reklama

Neustálé ježdění, hodně servisu. Obchodníci s auty už přemýšlejí o byznysu v době sdílení vozů bez řidiče

Čtěte více: auto
  • Prodejci nových aut vyhlížejí revoluci.
  • Internet, elektromobily, auta bez řidiče a jejich sdílení místo klasického prodeje - to vše může rozmetat současné obchodní modely.
  • Prodejny se zmenší, ale jen tak nezmizí, tvrdí zástupce největší obchodní společnosti s auty v Evropě.
Centrála Porsche Holding Salzburg, mateřské firmy největšího dovozce nových aut do Česka. Centrála Porsche Holding Salzburg, mateřské firmy největšího dovozce nových aut do Česka. Foto: PORSCHE ČR

Nákupy výhradně přes internet bez návštěvy kamenného obchodu se rozšiřují na čím dál větší spektrum komodit. Jedním z posledních artiklů, pro který se staví honosné showroomy za miliony korun, jsou nové automobily.

"Internet dealerům nových aut svým způsobem ušetřil práci. Dříve kupec vozu navštívil prodejnu v průměru čtyřikrát až pětkrát, teď pouze jednou," tvrdí mluvčí představenstva společnosti Porsche Holding Salzburg Alain Favey. 

Porsche Holding Salzburg je největší rakouskou firmou a zároveň součástí koncernu Volkswagen. Zabývá se obchodem s automobily. Loni při obratu 21,1 miliard eur prodala 750 660 nových a 279 790 ojetých automobilů. Její dceřiná firma, Porsche Česká republika, loni do tuzemska dovezla téměř 53 tisíc nových aut značek Audi, Seat a Volkswagen.

Jde o největšího importéra nových vozů v Česku, který ale paradoxně nedováží automobily značky Porsche. Jejich importérem je Porsche Inter Auto, další dceřiná firma Porsche Holding Salzburg, která má pro ČR i výhradní zastoupení značek Bentley a Lamborghini, a zároveň jde o největšího prodejce vozů Audi, Seat, Škoda a Volkswagen v Česku.

Podle Alaina Faveye v nejbližších letech internet ani virtuální realita nepovede k zániku kamenných prodejen s novými auty. "Automobil je natolik specifické zboží, že si ho většina zájemců stále bude chtít osahat, sednout si do něj, projet se v něm a nechat si od prodejce poradit. Zároveň si zákazník musí někde auto převzít a nechat si udělat předprodejní servis," vysvětluje Favey. I v roce 2025 bude podle něj většina zákazníků volit klasický způsob koupě nového auta.

Umí si ale představit, že se budou showroomy postupně zmenšovat, bude ubývat v nich vystavených aut a nové technologie typu virtuální reality mohou částečně suplovat právě prohlédnutí konkrétních verzí nebo předváděcí jízdy.

Prodej nových automobilů je v současnosti přímo svázaný se servisem. Právě návštěvy servisu, opravy a prohlídky často znamenají pro dealerství větší zdroj příjmů než provize z prodeje nových aut. Nástup elektromobilů může v tomto ohledu zkomplikovat majitelům dealerství život, protože jsou technicky jednodušší a nevyžadují tolik údržby.

Snížit počet aut v servisech může i zvětšující se popularita sdílení vozidel. Rozvoj této aktivity na úkor vlastnictví vozu se předpokládá v éře autonomních vozidel, která nebudou potřebovat řidiče. S tím ale Alain Favey nesouhlasí: "Dnešní auta jezdí v průměru tak hodinu dvě denně. Autonomní auta v éře carsharingu budou jezdit neustále, skoro vůbec se nezastaví, takže budou potřebovat častější servis a úpravy."

Ondřej Běhal
Přeposlat
Diskuse
reklama

Ázerbájdžánské dělostřelectvo se chlubí českými houfnicemi. Ministerstvo netuší, jak se do země i přes embargo dostaly

Textilka Pegas Nonwovens změní majitele, investorovi R2G Rohan budou patřit čtyři pětiny jejích akcií

Volební deník Petra Honzejka: Triumf Babiše, nástup pirátů, konec Kalouska? Pomalu. Průzkumy jsou proroctví s ručením omezeným

Zemřela herečka Květa Fialová. Představitelce filmové Tornádo Lou bylo 88 let

Zisk společnosti Philip Morris ČR vzrostl o čtvrtinu na 1,6 miliardy. Podpořilo ho zvýšení cen i růst trhu cigaret

reklama