reklama

Modely, které naučily jezdit autem celé národy

  • Přelom v dějinách automobilismu znamenal Ford T, první model vyráběný na běžícím pásu.
  • V poválečné Evropě byl klíčový nástup německého vozu VW Brouk. Řadu zemí - například Indii, Rusko, Španělsko, Polsko, Turecko či Írán - postavily na kola licenční vozy.
jarvis_5965f56d498e6104b968c5cd.jpeg Henry Ford dlouho věřil, že model T je absolutně dokonalý. Foto: archiv

Symbolem Indie byly vozy Hindustan Ambassador, což byl licenční britský Morris Oxford. A například v Íránu sehrál roli národního auta model Paykan, licenční Hillman Hunter. Většinu zemí světa však postavily na kola auta, za nimiž stály značky Ford, VW, Renault, Fiat, Citroën a Toyota, případně skupina GM. Obvykle šlo přitom o relativně malá auta, která zůstala v nabídce hodně dlouho.

Když Američanům došlo, že jiné vozy už jsou kvalitnější než model T, musel Henry Ford svou továrnu dočasně zavřít.

Ford model T

Výroba takzvané "plechové Lízinky" začala v roce 1908 a skončila v roce 1927. Byl to první automobil vyráběný na běžícím pásu, což skokově zvýšilo produktivitu a umožnilo snížit cenu. Vozy Ford způsobily revoluci v americkém způsobu života a učinily z USA průmyslovou supervelmoc. Automobilka dokázala vyrobit každé tři minuty jeden vůz. Nakonec jich do roku 1927 vzniklo přes patnáct milionů; tento počet zatím překonal jen VW Brouk. Američané si Fordy T dlouho kupovali, ačkoli automobil záhy zastaral. Startování bylo nebezpečné, ovládání rychlostí nesmírně složité, na výběr byla většinou jen černá barva. Když Američanům došlo, že jiné vozy jsou již mnohem kvalitnější než model T, musel Henry Ford továrnu na několik měsíců zavřít.

VW Brouk

jarvis_5965f56d498e6104b968c5d1.jpeg
Výrobu mohli po válce převzít Britové, vůz však podcenili.
Foto: Archiv

Adolf Hitler se zhlédl v levných Fiatech a požadoval německý lidový vůz. Zkonstruoval jej Ferdinand Porsche, který se inspiroval v kopřivnické Tatře. Ověřovací série aut se vzduchem chlazeným čtyřválcem vznikla před válkou, výrobu civilních aut obnovili u dolnosaského hradu Wolfsburg v roce 1945. Brouk se stal symbolem německého hospodářského zázraku a do auta posadil i řadu jiných národů. Spolehlivý a ustavičně zdokonalovaný automobil se vyráběl v Německu do roku 1977, montáž v Mexiku skončila až v roce 2003. Celkem se vyrobilo 22 milionů Brouků, což je světový rekord.

Citroën 2CV

jarvis_5965f56d498e6104b968c5d5.jpeg
Má přezdívku Kachna, neboť se kolébá.
Foto: Archiv

Exkluzivní obsah pouze pro předplatitele.

Kupte si předplatné webu již za 199 Kč na měsíc.

Aktivace předplatného okamžitě a snadno ve 3 krocích • Přihlášení až na 5 zařízeních • Úplný obsah Ekonomu a Hospodářských novin

Předplatit

Petr Korbel
Přeposlat
Diskuse

Živě: Merkelová se stane počtvrté kancléřkou. Německu bude nejspíše vládnout v koalici se Zelenými a FDP

Komentář Teodora Marjanoviče: Na tváři Merkelové zůstal úsměv

Zemřel herec Jan Tříska. Podlehl zranění po pádu z Karlova mostu

Tomio Okamura žije se svými voliči v jiném světě. Starší bratr Hayato se ho snaží v kampani narušit

Volební deník Petra Honzejka, díl první: Supertrable superdebaty ČT a příslovečná lidovecká stálost

reklama