reklama

V Číně je neprodávanější Octavia, chystáme ale ofenzivu se čtyřmi SUV, říká šéf komunikace čínské Škody

Rozhovor
  • V Číně se prodá každá čtvrtá vyrobená škodovka, jde o největší trh značky na světě.
  • Čínští zákazníci znají o autech spoustu informací a jdou po kvalitě.
  • Škoda chce naučit Číňany kupovat kombíky.
Tomáš Kotera, ředitel komunikace Škody China Tomáš Kotera, ředitel komunikace Škody China Foto: Škoda Auto

Největší počet škodovek na světě už sedm let nekupují Češi ani Němci, ale Číňané. Škoda Auto loni prodala v nejlidnatější zemi světa 317 100 nových vozů, což z Číny dělá její suverénně největší trh, prodá se tam každá čtvrtá vyrobená škodovka.

"Představa Čechů, jak se žije v Číně a jak to tam funguje, se dost liší od reality. Už dávno neplatí, že tu prodáte cokoliv. Čínští zákazníci toho vědí o autech hrozně moc a jdou po kvalitě," tvrdí ředitel public relations Škody China Tomáš Kotera, který do Číny odešel z oddělení komunikace v Mladé Boleslavi a působí tu už pátým rokem.

Jak to funguje, když si jde Číňan koupit nové auto?

Velmi podobně jako v Česku. Rozdíl je, že zákazníci Škody Auto v Číně jsou mnohem mladší než v České republice, tak o patnáct až dvacet let. Věkový průměr našeho zákazníka je 37 let a jde o lidi, kteří si většinou kupují první vůz.

Škoda ukázala v Šanghaji svůj první elektromobil

Komplikuje prodej aut pro soukromé osoby čínský politický systém s vládou komunistické strany?

Naopak bych řekl, ze automobilový průmysl výrazně podporuje. Ať už finančním příspěvkem při koupi elektromobilu, nebo tak jako v loňském roce snížením daně pro vozy do určitého obsahu motoru. Automobilový průmysl má výrazný vliv na HD, a je proto je pro ekonomiku země velmi důležitý. Jedinou komplikaci vidím v získání registrační značky v největších městech. A bez registrační značky nemůžete provozovat auto, takže je zbytečné ho kupovat. V Šanghaji se registrační značky prodávají v aukcích, ceny se mohou vyšplhat až nad hodnotu auta samotného. V Pekingu pro změnu existuje loterie, v níž se každý rok o předem stanovený počet registračních značek losuje. V loterii momentálně každý měsíc soutěží asi 2,7 milionu zájemců a ročně se jich rozdělí 90 tisíc pro auta s klasickými pohony a šedesát tisíc pro elektromobily. Když se podíváte na dopravní zácpy v Pekingu a Šanghaji, tak je jasné, že nějaká regulace musela přijít, protože by se tam auta jednoduše nevešla.

Jaký je nejprodávanější model Škody na čínském trhu?

Stejně jako celosvětově a v Česku je to Octavia. A doufám, že druhým nejprodávanějším bude Kodiaq. Zahajujeme v Číně SUV ofenzivu a z mého pohledu je Kodiaq v tuhle chvíli to správné auto na místní trh. SUV segment v Číně stále stoupá dvouciferně a Kodiaq bude místním zákazníkům z hlediska designu a velikosti určitě vyhovovat. Kromě toho bude pro Škodu v budoucnu čínský trh jediný, kde budeme nabízet čtyři SUV. 

Liší se nějak auta pro čínský a český trh?

V maličkostech. Zejména v designu některých specifických dílů. Nemám rád velmi zjednodušené dogma, které tvrdí, že se na evropské auto přidá chrom a změní potahy. Čínský zákazník je už dnes úplně stejně náročný jako evropský a velice dobře informovaný. V téhle zemi žije 85 procent lidí on-line. Než si jdou něco koupit, a tím myslím s trochou nadsázky vše od párátek až po auto, tak si udělají rešerši internetových obchodů, stránek, komentářů a hodnocení od uživatelů. Doporučení třeba na sociálních sítích je tady ohromný argument pro koupi.

Čím to, že jsou Číňané takoví internetoví nadšenci?

Je to dáno i tím, jak je země veliká. Rodina bývá často spojená přes internet. Když maminka žije v Pekingu, syn pracuje v Šanghaji a prarodiče pochází ze Sienu, tak se bavíme o několika Evropských uniích, přestože jsme stále v jedné zemi. Konektivita a on-line připojení jsou pro Čínu ohromné plus, protože rodiny mohou být spolu. Sice jen virtuálně, ale dříve tuhle možnost neměly vůbec. A to se promítá i do způsobu, jak žijí a nakupují.

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé.

Děkujeme za vaši přízeň.

Obsah starší než měsíc je součástí archivu a do článků zdarma se nepočítá.
Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.

Předplatit

Ondřej Běhal
Přeposlat

Když Babiš navrhoval zlevnění piva, ODS to označila za populismus. Teď s podobným návrhem přišla, ministr Pilný je proti

V Česku prodáváme stejně kvalitní zboží jako v Německu, říká šéf drogerií dm. Firma plánuje e-shop

Data nemusí být anonymní. Manažer Uberu zastrašoval novinářku informacemi o jejích jízdách

Nevěřili mi, že lidé budou platit za rady na hubnutí, říká vítěz soutěže Franchisa roku. Teď má skoro 150 poboček značky Naturhouse

Lidé s vyšším IQ více sdílí Mozarta či Kmotra, říká psychometrik sociálních sítí

reklama