reklama

V Číně je neprodávanější Octavia, chystáme ale ofenzivu se čtyřmi SUV, říká šéf komunikace čínské Škody

Rozhovor
  • V Číně se prodá každá čtvrtá vyrobená škodovka, jde o největší trh značky na světě.
  • Čínští zákazníci znají o autech spoustu informací a jdou po kvalitě.
  • Škoda chce naučit Číňany kupovat kombíky.
Tomáš Kotera, ředitel komunikace Škody China Tomáš Kotera, ředitel komunikace Škody China Foto: Škoda Auto

Největší počet škodovek na světě už sedm let nekupují Češi ani Němci, ale Číňané. Škoda Auto loni prodala v nejlidnatější zemi světa 317 100 nových vozů, což z Číny dělá její suverénně největší trh, prodá se tam každá čtvrtá vyrobená škodovka.

"Představa Čechů, jak se žije v Číně a jak to tam funguje, se dost liší od reality. Už dávno neplatí, že tu prodáte cokoliv. Čínští zákazníci toho vědí o autech hrozně moc a jdou po kvalitě," tvrdí ředitel public relations Škody China Tomáš Kotera, který do Číny odešel z oddělení komunikace v Mladé Boleslavi a působí tu už pátým rokem.

Jak to funguje, když si jde Číňan koupit nové auto?

Velmi podobně jako v Česku. Rozdíl je, že zákazníci Škody Auto v Číně jsou mnohem mladší než v České republice, tak o patnáct až dvacet let. Věkový průměr našeho zákazníka je 37 let a jde o lidi, kteří si většinou kupují první vůz.

Škoda ukázala v Šanghaji svůj první elektromobil

Komplikuje prodej aut pro soukromé osoby čínský politický systém s vládou komunistické strany?

Naopak bych řekl, ze automobilový průmysl výrazně podporuje. Ať už finančním příspěvkem při koupi elektromobilu, nebo tak jako v loňském roce snížením daně pro vozy do určitého obsahu motoru. Automobilový průmysl má výrazný vliv na HD, a je proto je pro ekonomiku země velmi důležitý. Jedinou komplikaci vidím v získání registrační značky v největších městech. A bez registrační značky nemůžete provozovat auto, takže je zbytečné ho kupovat. V Šanghaji se registrační značky prodávají v aukcích, ceny se mohou vyšplhat až nad hodnotu auta samotného. V Pekingu pro změnu existuje loterie, v níž se každý rok o předem stanovený počet registračních značek losuje. V loterii momentálně každý měsíc soutěží asi 2,7 milionu zájemců a ročně se jich rozdělí 90 tisíc pro auta s klasickými pohony a šedesát tisíc pro elektromobily. Když se podíváte na dopravní zácpy v Pekingu a Šanghaji, tak je jasné, že nějaká regulace musela přijít, protože by se tam auta jednoduše nevešla.

Jaký je nejprodávanější model Škody na čínském trhu?

Stejně jako celosvětově a v Česku je to Octavia. A doufám, že druhým nejprodávanějším bude Kodiaq. Zahajujeme v Číně SUV ofenzivu a z mého pohledu je Kodiaq v tuhle chvíli to správné auto na místní trh. SUV segment v Číně stále stoupá dvouciferně a Kodiaq bude místním zákazníkům z hlediska designu a velikosti určitě vyhovovat. Kromě toho bude pro Škodu v budoucnu čínský trh jediný, kde budeme nabízet čtyři SUV. 

Liší se nějak auta pro čínský a český trh?

V maličkostech. Zejména v designu některých specifických dílů. Nemám rád velmi zjednodušené dogma, které tvrdí, že se na evropské auto přidá chrom a změní potahy. Čínský zákazník je už dnes úplně stejně náročný jako evropský a velice dobře informovaný. V téhle zemi žije 85 procent lidí on-line. Než si jdou něco koupit, a tím myslím s trochou nadsázky vše od párátek až po auto, tak si udělají rešerši internetových obchodů, stránek, komentářů a hodnocení od uživatelů. Doporučení třeba na sociálních sítích je tady ohromný argument pro koupi.

Čím to, že jsou Číňané takoví internetoví nadšenci?

Je to dáno i tím, jak je země veliká. Rodina bývá často spojená přes internet. Když maminka žije v Pekingu, syn pracuje v Šanghaji a prarodiče pochází ze Sienu, tak se bavíme o několika Evropských uniích, přestože jsme stále v jedné zemi. Konektivita a on-line připojení jsou pro Čínu ohromné plus, protože rodiny mohou být spolu. Sice jen virtuálně, ale dříve tuhle možnost neměly vůbec. A to se promítá i do způsobu, jak žijí a nakupují.

