reklama

Nový hybrid: až padesát kilometrů na elektřinu a bezdrátové dobíjení

Čtěte více: auta | hybridní automobily | BMW
  • BMW rozšířilo nabídku svých ekologických vozů o první hybrid, který bude možné dobíjet bezdrátově.
  • Automobilka pro něj vyvíjí speciální desku. Tu si majitel položí na podlahu garáže.
  • Jakmile nad ní zaparkuje, baterie auta začnou doplňovat svou kapacitu.
jarvis_5909fec3498ebdf0c7755ca6.jpeg Extrémně rychlé BMW M550i xDrive lze poznat podle specifického sportovního nárazníku. Jako první auto z Mnichova zvládne i bezdrátové dobíjení. Foto: BMW

Mobilní telefony to už dávno umí, teď přichází řada na auta. Řeč je o bezdrátovém dobíjení pomocí indukce. Takový mobil stačí jen položit na destičku připojenou do zásuvky a baterie začne doplňovat svou kapacitu. Automobilka BMW je jednou z prvních, která tento systém pro svá auta nabídne. HN ho vyzkoušely během prezentace nového BMW řady 5.

Zatím lze elektromobily i hybridy nabíjet jen z běžné domácí zásuvky nebo z veřejných rychlodobíjecích stanic. Někteří výrobci včetně BMW ale disponují takzvanými wallboxy, tedy domácími dobíjecími stanicemi, které si majitelé umisťují na zeď svých garáží. A dalším přelomem má být podložka pro bezdrátové dobíjení.

"Bezdrátový dobíjecí modul je možné umístit na podlahu v garáži nebo venku na parkovacím místě a připojit do zásuvky. Auto je vybaveno speciálním režimem parkovacího asistenta, který pomocí kamery navede řidiče tak, aby zaparkoval přesně nad dobíjecí plochou. Ta se u vozu nachází zhruba mezi předními koly. Pak se baterie auta okamžitě začnou nabíjet," vysvětlil jeden z techniků, kteří na místě dobíjení předváděli.

Takto dobíjet zatím půjde nejnovější hybridní model BMW 530e iPerformance, který nabízí i možnost dobíjení pomocí tradičního kabelu. BMW aktuálně prodává šest hybridů s dobíjením ze zásuvky, což je největší nabídka na trhu.

Paradoxem je, že zatímco BMW bojuje s Mercedesem o zákazníky, v případě vývoje bezdrátového dobíjení si obě automobilky pomáhají, aby tím přispěly k unifikaci systému a také rychlejšímu rozšíření. Systém vyvíjí společně. S bezdrátovým dobíjením by tak brzy měly přijít také vozy Mercedesu.

Modul pro bezdrátové dobíjení půjde do prodeje příští rok. Automobilka jeho cenu zatím nezveřejnila. "Bude o něco málo vyšší než u domácí dobíjecí stanice, ale ne o tolik, aby to zabránilo jejímu rozšíření," nastínil technik. Domácí zařízení dnes stojí zhruba 1000 eur.

Na benzin i elektřinu

První auto BMW s indukčním dobíjením se prodává už i v Česku. Plug-in hybrid kombinuje dvoulitrový benzinový čtyřválec s elektromotorem. Celkový výkon systému je 185 kW (252 koní), přičemž pokud jede v čistě elektrickém režimu, má k dispozici 83 kW (113 koní). Síla se posílá čistě na zadní kola přes automatickou osmistupňovou převodovku.

Mnichovský vůz slibuje dojezd, který patří mezi plug-in hybridy k nejlepším. Díky kapacitě lithium-iontových článků 9,2 kWh by měl zvládnout ujet na jedno nabití až 50 kilometrů. To by podle inženýrů BMW mělo stačit, protože průměrný člověk do práce dojíždí přibližně 30 kilometrů. Pokud má tedy nabíječku doma i v práci, může celý týden jezdit jen na elektřinu.

Jízdní režimy pak řidiči umožní, aby mohl s vozem jet co nejúsporněji. V módu Auto eDrive systém sám určí, jestli auto pojede na spalovací motor nebo elektricky. Volba Max eDrive je rezervovaná pouze pro elektrickou jízdu do rychlosti 140 km/h. Režim Battery Control pak spustí spalovací motor, který za jízdy články dobíjí.

U tohoto typu vozu silně záleží na tom, jak ho řidič využívá, takže spotřeba velmi kolísá. Tabulky uvádí 1,9 l/100 km. My jsme v kombinaci města, silnic i dálnic nakonec dokázali jet za čtyři litry.

Auto má už i českou cenu. K dostání je od 1 476 800 korun.

jarvis_5909fec3498ebdf0c7755caa.jpeg
Displej BMW řady 5 nahrazuje klasické budíky a má v případě hybridu speciální zobrazení. Místo otáčkoměru radí řidiči, jak přidávat plyn, aby jezdil co nejúsporněji.
Foto: BMW
Jan Markovič
Přeposlat
Diskuse
reklama
comments powered by Disqus

On-line: Při explozi na koncertě v Manchesteru zemřelo nejméně 22 lidí. Podle policie se na místě odpálil sebevražedný atentátník

Česko bez volantu. Vláda by měla jít trendu autonomních aut naproti, myslí si Ťok a chce vybudovat polygon

Bývalý šéf dohledu ČNB Rozumek bude působit v Mezinárodním měnovém fondu. Pomůže Bosně a Hercegovině s dohledem nad bankami

UNESCO se po deseti letech opět zabývá mrakodrapy na Pankráci. Městu by mohlo opět hrozit odstranění ze seznamu dědictví

Nebezpečný svět Marka Hudemy: Atomová hádanka zůstává nevyřešena

reklama