reklama

Panamera mění svá pravidla. Porsche vůbec poprvé nabízí hybrid

Čtěte více: Porsche | test | auto
  • Manažerské superauto má novou variantu kombi. Vrcholem v nabídce motorů je hybrid, vůbec poprvé u jakéhokoli Porsche.
  • Novinkou je i to, že Panamera poprvé nabízí rovněž pětimístnou verzi.
  • Model Panamera Turbo S E-Hybrid začíná na ceně 5 160 000 korun, zatímco "standardní" Panamera Turbo Sport Turismo vyjde o 750 tisíc korun levněji.
jarvis_598b4b2e498e42ee1f1ef3e2.jpeg Zatím pro klasickou verzi: Vrcholný model Turbo S e-Hybrid je zatím určen pro klasickou karosářskou variantu Panamery. Dosahuje vysokého výkonu 500 kW. Foto: Porsche

Když Porsche představilo své první SUV Cayenne, skalní fanoušci bučeli jako o život. Legendární výrobce ultrapuristických sporťáků přece nemůže vyrábět obry na kolech. Jenže byl to právě Cayenne, který automobilce pomohl v těžkých časech a dodnes je to světově nejprodávanější model německé značky. Jeho úspěch navíc inspiroval další výrobce luxusních aut, kteří nyní také vyrábějí svá vlastní a prodejně úspěšná SUV. Porsche pak postupně začalo svou modelovou řadu rozšiřovat s ohledem na poptávku svých zákazníků. Právě proto přišla první generace manažerského sedanu Panamera, následovaná menším SUV Macan. Pilířem značky je sice nadále legendární 911 v mnoha verzích, ale to, čím si Porsche "vydělává na chleba", jsou právě SUV Cayenne a Macan, ale také Panamera − v Číně jednoznačně nejprodávanější model značky.

Už v roce 2012 Porsche představilo na autosalonu v Paříži koncept první generace Panamery, který by se dal označit za sportovní kombi, daleko přiléhavěji na něj však sedí název tzv. shooting brake. Tak se říkalo autům velmi populárním ve Velké Británii, která měla výklopnou záď jako kombi. Používali je gentlemani, kteří po svém prémiovém voze požadovali také praktičnost. Aby se v něm dobře daly převážet zbraně na myslivecké hony.

Porsche si s konceptem Panamery shooting brake chtělo ověřit, zda by byl o tuto karosářskou verzi mezi klienty zájem. A byl. S oficiálním uvedením této další varianty ale firma počkala. V roce 2016 vešla do prodeje druhá generace Panamery a v témže roce se vedle standardní verze nabídl model Executive s prodlouženým rozvorem, určený primárně pro čínský trh. Panamera Sport Turismo, kterou automobilka uvádí na trh letos, je tedy de facto v pořadí třetí karosářskou variantou Panamery. Není bez zajímavosti, že jde o model, který nemá na automobilovém trhu jediného konkurenta. Žádná jiná prémiová automobilka nevyrábí sportovní kombi této velikosti v D-segmentu, tedy automobilové třídě, kde dominuje Porsche Panamera, Mercedes-Benz S nebo BMW řady 7. HN nový model vyzkoušely na kanadském ostrově Vancouver.

Panamera poprvé jako kombi

Sport Turismo se pozná snadno, stačí se na něj podívat zezadu nebo z boku. Od předních sloupků mezi čelním sklem a dveřmi jsou panely karoserie úplně nové. Střecha auta se tak brzy nesvažuje a záď zkrátka připomíná kombi modely. Nelze očekávat, že nyní bude Panamera praktická jako běžné velké kombi, jako jsou například Mercedes-Benz E nebo Audi A6 Avant. Sport Turismo dá hodně na styl, ale zároveň konečně poskytne něco, co standardní Panamera ne. Na zadní sedadla se mohou lidé pohodlně posadit. Ačkoli běžná Panamera měří na délku lehce přes pět metrů, její ostře se svažující střecha zkrátka ubírala místo nad hlavami těch, kteří cestovali vzadu. Sport Turismo je tedy plnohodnotným čtyřmístným luxusním vozem. Ba co víc, podle automobilky nyní nabízí konfiguraci 4+1, což znamená, že v případě nouze by se mohl někdo posadit i na prostřední místo. To standardní Panamera vůbec nenabízí, je to čtyřmístný sedan.

Prostřední místo jsme se rozhodli prozkoumat. Je lehce vyvýšené, hlavová opěrka je však plně funkční. Bohužel uprostřed vozu se od podlahy tyčí skutečně monumentální středový tunel, takže osoba, která by uprostřed cestovala, musí tunel nohama obkročit jako koňský hřbet. Což znamená, že lehce utiskuje každého z pasažérů vedle sebe. Na delší cesty by takový způsob cestování nebyl ideální. Ale potěší, že ti, kteří touží po Panameře, která v případě nutnosti uveze pět lidí, dostanou, co chtějí, a naopak lidé, kteří o takovou nabídku ani nestojí, si mohou zvolit Sport Turismo v konfiguraci pro čtyři pasažéry. Čtyřmístná verze je ale za příplatek, zatímco 4+1 znamená pro Sport ­Turismo standard.

