reklama

Toyota získá podíl v Mazdě. V USA společně postaví továrnu na SUV a budou spolupracovat na vývoji elektromobilů

Čtěte více: Toyota | automobilový průmysl | Mazda
  • Toyota Motor a Mazda Motor uzavřely partnerství, na jehož základě získá Toyota v Mazdě pětiprocentní podíl.
  • Automobilky společně postaví ve Spojených státech továrnu za 1,6 miliardy dolarů.
  • Společnosti rovněž hodlají spolupracovat na vývoji elektrických vozidel.
Toyota získá v Mazdě pětiprocentní podíl - Ilustrační foto. Toyota získá v Mazdě pětiprocentní podíl - Ilustrační foto. Foto: Arsenie Krasnevsky / Shutterstock.com

Japonské automobilky Toyota Motor a Mazda Motor postaví ve Spojených státech společně továrnu za 1,6 miliardy dolarů (35,1 miliardy korun). Díky uzavřenému partnerství získá Toyota v menší Mazdě pětiprocentní podíl a Mazda v Toyotě podíl 0,25 procenta. Vyplývá to z pátečního prohlášení obou firem. Toyota je největší japonskou automobilkou, Mazda v porovnání s ní ročně prodá jen asi osminu vozů.

Továrna na jihu USA bude ročně vyrábět až 300 tisíc vozidel, především SUV, která jsou na americkém trhu velmi populární. Jmenovitě půjde o typ Toyota Corolla a nové SUV crossover z dílny Mazdy. Otevřít by se měla v roce 2021 a práci by v ní mohlo nalézt okolo 4000 lidí, napsala agentura Reuters.

Společnosti v pátek rovněž uvedly, že hodlají spolupracovat na vývoji elektrických vozidel. Obě firmy rozvíjejí spolupráci v rozličných oblastech už od roku 2015. Toyota, která je v prodeji aut světovou dvojkou a japonskou jedničkou, vytváří aliance s menšími japonskými výrobci už několik let.

Nynější dohoda je dalším projevem konsolidace světového automobilového sektoru do čtyř hlavních táborů. V jejich centru je japonská Toyota, německý Volkswagen, americké General Motors a rovněž aliance francouzského Renaultu a japonského Nissanu.

Rozhodnutí o výstavbě továrny je povzbuzením pro amerického prezidenta Donalda Trumpa, který během své volební kampaně sliboval vytváření více pracovních míst v americkém zpracovatelském průmyslu.

Podle některých analytiků Toyota prostřednictvím zisku pětiprocentního podílu v Mazdě mohla chtít předem vyřadit budoucí konkurenci ze strany technologických firem. Ta by se totiž po zisku podílu v konkurenční automobilce časem mohla obrátit proti ní.

Mazda dosud musela na svůj největší trh v USA vozy dovážet z Japonska a Mexika, neměla zde vlastní továrnu. Díky Toyotě získá také přístup k technologiím na výrobu elektrických aut, na které jí samotné chybějí finanční zdroje.

ČTK, gal
Přeposlat
Diskuse
reklama
comments powered by Disqus

Firmy ve světě vyplácejí největší dividendy v historii. Pražská burza patří k nejatraktivnějším v Evropě

Mandátový a imunitní výbor nevěří policistům. O Babišovi a Faltýnkovi rozhodne, co poslancům řekne žalobce

FlixBus tlačí na RegioJet. Jestli v boji podlehneme, přesuneme všechny autobusy do Německa, říká Jančura

Sloupek Martina Malého: Bolševická privatizace slov aneb Jak si komunisti přivlastňovali slova a otáčeli je tak, že se z nich stala karikatura

Apple opouští projekt samořízeného vozu. Podle NY Times se soustředí jen na samotnou technologii

reklama