V jakých cenových relacích se pohybujeme na čínském trhu?

V podobných jako na českém trhu.

Jak jsou na tom Číňané s emisními předpisy třeba v porovnání s Euro 6?

Norma China 6 je obdobná, ne-li přísnější. V Číně už se dávno neprodávají neekologické a nebezpečné vozy. Jednak proto, že regulace ze strany státu v oblastech bezpečnosti a emisí je velmi přísná, a také proto, že informovaný čínský zákazník si už dnes nekoupí nic, co není kvalitní nebo bezpečné.

Jaké palivo tady převládá?

U osobních aut pouze benzin, dieselová osobní auta se tu neprodávají. Plyn používají taxislužby nebo autobusy. Nelze zapomenout na boom vozů na elektrický pohon.

Co čínská dálniční síť?

Je nejlepší, na jaké jsem kdy jezdil, a za téměř pět let v Číně jsem potkal jedinou díru, která je bohužel stále padesát metrů od mého bydliště. Jinak jsem opravdu nikde nezažil lepší silnice. A to mluvím i o tom, jak rychle a dobře se tu staví.

Platí se tady za ně?

Za některé úseky ano. Bud používáte takzvané ETC (electronic toll system) nebo platíte hotově přímo na mýtných branách.

Které čínské škodovky se nedají sehnat v Česku?

Zatím je to Rapid sedan a chystá se Kodiaq kupé. Kromě něj by se měl v horizontu dvou let objevit ještě jeden model speciálně pro čínský trh. Ale platí, že kdybychom viděli potenciál jakéhokoliv auta prodávaného na čínském trhu i v Evropě a měli tam pro něj produkční kapacity, tak ho můžeme vyrábět i prodávat.

Na autosalonu v Šanghaji jste uvedli na čínský trh Octavii Combi, která ale vypadá jako český Scout, i když nemá pohon všech kol. Proč? A znamená to, že jste v Číně zatím kombíky vůbec neprodávali?

V minulých letech jsme nabízeli Superb Combi, který byl dovážen z Česka. Vzhledem k výši cla je ale samozřejmým krokem lokální produkce. Pro starší Číňany kombi znamená něco jako dodávka. Mladá generace ale myslí jinak, žije jinak a toho chceme využít. Aktuálně jsou v Číně nejprodávanější vozy kategorie SUV, dříve to byly sedany. Chceme Číňany naučit, že kombi představuje pro lidi s aktivním životním stylem, kterých v Číně přibývá, ideální a cenově dostupný kompromis mezi sedanem a SUV. Proto použijeme design Scoutu, který je SUV blízký.

Nová Škoda Karoq bude větší než Yeti

Všechna auta pro čínský trh se vyrábí pouze v Číně?

Ano, ve spolupráci s naším joint venture (společný podnik dvou firem – pozn. red.) partnerem, firmou SAIC Volkswagen.

Pořád se v souvislosti s čínským trhem píše o nových autech, ale co ojetiny? Začíná tu fungovat i trh s nimi?

Rozhodně to začíná být zajímavé téma. Lidé, kteří si koupili první auto před pěti, šesti, sedmi lety už budou chtít nové. Nechají si značku, pořídí si na ni nový vůz a starší prodají většinou do provincií mimo Peking nebo Šanghaj. Trh s ojetými vozy tady vzniká, kolegové z oddělení prodeje Škody zde v Číně s tím počítají a připravují se na to, abychom i na něm byli aktivní. Vždyť Škoda už v Číně prodala více než dva miliony vozů.

Kolik tady má Škoda Auto dealerství?

V tuto chvíli asi 460 a chceme jejich počet zvýšit na 600. Toto je součást naší strategie "Double the Business". Do roku 2020 chceme v Číně ročně prodávat 600 tisíc vozů.

Ondřej Běhal
Přeposlat
Diskuse
reklama
comments powered by Disqus

On-line: Při explozi na koncertě v Manchesteru zemřelo nejméně 22 lidí. Podle policie se na místě odpálil sebevražedný atentátník

Česko bez volantu. Vláda by měla jít trendu autonomních aut naproti, myslí si Ťok a chce vybudovat polygon

Bývalý šéf dohledu ČNB Rozumek bude působit v Mezinárodním měnovém fondu. Pomůže Bosně a Hercegovině s dohledem nad bankami

UNESCO se po deseti letech opět zabývá mrakodrapy na Pankráci. Městu by mohlo opět hrozit odstranění ze seznamu dědictví

Nebezpečný svět Marka Hudemy: Atomová hádanka zůstává nevyřešena

reklama