko 4 872 2,6
Švýcarsko 3 483 15,7
Rakousko 3 386 31,8
Španělsko 2 498 37,1
Itálie 2 320 59,7
Maďarsko 461 212,0
Polsko 364 35,2
Slovensko 160 596,0
Česko 149 73,3

Zdroj: ACEA
Poznámka: Jde o čistě elektrická auta na baterii (BEV), auta s palivovými články (FCEV) a hybridy s možností nabíjení ze zásuvky (PHEV).

Přeborníkem v rozvoji elektromobility je Norsko. V zemi s 5,3 milionu obyvatel se prodalo více aut než v Německu a dalších velkých zemích EU. Z celkových registrací nových osobních aut v Norsku představují elektrická aut skoro 35 procent. V Německu necelá 1,3 procenta. V Česku to podle statistik Svazu dovozců automobilů v prvním pololetí bylo asi 0,1 procenta.

Němci poněkud zaspali

Nová prodejní čísla přicházejí v době, kdy Německo a potažmo další země stále pociťují neblahé důsledky emisního skandálu "made in VW", kvůli kterému klesá zájem o auta s naftovým motorem.

Německé automobilky, dominující na světovém trhu s luxusními auty, si musejí podle listu Handelsblatt přiznat, že příliš dlouho váhaly s vývojem elektrických aut. Vyklidily tím pole nejen Nissanu a Toyotě, ale také americké Tesle. Němci proto ohlásili svoji "elektroofenzívu", což by se mělo projevit i na nadcházejícím automobilové přehlídce ve Frankfurtu nad Mohanem, jež začíná 12. září.

Budoucnost bez spalovacích motorů?

V Evropě přibývá zemí, jejichž vlády deklarují, že během 15 až 20 let se už nebudou smět prodávat auta se spalovacími motory. Británie si jako cíl stanovila rok 2040, přičemž její plánované "moratorium" se má týkat i hybridů kombinujících elektrický pohon se spalovacím motorem. Ve stejném roce se chce se spalovacími motory (u nově registrovaných aut) rozloučit také Francie. V Německu s konkrétním termínem zatím vyrukovali jenom Zelení (rok 2030). Nakloněni této myšlence jsou podle listu Die Welt také někteří politici z Křesťansko-demokratické unie (CDU).

V Norsku nebude možné registrovat nová auta se spalovacím motorem už v roce 2025. Na tom se v polovině minulého roku shodly všechny čtyři hlavní politické strany. "Norsko je velkolepá země," prohlašuje Elon Musk, šéf automobilky Tesla. Norsko na rozdíl třeba od Německa už lidem kupujícím elektrické auto žádnou "prémií" nepřispívá. Stát používá daňové nástroje. Cenu auta se spalovacím motorem zvyšuje nejenom DPH, ale i takzvaná kupní daň dosahující podle výkonu auta až 85 procent, uvádí list Handelsblatt. Nejprodávanějším autem v Norsku nebyl VW Golf nebo Ford Fiesta, nýbrž e-auto Nissan Leaf.

Václav Lavička
Přeposlat
Diskuse
reklama

Ázerbájdžánské dělostřelectvo se chlubí českými houfnicemi. Ministerstvo netuší, jak se do země i přes embargo dostaly

Textilka Pegas Nonwovens změní majitele, investorovi R2G Rohan budou patřit čtyři pětiny jejích akcií

Volební deník Petra Honzejka: Triumf Babiše, nástup pirátů, konec Kalouska? Pomalu. Průzkumy jsou proroctví s ručením omezeným

Zemřela herečka Květa Fialová. Představitelce filmové Tornádo Lou bylo 88 let

Zisk společnosti Philip Morris ČR vzrostl o čtvrtinu na 1,6 miliardy. Podpořilo ho zvýšení cen i růst trhu cigaret

reklama