Parametry

Porsche Panamera S E-Hybrid

◼ Výkon motoru: 500 kW
◼ Točivý moment: 850 Nm
◼ Zrychlení z 0 na 100 km/h: 3,4 s
◼ Maximální rychlost: 310 km/h
◼ Udávaná spotřeba na 100 km: 2,9 l
◼ Emise CO2 na 100 km: 66 g/km
◼ Objem kufru: 405/1245 l
◼ Základní cena: 5 160 000 Kč

Porsche Panamera Turbo Sport Turismo

◼ Výkon motoru: 404 kW
◼ Točivý moment: 770 Nm
◼ Zrychlení z 0 na 100 km/h: 3,8 s
◼ Maximální rychlost: 304 km/h
◼ Udávaná spotřeba na 100 km: 9,4 l
◼ Emise CO2 na 100 km: 215 g/km
◼ Objem kufru: 520/1390 l
◼ Základní cena: 4 410 000 Kč

Podívali jsme se také do kufru Panamery Sport Turismo. Oproti sedanu se podle technických údajů zvětšil o 25 litrů, tedy zcela zanedbatelně. Ale snadněji se sem vejdou vyšší předměty, třeba kočárek. Nakládá se snadněji, protože podlaha kufru je dokonce níž než u běžného sedanu Panamera. Otvor do kufru je podstatně větší.

Kombi varianta Panamery se nabízí standardně s pohonem všech kol a k dispozici jsou všechny motory jako v případě sedanu, výjimkou je ale zcela nová vrcholová varianta Turbo S E-Hybrid. Ta je zatím vyhrazena pouze pro sedan. HN vyzkoušely Sport Turismo se špičkovým dvakrát přeplňovaným vidlicovým osmiválcem o dechberoucím výkonu 550 koní, který zrychlí z nuly na 100 kilometrů v hodině za 3,6 sekundy.

Nový top model

V kanadské Victorii Porsche představilo nejen nové sportovní kombi, ale také zcela novou verzi, která se zařadila na vrchol nabídky pro Panameru. Top modelem je již zmíněný Turbo S E-Hybrid, kombinující výkony vidlicového osmiválce o objemu 4,0 litru, který známe z modelu Turbo, s elektromotorem a osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Síla 680 koní je skutečně impozantní, vůz zrychlí na 100 km/h za 3,4 sekundy a jede 310 km/h. Jde o plug-in hybrid, takže po rychlonabití za 2,5 hodiny má navíc ujet až 50 km čistě na elektřinu. Díky tomu může Porsche prohlásit, že spotřeba vozu je pouhých 2,9 litru na 100 kilometrů. Je však potřeba mít baterie stále nabité.

Model jsme vyzkoušeli i na závodním okruhu poblíž Duncanu na kanadském ostrově Vancouver. Jde o zajímavou a poměrně náročnou trať s několika ­vrcholy zatáček až za horizontem. Zkrátka okruh, který je vhodný hlavně pro menší závodní auta, nikoliv pro pětimetrový sedan. A přesto tu Panamera S E-Hybrid vynikala, vůz předvádí mohutné zrychlení, přitom pohonná jednotka je špičkově utlumená. V utažených zatáčkách je cítit, že Panamera není žádný drobeček, ale i tak překvapí agilitou, přiměřeně tuhým podvozkem a pocitem luxusu na palubě. Velmi prozíravě Porsche standardně montuje do vrcholné hybridní verze keramické brzdy a také adaptivní pérování. V zatáčkách je cítit hmotnost auta a efektivní brzdy fungují naprosto špičkově.

Přesto se nemůžeme zbavit dojmu, že standardní model Turbo je zkrátka tak dobrý, že bychom si vybrali právě ten. Na odlehlejších silnicích lemujících břehy ostrova, které omílají vlny Tichého oceánu, totiž Turbo předvádělo to, co se neomrzí. Nádherný jadrný zvuk osmiválce, instantní výkony, špičkově sladěnou převodovku s motorem a velmi přesné řízení. Je také o 300 kilogramů lehčí než vrcholná hybridní verze. A navíc je levnější. České ceny už byly zveřejněny − model Panamera Turbo S E-Hybrid začíná na ceně 5 160 000 korun, zatímco Panamera Turbo Sport Turismo vyjde o 750 tisíc korun levněji. Objednávat lze vozy už nyní, oficiální prodej bude spuštěn v listopadu.

Eva Srpová
Přeposlat
Diskuse
reklama
comments powered by Disqus

Firmy ve světě vyplácejí největší dividendy v historii. Pražská burza patří k nejatraktivnějším v Evropě

Mandátový a imunitní výbor nevěří policistům. O Babišovi a Faltýnkovi rozhodne, co poslancům řekne žalobce

FlixBus tlačí na RegioJet. Jestli v boji podlehneme, přesuneme všechny autobusy do Německa, říká Jančura

Sloupek Martina Malého: Bolševická privatizace slov aneb Jak si komunisti přivlastňovali slova a otáčeli je tak, že se z nich stala karikatura

Apple opouští projekt samořízeného vozu. Podle NY Times se soustředí jen na samotnou technologii

reklama