reklama

Fiat Chrysler podváděl s emisemi naftových vozů. Evropská komise zahájila řízení proti Itálii

  • Evropská komise zahájila řízení proti Itálii, která prý nepodnikla dostatečné kroky proti automobilce Fiat Chrysler.
  • Italský výrobce čelí obvinění, že falšoval hodnoty emisí u některých modelů.
  • Pokud Itálie nevysvětlí podvody s emisemi, může skončit u soudu.
Fiat Chrysler údajně manipuloval s měřením emisí v USA. Fiat Chrysler údajně manipuloval s měřením emisí v USA. Foto: Shutterstock

Evropská komise rozhodla o zahájení řízení s Itálií. Tu viní z toho, že nepodnikla dostatečná opatření proti koncernu Fiat Chrysler Automobiles (FCA), který čelí obvinění z falšování emisních hodnot u vybraných modelů.

Komise podle středečního prohlášení není spokojená s tím, jak automobilka odůvodnila technickou nutnost, a tím i legálnost, použití zařízení, které mělo podle obvinění německého ministerstva dopravy z loňského září pomoci falšovat údaje o vypouštěných emisích NOx u naftových motorů. Týkat se to má vozů Fiat 500X, Fiat Dobló a Jeep Renegade. Italové nařčení odmítli, Němci tak požádali Evropskou komisi o mediaci sporu mezi německými a italskými úřady. Ta skončila v březnu.

Instalaci zařízení nebo softwaru pro snižování hodnot emisí NOx během testování evropské předpisy neumožňují. Oprávněné je použití takového zařízení ve chvíli, kdy by chránilo motor před poškozením nebo zničením, případně by bylo nutné k bezpečnému provozu automobilu. V takovém případě ale musí mít automobilka udělenou výjimku.

Itálie tak dostala od komise formální požadavek na vysvětlení otázek kolem podvodů s emisemi. Vyjasnit se má také otázka, jestli Italové neselhali při plnění svých povinností tím, že proti koncernu FCA nepodnikli dostatečné nápravné kroky. Na formální dopis komise musí Itálie odpovědět do dvou měsíců. Pokud dostatečně nevysvětlí zjištění a obvinění, může celý spor skončit podle agentury Reuters skončit až u Evropského soudního dvora.

Podle současného evropského práva jsou národní úřady zodpovědné za kontrolování toho, jestli nově vyrobené automobily v dané zemi odpovídají před vstupem na jednotný trh všem evropským předpisům. Jestliže některá z automobilek tyto předpisy poruší, je na orgánech jednotlivých států, aby nařídily zahájení svolávací akce a sankce.

"Automobilky přistupovaly k emisním testům velice laxně – některé dokonce porušily zákon. Emisní skandál však ukázal, že zodpovědnost za vymáhání práva a potrestání těch, kteří porušili zákon, již nemůže být pouze v rukách členských států," uvedla ve středečním prohlášení polská komisařka pro vnitřní trh Elžbieta Bieńkowska. Výše zmíněné podmínky chce Evropské komise změnit. Podle nových pravidel, které cituje agentura Reuters, bude mít komise také možnost udělit výrobci pokutu až 30 tisíc euro za podvodné vozidlo. Schválena by úprava měla být ještě v květnu. 

Italský ministr dopravy Graziano Delrio před rozhodnutím komise ve svém prohlášení uvedl, že požádal o odložení plánu na zahájení řízení kvůli nesplnění povinností. Dále sdělil, že v průběhu mediace byly komisi zaslány dokumenty, podle nichž bylo schválení vozů v pořádku.

Poprvé se informace o zahájení řízení proti Itálii kvůli podvodům s emisemi koncernu FCA objevily již v úterý. Akcie firmy tak na začátku středečního obchodování poklesly o 2,4 procenta.

Z falšování emisí u naftových motorů obvinila Fiat Chrysler rovněž americká Agentura pro ochranu životního prostředí. Podle ní značka zfalšovala emise u asi 104 tisíc vozidel. Krátce na to začaly automobilku vyšetřovat také francouzské úřady. Automobilka nařčení odmítla. 

Itálie není první zemí, proti níž Evropská komise zahájila řízení. Již dříve tak v souvislosti s vydáním povolení pro některé vozy skupiny Volkswagen učinila proti Německu, Velké Británii, Španělsku nebo České republice. 

Jan Matoušek
Přeposlat
Diskuse
reklama
comments powered by Disqus

Rekordnímu počtu Čechů končí fixace hypoték, banky se o ně poperou. Úroky porostou pomaleji, než se čekalo

Říkejte mi Babiš. Šéf hnutí ANO po nuceném odchodu z vlády rozjel volební kampaň v regionech

V Česku se pátrá po bakterii, která na jihu Evropy ničí kilometry plantáží. Nakažené mohou být sazenice ze Španělska

Kolem zkrachovalé vagonky Legios krouží podnikatel Strnad. K jejímu získání vede ale dlouhá cesta

Sociální sítě Miloše Čermáka: Pět věcí, které bychom měli dělat, i když nám o nich tvrdili, že se dělat nemají

reklama