reklama

Volkswagen chce překonat Teslu v prodejích elektromobilů i jejich technice. Hodlá investovat 9 miliard eur

Čtěte více: auto | Tesla | Volkswagen | elektromobilita
  • Skupina Volkswagen se chce stát do roku 2025 celosvětovým lídrem trhu s elektromobily.
  • Proto chystá miliardové investice do modelového programu i výrobních kapacit.
  • Zároveň ale nezavrhuje ani spalovací motory, do nichž chce investovat až 10 miliard eur.
Nejlevnější elektromobil na českém trhu Volkswagen e-up! stojí téměř 620 tisíc korun. Nejlevnější elektromobil na českém trhu Volkswagen e-up! stojí téměř 620 tisíc korun. Foto: Volkswagen

Budoucnost automobilového průmyslu je v elektřině. Takovou zprávu vyslal do světa šéf skupiny Volkswagen Matthias Müller na středeční valné hromadě akcionářů. Všech dvanáct značek bude v příštích letech rozšiřovat své portfolio směrem k elektromobilitě, což se projeví také v investicích německého koncernu.

„Za posledních pět let investovala skupina Volkswagen přes tři miliardy eur do alternativních druhů pohonu. Tuto částku v průběhu příštích pěti let ztrojnásobíme, celkově se tak investice vyšplhá zhruba na devět miliard eur,“ předpověděl Müller. Bez uvedení konkrétní značky představí skupina do konce příštího roku přes deset nových modelů, schopných jízdy na elektřinu. V průběhu dalších sedmi let pak chce Volkswagen uvést přes 30 nových elektromobilů.

Celé to má vést k jedinému cíli – stát se celosvětovou jedničkou na trhu s elektromobily. Stále však mluvíme o celé skupině, kde by to se značkami jako Audi, Škoda, Seat nebo Volkswagen neměl být problém. Velké ambice má ale také samostatná automobilka VW. Její šéf Herbert Diess již v minulém týdnu uvedl, že do roku 2025 plánuje prodávat milion elektromobilů ročně a stát se světovou jedničkou.

Více než Tesla

Znamená to mimo jiné předstihnutí americké Tesly. Vůči ní se Diess, citovaný magazínem Electrek, docela ostře vymezil například prohlášením, že „cokoliv umí Tesla vyrobit, my to můžeme překonat“. Společnost Elona Muska v červenci spustí výrobu svého doposud nejlevnějšího elektromobilu Model 3. Ten má stát 35 tisíc dolarů a zvednout prodeje na půl milionu aut příští rok s výhledem na celý milion v roce 2020. Volkswagen chce kontrovat cenou ještě nižší než u Modelu 3.

„Na trh vstoupíme jak s modely, jejichž ceny budou pod 30 tisíc dolarů i eur, tak s i dražšími vozy, které budou na špičce celého trhu,“ citoval Diesse magazín Automotive News Europe. Dražším modelem může být myšlen například elektrický nástupce neúspěšného Phaetonu, stojící přímo proti Tesle Model S.

Snížit cenu pomůže sdílení dílů napříč celým koncernem. Základem bude modulární platforma MEB, která se objevila v útrobách trojice konceptů s označením I.D. Stejně by se měla jmenovat i řada elektromobilů s logem Volkswagenu, sestávající z hatchbacku velikosti Golfu, dvou SUV ve velikosti Tiguanu a většího Tiguanu Allspace se sedmi sedadly a jednoho nespecifikovaného vozu (možná půjde o sériovou verzi konceptu I.D. Buzz). Tato čtyři auta se budou na trhu objevovat od roku 2020, jejich dojezd na nabitou baterii má být mezi 400 až 600 kilometry. První Volkswagen I.D. se bude vyrábět ve Cvikově.

Již v příštím roce ale chce VW představit minimálně jeden elektromobil pro čínský trh. Ten je pro elektrická a plug-in hybridní auta, která většinou umí na elektřinu ujet určitou vzdálenost, naprosto klíčový. Protože čínská vláda „zelená“ auta podporuje nejrůznějšími dotacemi, ale například také snazším získáním registrační značky v loterii, prodalo se tam loni přes půl milionu těchto automobilů. A to je více než v Evropě a USA dohromady. Podle nového plánu z konce dubna pak vláda chce za necelé tři roky prodávat dva miliony elektrických aut ročně a v roce 2025 prodávat sedm milionů těchto vozidel.

Volkswagen tedy ve snaze prodávat co největší množství elektromobilů sází právě na asijskou zemi. Vyrábět „cenově atraktivní“ elektromobily ale nebude se současnými partnery FAW a SAIC, nýbrž další čínskou značkou JAC. Jednání jsou již v konečné fázi. Z nového partnerství nebude těžit jen Volkswagen, ale také další značky koncernu. Ačkoliv například Škoda již dříve uvedla, že do společného závodu s automobilkou SAIC investuje během pěti let další dvě miliardy eur s cílem rozšířit počet SUV i vozidel s alternativními pohony. První elektromobil českého výrobce uvidíme v roce 2020, za dalších pět let bude umět na elektřinu jezdit pět modelů Škoda.

Spalovací motory nekončí

Kromě samotného elektromotoru však elektromobil potřebuje k pohonu také baterii, což bylo další z témat, jemuž se Müller na valné hromadě věnoval. Podobně jako v oblasti samotných aut, i mezi producenty baterií chce být koncern do roku 2025 na celosvětové špičce. Proto v německém městě Salzgitter vzniká nové centrum, zodpovědné za vývoj nebo kvalitu bateriových článků a modulů. Ve stejném místě by měla postupně vzniknout i továrna na výrobu akumulátorů. Mimo to se Němci snaží navázat strategická partnerství v Číně a Evropě. Ve spolupráci s dalšími výrobci chce Volkswagen také rozšířit počet dobíjecích stanic přímo u hlavních dálničních tahů. Do roku 2020 jich má být několik tisícovek.

Matthias Müller se nicméně nespoléhá jen na elektromobily. „Spalovací motory ještě ve výrobě nějakou dobu vydrží. I v roce 2025 budou tři ze čtyř prodaných aut jezdit na benzin nebo naftu. Skupina Volkswagen se tak stále zaměřuje na celé spektrum pohonných jednotek – od spalovacích až po elektrické,“ řekl. Vývoj motorů na klasická fosilní paliva tak bude v příštích letech pokračovat, i když jim někteří prorokovali brzký konec. Volkswagen se chce zaměřit na snižování jejich spotřeby i emisí a i přes vlastní problémy vidí budoucnost také v naftových agregátech. Aby spalovací jednotky vyhověly přísnějším emisním limitům v Číně, USA i Evropě, plánuje do nich koncern během následujících pěti let investici ve výši 10 miliard eur.

Jan Matoušek
Přeposlat
Diskuse
reklama
comments powered by Disqus

Rekordnímu počtu Čechů končí fixace hypoték, banky se o ně poperou. Úroky porostou pomaleji, než se čekalo

Říkejte mi Babiš. Šéf hnutí ANO po nuceném odchodu z vlády rozjel volební kampaň v regionech

V Česku se pátrá po bakterii, která na jihu Evropy ničí kilometry plantáží. Nakažené mohou být sazenice ze Španělska

Kolem zkrachovalé vagonky Legios krouží podnikatel Strnad. K jejímu získání vede ale dlouhá cesta

Sociální sítě Miloše Čermáka: Pět věcí, které bychom měli dělat, i když nám o nich tvrdili, že se dělat nemají

reklama