reklama

Japonská automobilka Lexus mění image. Pomáhá jí v tom i nové kupé LC, které jsme testovali

Čtěte více: auto | Lexus | testy
  • Místo výrobce luxusních, ale trochu nudných aut, se chce stát Lexus továrnou na zážitky.
  • Nové kupé LC nabízí pohon zadních kol a osmiválcový motor s výkonem až 477 koní.
  • Ještě zábavnější nám připadalo hybridní spojení šestiválce a elektromotoru.
Lexus LC Lexus LC Foto: Lexus

Plně funkční levitující prkno hoverboard, sportovní jachta, futuristické vesmírné plavidlo Skyjet pro sci-fi film režiséra Luca Bessona - i s takovými výrobky v poslední době přichází japonská značka Lexus.

Luxusní divize koncernu Toyota už totiž nechce být vnímána jako výrobce pohodlných, ekologických, ale trochu nudných aut. "Chceme se přetvořit v globální luxusní značku, která bude přinášet nečekané zážitky." řekl Hospodářským novinám mluvčí Lexusu Fabio Capano.

Přesně v duchu tohoto přerodu se nese nejnovější automobil značky Lexus - středně velké kupé LC. Už první pohled na něj napovídá, že tohle auto bude ledajaké, jen ne nudné. A potvrzují to i zážitky ze svezení, které jsme absolvovali jako jedna z prvních redakcí v Česku.

Lexus se rozhodl, že LC bude pohánět pětilitrový osmiválcový motor s atmosférickým plněním, tedy bez turba. A požene pouze zadní kola. Takovou koncepci nelze v dnešní době nazvat jinak než staromilskou. Na auta podobného typu dnes petrolheadi, tedy lidé, jimž v žilách koluje benzin místo krve, většinou vzpomínají už jen se slzou v oku.

Kvůli co nejhlubšímu zážitku dokonce Lexus u tohoto motoru rezignoval na stop-start systém, který dnes u většiny aut vypíná motor po zastavení třeba na červeném semaforu a tím šetří palivo. Tedy alespoň v laboratorním režimu. Výsledkem je strašidelná spotřeba 17,4 l/100 km v městském cyklu. "Mysleli jsme v tomto případě více emocionálně než ekologicky," přiznává bezelstně šéf inženýr vozu Koji Sato.

Na druhou stranu ale Lexus LC vychází vstříc i ekologicky zaměřeným zákazníkům. Druhou pohonnou jednotku totiž tvoří hybridní kombinace benzinového šestiválce a elektromotoru. Zajímavé je, že Lexus v roce 2018 předpokládá prodej tisícovky kusů kupé LC, z toho 52 procent hybridu. V Česku ale u prvních objednávek suverénně převládají osmiválce - v poměru 70:30.

Po testech auta na německých dálnicích a v alpských průsmycích bychom ale asi také sáhli spíše po hybridu. Ani ne tak kvůli spotřebě, která se při agresivní jízdě příliš neliší. Jeho jízdní vlastnosti nám totiž překvapivě připadaly hravější a zátah zejména při rozjezdu z místa díky pomoci elektřiny působivější.

Milovníky moderních technologií nadchnou automatické převodovky pro obě verze Lexusu LC. Ta pro osmiválec totiž nabízí neuvěřitelných deset stupňů pro jízdu vpřed. "Udělali jsme studii, kolik stupńů je ideálních pro škálu mezi nulou a 200 km/h a vyšlo nám deset," brání se Koji Sato nařčení z honby za co nejvyšším počtem rychlostních stupňů bez ohledu na funkčnost.

Mezi druhým a pátým rychlostním stupněm řadí desetistupňová převodovka při stálém tlaku na plyn rytmicky ve stejných intervalech, což podle tvůrců vozu zvyšuje zážitek z jízdy. Podobně jako třeba poslech oblíbené hudby.

Velmi zajímavý technický kousek představuje i převodovka pro hybridní motor. Ta je totiž podobně hybridní jako soustava spalovacího motoru a elektromotoru. V tomto případě v sobě kombinuje vlastně dvě různé převodovky - klasickou čtyřstupňovou a bezestupňovou, kterou využívá většina aut s elektrickým pohonem. Výsledkem je také deset rychlostních stupňů, které jsou ve skutečnosti virtuální, ale uživatel je vnímá jako reálné.

Lexus LC už se dá objednávat na českém trhu za ceny začínající na 2,8 milionu korun. Osmiválec stojí stejně jako hybrid. Měřítkem kupé střední třídy jde o ceny přestřelené, jenže žádný z podobně velkých vozů nenabízí ani zdaleka tak bohatou standardní výbavu.

Nové kupé navíc nemá přímého konkurenta. Jde totiž o křížence čistokrevných sporťáků a automobilů pro luxusní dálkovou turistiku označovaných jako Gan Turismo. A žádný podobný vůz se na trhu nenabízí. Podrobnou recenzi Lexusu LC si můžete přečíst zde.

Ondřej Běhal
Přeposlat
Diskuse
reklama

Ázerbájdžánské dělostřelectvo se chlubí českými houfnicemi. Ministerstvo netuší, jak se do země i přes embargo dostaly

Textilka Pegas Nonwovens změní majitele, investorovi R2G Rohan budou patřit čtyři pětiny jejích akcií

Volební deník Petra Honzejka: Triumf Babiše, nástup pirátů, konec Kalouska? Pomalu. Průzkumy jsou proroctví s ručením omezeným

Zemřela herečka Květa Fialová. Představitelce filmové Tornádo Lou bylo 88 let

Zisk společnosti Philip Morris ČR vzrostl o čtvrtinu na 1,6 miliardy. Podpořilo ho zvýšení cen i růst trhu cigaret

reklama