reklama

Autoprůmysl dál táhne českou ekonomiku. Výroba aut stoupla o 5,1 procenta na rekordních 756 468 vozů

  • V prvním pololetí se letos v Česku vyrobil rekordní počet osobních aut.
  • Ačkoliv tempo růstu zvolnilo, zvýšil se export a domácí prodej stoupl o desetinu.
  • Český autoprůmysl tak pokračuje v solidním růstu a navzdory problémům s nedostatkem pracovních sil táhne českou ekonomiku.
Výrobce Škoda Auto zvýšil pololetní produkci o 13,5 procenta na 459 526 osobních aut - Ilustrační foto. Výrobce Škoda Auto zvýšil pololetní produkci o 13,5 procenta na 459 526 osobních aut - Ilustrační foto. Foto: Reuters

V Česku se v letošním prvním pololetí vyrobilo rekordních 756 468 osobních aut, což je meziročně o 5,1 procenta víc. Tempo růstu ale proti loňsku zvolnilo. Letos rostla produkce Škody Auto a Hyundai Motor, kolínské automobilce TPCA se snížila. Téměř o desetinu stoupl domácí prodej, zvýšil se také export. Vyplývá to z údajů, které ve čtvrtek poskytlo Sdružení automobilového průmyslu.

Politici bojují za konec spalovacích motorů, zpřísňují normy, zavádí poplatky i šrotovné. Autoprůmyslu se brání

V samotném červnu výroba osobních vozů vzrostla proti loňsku o 4,7 procenta. "Český autoprůmysl tak pokračuje v solidním růstu a dále táhne českou ekonomiku, a to navzdory aktuálním problémům s nedostatkem pracovních sil. Vzhledem k zájmu o naše výrobky na klíčových trzích očekávám dobrý vývoj i ve druhém pololetí roku 2017," komentoval čísla prezident sdružení Bohdan Wojnar.

Největší domácí výrobce Škoda Auto zvýšil pololetní produkci o 13,5 procenta na 459 526 osobních aut. V nošovické továrně Hyundai stoupla výroba zhruba o půl procenta na 188 800 vozů. V kolínské automobilce TPCA produkce klesla téměř o 15 procent na 108 142 aut, vyplývá z údajů sdružení. Škoda Auto má na celkové výrobě podíl 60,7 procenta, Hyundai čtvrtinu a u TPCA je to 14,3 procenta.

Domácí prodej osobních vozů v prvním pololetí meziročně stoupl o 9,4 procenta, export se proti stejnému období loni zvýšil o 4,8 procenta. "Z celkového počtu 756 468 vyrobených osobních automobilů se v ČR prodalo celkem 59 196 kusů a vyvezlo 698 982 kusů," sdělilo sdružení.

Výraznější nárůst hodnoty vyrobených aut ve srovnání s růstem počtu vyrobených vozidel ukazuje na růst přidané hodnoty v autoprůmyslu, podotkl rektor Škoda Auto Vysoké školy Pavel Mertlík. Výroba se tak posouvá směrem k vyšším cenovým kategoriím automobilů, což je pro českou ekonomiku velmi prospěšný vývoj, dodal.

Výrazně se zvýšila pololetní produkce nákladních automobilů v jediném tuzemském výrobci Tatra Trucks o 46,7 procenta na 776 vozů. Domácí prodej se kopřivnické firmě zvýšil téměř o 80 procent. Společnost Jawa Moto z Týnce nad Sázavou vyrobila 866 motocyklů, na domácí trh z nich směřovala víc než desetina.

Autobusů se v Česku za pololetí vyrobilo 2318, což je o 4,8 procenta víc než o rok dřív. Odbyt dvou největších výrobců Iveco Czech Republic a SOR Libchavy se opírá především o export, uvedlo sdružení. Celkový vývoz se meziročně zvýšil o 12,6 procenta. Iveco smontovalo 2067 autobusů, SOR Libchavy jich vyrobilo 222.

"Pro uspokojení rostoucího zájmu po nových vozech se firmy v autoprůmyslu potýkají s nedostatkem pracovní síly, i přesto však odhadujeme, že v tomto roce počet zaměstnanců v autoprůmyslu dosáhne hranice 180 000 osob," podotkl ekonom Komerční banky David Smutný. Výrobci aut se podle něj budou snažit přilákat nové pracovníky vyššími mzdami. "Odhadujeme, že hrubá mzda v boji o zaměstnance vzroste letos meziročně v průměru o sedm procent," dodal.

ČTK, jur
Přeposlat
Diskuse
reklama
comments powered by Disqus

Firmy ve světě vyplácejí největší dividendy v historii. Pražská burza patří k nejatraktivnějším v Evropě

Mandátový a imunitní výbor nevěří policistům. O Babišovi a Faltýnkovi rozhodne, co poslancům řekne žalobce

FlixBus tlačí na RegioJet. Jestli v boji podlehneme, přesuneme všechny autobusy do Německa, říká Jančura

Sloupek Martina Malého: Bolševická privatizace slov aneb Jak si komunisti přivlastňovali slova a otáčeli je tak, že se z nich stala karikatura

Apple opouští projekt samořízeného vozu. Podle NY Times se soustředí jen na samotnou technologii

reklama