reklama

Auto se naučí cestu do garáže. Lidi sveze "kostka" bez řidiče

Čtěte více: auta | technologie | Continental
  • Navštívili jsme vývojové centrum Continentalu v Hannoveru.
  • Testují se zde auta budoucnosti schopná jízdy bez řidiče.
  • V plánu je také systém sdíleného cestování, kdy lidé auto nebudou vlastnit, ale přivolají si ho pomocí aplikace v mobilním telefonu.
jarvis_5953dbee498e5f1ec17d0f87.jpeg Budoucnost bez řízení: Zábava, práce nebo svačina za jízdy? Takhle si představuje budoucnost aut bez řidiče švédská automobilka Volvo. Foto: Volvo

Kdy budeme moci sednout do auta, stisknout tlačítko a nechat se dovézt do cíle? Podle vývojářů by to mohlo být už v roce 2025. Tvrdí to například německý technologický gigant Continental, který pro automobilky kromě pneumatik vyrábí i díly a elektroniku. HN navštívily jeho vývojové centrum v Hannoveru, kde si mohly vyzkoušet technologie, které se objeví v nových autech v blízké i vzdálenější budoucnosti.

Moderní automobily zatím ještě nemohou nabízet zcela autonomní řízení. Nebrání jim v tom ani tak dostupné technologie, jako spíš legislativa. Některé funkce jsou už ale k dispozici, například parkování na dálkové ovládání. S ním jako první přišlo BMW, když pro svůj top model řady 7 nabídlo speciální klíček s dotykovou obrazovkou. Pokud řidič potřebuje zaparkovat do úzkého prostoru, vystoupí z vozu a posledních několik metrů může auto navigovat přes klíček. Vůz přitom dokáže zastavit před překážkou, aby se nepoškodil. Podobnou technologii o pár měsíců později nabídl i Mercedes u svého manažerského modelu třídy E. Tentokrát se ale vůz ovládá přes chytrý mobilní telefon a kromě jízdy rovně zvládá i příčné parkování, při kterém je potřeba zatáčet.

A právě ovládání mobilem se v blízké budoucnosti zřejmě rozšíří do dalších značek a přibude mu nová funkce, kterou vyvíjí právě u Continentalu. Ten chce auta parkování učit. "Stačí zapnout funkci chytrého parkování, kdy si auto napoprvé zapamatuje krátkou trasu, třeba od brány do vaší garáže po klikaté příjezdové cestě přesně tak, jak jedete. Napodruhé už můžete vystoupit a spustit funkci na mobilním telefonu. Auto naučenou cestu zopakuje. Samozřejmě umí na přivolání i zpětně vyparkovat," říká Andree Hohm z vývoje autonomních systémů firmy.

CONTINENTAL V ČESKU

◼ Německý koncern Continental je především známý jako výrobce pneumatik, dodává ale i celou řadu dílů a technologií pro osobní a užitkové automobily. V tuzemsku provozuje tato firma hned několik závodů ve čtyřech krajích. "V Česku máme aktuálně okolo 14 tisíc zaměstnanců. Kromě šesti továren jsme před třemi lety otevřeli také vývojové centrum v Ostravě. Zaměřuje se hlavně na technologii senzorů, jako jsou teplotní, hladinová nebo tlaková čidla. Ta dodáváme nejrůznějším automobilkám. Jde třeba o Daimler, Audi nebo GM," říká Milan Souček, manažer společnosti Continental. 
◼ Jedna z továren sídlí v Horním Ardšpachu, kde je Continental největším zaměstnavatelem v regionu. Vyrábí se tam hadicové systémy, trysky a čerpadla. Naopak automobilová elektronika, jako jsou klíče na dálkové ovládání, řídicí systémy nebo senzory, se vyrábí ve Frenštátu pod Radhoštěm. 
◼ V Česku Continental produkuje také systémy pro posádku auta. Jde o multimediální jednotky pro přehrávání hudby či navigaci, palubní přístroje, autorádia, ale i ovládací panely klimatizací. Na tento druh elektroniky se soustřeďuje závod v Brandýse nad Labem, kde je i speciální oddělení pro vývoj. Komponenty nutné pro jízdu se pak vyrábí ve fabrikách v Jičíně a Trutnově. Produkují se tu například elektrické vakuové pumpy nebo ovladače elektrických parkovacích brzd. Trutnov se zase specializuje na benzinová a dieselová čerpadla nebo systémy přeplňování. 
◼ Přestože jsou pneumatiky nejznámějším produktem Continentalu, dělají z jeho celosvětových prodejů jen čtvrtinu. Pláště pro všechny druhy automobilů i autobusy se vyrábějí v moravských Otrokovicích. Tamní závod vyprodukuje 65 tisíc pneumatik pro osobní auta denně a dalších 2400 kusů za den pro nákladní vozy. I tady patří Continental k největším zaměstnavatelům v regionu. 
◼ Německá firma, která byla založena v roce 1871, má 427 poboček v 56 zemích světa. Loni prodala výrobky za 40,5 miliardy eur.

