reklama

V Číně je neprodávanější Octavia, chystáme ale ofenzivu se čtyřmi SUV, říká šéf komunikace čínské Škody

Rozhovor
  • V Číně se prodá každá čtvrtá vyrobená škodovka, jde o největší trh značky na světě.
  • Čínští zákazníci znají o autech spoustu informací a jdou po kvalitě.
  • Škoda chce naučit Číňany kupovat kombíky.
Tomáš Kotera, ředitel komunikace Škody China Tomáš Kotera, ředitel komunikace Škody China Foto: Škoda Auto

Největší počet škodovek na světě už sedm let nekupují Češi ani Němci, ale Číňané. Škoda Auto loni prodala v nejlidnatější zemi světa 317 100 nových vozů, což z Číny dělá její suverénně největší trh, prodá se tam každá čtvrtá vyrobená škodovka.

"Představa Čechů, jak se žije v Číně a jak to tam funguje, se dost liší od reality. Už dávno neplatí, že tu prodáte cokoliv. Čínští zákazníci toho vědí o autech hrozně moc a jdou po kvalitě," tvrdí ředitel public relations Škody China Tomáš Kotera, který do Číny odešel z oddělení komunikace v Mladé Boleslavi a působí tu už pátým rokem.

Jak to funguje, když si jde Číňan koupit nové auto?

Velmi podobně jako v Česku. Rozdíl je, že zákazníci Škody Auto v Číně jsou mnohem mladší než v České republice, tak o patnáct až dvacet let. Věkový průměr našeho zákazníka je 37 let a jde o lidi, kteří si většinou kupují první vůz.

Škoda ukázala v Šanghaji svůj první elektromobil

Komplikuje prodej aut pro soukromé osoby čínský politický systém s vládou komunistické strany?

Naopak bych řekl, ze automobilový průmysl výrazně podporuje. Ať už finančním příspěvkem při koupi elektromobilu, nebo tak jako v loňském roce snížením daně pro vozy do určitého obsahu motoru. Automobilový průmysl má výrazný vliv na HD, a je proto je pro ekonomiku země velmi důležitý. Jedinou komplikaci vidím v získání registrační značky v největších městech. A bez registrační značky nemůžete provozovat auto, takže je zbytečné ho kupovat. V Šanghaji se registrační značky prodávají v aukcích, ceny se mohou vyšplhat až nad hodnotu auta samotného. V Pekingu pro změnu existuje loterie, v níž se každý rok o předem stanovený počet registračních značek losuje. V loterii momentálně každý měsíc soutěží asi 2,7 milionu zájemců a ročně se jich rozdělí 90 tisíc pro auta s klasickými pohony a šedesát tisíc pro elektromobily. Když se podíváte na dopravní zácpy v Pekingu a Šanghaji, tak je jasné, že nějaká regulace musela přijít, protože by se tam auta jednoduše nevešla.

Jaký je nejprodávanější model Škody na čínském trhu?

Stejně jako celosvětově a v Česku je to Octavia. A doufám, že druhým nejprodávanějším bude Kodiaq. Zahajujeme v Číně SUV ofenzivu a z mého pohledu je Kodiaq v tuhle chvíli to správné auto na místní trh. SUV segment v Číně stále stoupá dvouciferně a Kodiaq bude místním zákazníkům z hlediska designu a velikosti určitě vyhovovat. Kromě toho bude pro Škodu v budoucnu čínský trh jediný, kde budeme nabízet čtyři SUV. 

Liší se nějak auta pro čínský a český trh?

V maličkostech. Zejména v designu některých specifických dílů. Nemám rád velmi zjednodušené dogma, které tvrdí, že se na evropské auto přidá chrom a změní potahy. Čínský zákazník je už dnes úplně stejně náročný jako evropský a velice dobře informovaný. V téhle zemi žije 85 procent lidí on-line. Než si jdou něco koupit, a tím myslím s trochou nadsázky vše od párátek až po auto, tak si udělají rešerši internetových obchodů, stránek, komentářů a hodnocení od uživatelů. Doporučení třeba na sociálních sítích je tady ohromný argument pro koupi.

Čím to, že jsou Číňané takoví internetoví nadšenci?

Je to dáno i tím, jak je země veliká. Rodina bývá často spojená přes internet. Když maminka žije v Pekingu, syn pracuje v Šanghaji a prarodiče pochází ze Sienu, tak se bavíme o několika Evropských uniích, přestože jsme stále v jedné zemi. Konektivita a on-line připojení jsou pro Čínu ohromné plus, protože rodiny mohou být spolu. Sice jen virtuálně, ale dříve tuhle možnost neměly vůbec. A to se promítá i do způsobu, jak žijí a nakupují.

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé.

Děkujeme za vaši přízeň.

Obsah starší než měsíc je součástí archivu a do článků zdarma se nepočítá.
Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.

Předplatit

Ondřej Běhal
Přeposlat
Diskuse

Ceny bytů dál výrazně rostou, v paneláku rychleji než v novostavbách. Za čtvrt roku metr čtvereční v Praze podražil o 5 tisíc

Mayová si po brexitu přeje dvouleté přechodné období, aby se obě strany přizpůsobily novým pravidlům

Soud zrušil zajišťovací příkazy na 340 milionů proti opavské firmě FAU. Celníci podle něj neměli důvod je vydat

Uber přišel o licenci v Londýně, služba podle starosty není bezpečná. Zákaz se dotkne 40 tisíc řidičů

Zaspali jsme s elektromobily. Technologickými lídry už nejsme my Němci, ale Američané a může být hůř, naznačuje šéf úspěšné IT firmy

reklama