reklama

Nový Nissan Leaf je možné ovládat jedním pedálem. Funguje i jako domácí elektrárna

Čtěte více: Nissan | elektromobil | auto
  • Nissan představil druhou generaci elektromobilu Leaf, která má vyšší výkon i kapacitu baterie.
  • Kompaktní hatchback disponuje technologií e-Pedal i částečně automatizovanou jízdou na dálnici.
  • V Evropě se objeví na začátku příštího roku, v USA je novinka levnější než předchůdce.
Druhá generace Nissanu Leaf je atraktivnější a dojede dál. Druhá generace Nissanu Leaf je atraktivnější a dojede dál. Foto: NISSAN

První generace Nissanu Leaf se začala prodávat v roce 2010 a od té doby se pro něj rozhodlo přes 283 tisíc lidí. To z japonského kompaktu dělá nejpopulárnější elektromobil na světě, jeho kvality podpořil také titul evropského Auta roku 2011. Nástupce je úplně jiný, především sází na nejmodernější techniku v oblasti elektropohonu, která posunula výkon elektromotoru na 110 kW a kapacitu baterií na 40 kWh.

První generace vozu přitom disponuje elektromotorem s výkonem 80 kW a akumulátorem s kapacitou 24 nebo 30 kWh. Nový Leaf je tak nejen silnější, ale dojede také dál. Podle evropského měřícího cyklu je to 378 km. U předchůdce s větší baterií to bylo 250 km. Nissan rovněž tvrdí, že pětidveřový hatchback má plynulejší a lepší zrychlení, což ale nijak nepodpořil konkrétními čísly. Známe tak jen maximální rychlost 144 km/h a točivý moment 320 Nm. Na příští rok Japonci slibují uvedení sportovněji naladěné verze s vyšším výkonem a větší baterií.

Baterie jsou uloženy uprostřed vozu, čímž se Nissan snaží zlepšit ovladatelnost a jízdní vlastnosti Leafu. Dobití akumulátorů zabere, při použití palubní nabíječky o výkonu 3 kW, šestnáct hodin. Dvojnásobný výkon srazí čas na polovinu, rychlonabíječka pak nabídne 80 procent kapacity za 40 minut. Nissan Leaf, respektive energii z jeho akumulátorů, je také možné využít jako zdroj energie pro domácnost. To se hodí především při výpadcích obnovitelných zdrojů, případně při nepřízni počasí.

Jeden pedál pro akceleraci i brzdění

Neméně důležitou součástí vozu jsou asistenční technologie. Tou nejpřevratnější je e-Pedal, jenž se aktivuje stiskem tlačítka na středovém tunelu. Leaf je pak možné ovládat jen plynovým pedálem. Při sešlápnutí vůz akceleruje, pokud jej řidič pustí, pak elektronika aktivuje rekuperační a mechanické brzdy a je schopná auto úplně zastavit.

„Naše testy ukázaly, že řidiči rychle shledali e-Pedal intuitivním a dokonce zábavným,“ řekl hlavní inženýr Leafu Hiroki Isobe. Podle něj bude jízda ve městě s tímto řešením plynulejší a méně náročná. Vůz přesto potřebuje i klasický brzdový pedál, například ve chvíli, kdy je potřeba prudce zabrzdit.

Dalším novým asistentem je ProPilot, který v rychlosti mezi 30 až 100 km/h (tu si nastaví sám řidič) sám udržuje tempo a vzdálenost od vozu vpředu. Dokáže také zareagovat na jeho náhlé zastavení. ProPilot však funguje zatím jen na dálnici a v jednom jízdním pruhu. Jejich změnu elektronika neumí. Další ze systémů, ProPilot Park, umí sám vůz zaparkovat podélně i paralelně, řidič nemusí ani točit volantem, přidávat plyn nebo brzdit. K tomu auto používá čtyři kamery a dvanáct ultrasonických senzorů.

Vnější vzhled se od předchůdce výrazně liší, je dynamičtější a atraktivnější. Vpředu jsou maska chladiče ve tvaru písmene V a LED světla, vzadu svítilny ve tvaru bumerangu. Kolem zadního okna je černě lakovaná plocha, která se stejně barevným sloupkem C tvoří efekt plovoucí střechy. Právě střecha může být v kombinaci se žlutou, bílou, červenou nebo světle modrou lakována černě.

Kabina sází na přístrojový panel v kombinaci analogového rychloměru a displeje s úhlopříčkou sedm palců. Na něj se zobrazují informace o pohonu nebo z bezpečnostních asistentů. Další obrazovka je na středové konzoli. Volič automatické převodovky pochází z předchůdce, volant z ostatních modelů Nissan. Vnějšími rozměry je novinka takřka stejná jako odcházející model, především rozvor zůstal na 2,7 metrech. Kufr však narostl na základní objem 435 litrů.

Leaf je pro Nissan velice důležitý. Jak zmínil prezident značky Hiroto Saikawa, vůz je součástí klíčové budoucí strategie Nissan Intelligent Mobility. Ta je tvořena tím, jak je vůz řízen, poháněn a integrován do společnosti. Do Evropy se nový kompaktní elektromobil podívá v lednu příštího roku, cena zatím oznámena nebyla. V Severní Americe však začíná na v přepočtu 656 tisících korunách, o 15 tisíc níže než u předchůdce.

Jan Matoušek
Přeposlat
Diskuse
reklama

Ázerbájdžánské dělostřelectvo se chlubí českými houfnicemi. Ministerstvo netuší, jak se do země i přes embargo dostaly

Textilka Pegas Nonwovens změní majitele, investorovi R2G Rohan budou patřit čtyři pětiny jejích akcií

Volební deník Petra Honzejka: Triumf Babiše, nástup pirátů, konec Kalouska? Pomalu. Průzkumy jsou proroctví s ručením omezeným

Zemřela herečka Květa Fialová. Představitelce filmové Tornádo Lou bylo 88 let

Zisk společnosti Philip Morris ČR vzrostl o čtvrtinu na 1,6 miliardy. Podpořilo ho zvýšení cen i růst trhu cigaret

reklama