Podle něj by právě tato funkce mohla být dobrým krokem k masovějšímu rozšíření autonomních systémů.

Za volantem s novinami

Cílem vývojářů do roku 2025 je zbavit řidiče nutnosti řídit alespoň podstatnou část cesty. "Každý den na silnice vyjede 1,2 miliardy lidí, kteří průměrně řídí 50 minut. Většinu tohoto času stráví někde v zácpě," prezentuje statistiku Hohm. Podle něj by lidé samozřejmě mohli strávit svůj čas hodnotněji, třeba si číst noviny, popít nerušeně kávu nebo se bavit u filmu.

Na vývoji autonomního řízení pracují velké automobilky. Nejslibnější výsledky má Mercedes-Benz, který už se svými vozy vyrazil i do reálného provozu. Daří se i Volvu. To v okolí švédského Göteborgu spustilo projekt Drive Me. Na dálnicích kolem města umožňuje speciálním verzím svých aut jízdu bez řízení, využívá přitom podrobné mapové podklady. Systém zatím testují dobrovolníci z města.

Continental řeší podobný úkol. I jeho systém vychází z mapových podkladů, které pak porovnává s obrazem ze série kamer. Ty pak spolu s radarem a dalšími senzory kontrolují okolí auta, aby se s ničím nestřetlo. Ve vývojovém centru jsme mohli auto vybavené tímto systémem vyzkoušet. Na vyhrazeném úseku autodromu se "chytlo" pruhů, které simulovaly dálnici. Řidič mohl pustit ruce z volantu a sundat nohu z plynu.

"Otázkou je, co se stane, když dojedeme na konec dálnice a systém autonomního řízení se odpojí," řekl jeden z vývojářů, který nás doprovázel v testovacím autě. Aby inženýři zajistili, že se po odpojení systému opravdu řidič ujme řízení, je systém nastaven tak, že před odpojením varuje nejen obrazem, ale i hlasitým výstražným zvukem.

"Pokud řidič nereaguje a nepřevezme řízení do určitého času, vůz je schopný zajet do odstavného pruhu nebo na krajnici a zastavit. Pokud se řidič neprobere, zavolá záchranné složky," doplnil vývojář. Může nastat i situace, kdy silnice nemá krajnici. V takovém případě musí auto zastavit přímo v pruhu. Kontroluje přitom ale i prostor za sebou, aby zastavilo opatrně.

Kostka místo auta i autobusu

Letos na jaře se na autosalonu v Ženevě šéf koncernu Volkswagen Mathias Müller pochlubil s konceptem zcela autonomního vozu Cedric. Auto bez jakýchkoliv ovládacích prvků prý bude stačit přivolat k sobě, nasednout a vyrazit na cestu. Vůz vzbudil rozporuplné pocity, zejména u fanoušků řízení, kteří si takto budoucnost zřejmě nepředstavují.

PROJEKT 2025 AD

Někteří vývojáři tvrdí, že se aut bez řidiče dočkáme už v roce 2025. V rámci iniciativy, která se tímto problémem zabývá, vznikl web o autonomním řízení, který sdružuje články, data a má být i otevřenou platformou pro diskusi na téma autonomního řízení. Web lze navštívit na adrese: www.2025ad.com. Psán je anglicky, existuje ale i v čínské mutaci.

U Continentalu vyvíjí velmi podobný vůz, tentokrát příznačně nazvaný CUBE (anglicky kostka, pozn. redakce). Jde o vůz krabicového tvaru, jehož interiér nejvíce připomíná malý autobus nebo tramvaj. Auto se bude po městě pohybovat zcela samo, ale hromadnou dopravu nahradit nemá.

"Kvůli autobusu musíte z domova dojít na zastávku. CUBE ale přivoláte pomocí aplikace a nastoupíte třeba přímo před svým domem. Vůz vás pak doveze přesně do cíle. Výhodou ale je, že během jízdy mohou nastupovat a vystupovat další lidé, kteří mají podobnou trasu," vysvětluje fungování systému Andree Hohm. Podle něj jde o řešení takzvané sdílené mobility, kdy lidé nemusí vlastnit dopravní prostředek, ale přesto cestují prakticky individuálně.

Continental pracuje na celé řadě dalších technologií, které se brzy mohou objevit v automobilech. V Hannoveru představoval například bezdrátové dobíjení nebo hudbu do auta bez reproduktorů.

Jan Markovič
Přeposlat
Diskuse
reklama
comments powered by Disqus

Uprchlíky přijměte do měsíce, nebo vás pošleme k soudu. Brusel dal Česku ultimátum

Ekonomice se daří nad očekávání dobře, letošní růst bude rychlejší, než se předpokládalo. Podpoří ho hlavně spotřeba domácností a export

Evropská komise dala Polsku měsíc na nápravu reformy soudnictví. Jinak zemi hrozí odejmutí hlasovacích práv

Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových motorů. Opatření se budou týkat i hybridů

Liglass, který získal obří zakázku v Kyrgyzstánu, nekomunikuje s tamními novináři. Místo tiskové konference jen zveřejnil video

reklama