reklama

Harley-Davidson Roadster boří klišé o slavné americké značce

Čtěte více: Harley-Davidson | roadster | test
  • Harley-Davidson Roadster je zábavný stroj, jenž se snaží bourat zavedená klišé o americké značce, ukázal test HN.
  • Je určen pro mladší jezdce, kteří hledají reprezentativní design a rychlé svezení v zatáčkách.
  • Musí se ale vypořádat s nepraktickými stupačkami nebo poměrně vysokou cenou stroje.
jarvis_5900b2e9498ebdf0c730c796.jpeg Roadster a Stolová hora. Okolí Kapského Města nabízí motorkáři svezení po klikatých silnicích i výhledy na přírodní zajímavosti. Foto: HN - Jan Markovič

Starší muž s plnovousem, v kožené vestě a vytetovaným orlem na paži − pod takovým stereotypem si lidé často představují typického jezdce na motocyklu Harley-Davidson. Slavná americká značka se ho ale snaží bourat. Třeba modelem Roadster, jenž je určený hlavně pro mladé a ty, kteří se chtějí s motocykly z Milwaukee poprvé svézt. A také rychleji než jejich starší kolegové.

Minimálně svým stylem je Harley-Davidson Roadster retro, což je v dnešní době populární. Má odkazovat na rychlé motocykly z padesátých let minulého století. Nejen sadou nápadných chromových doplňků, typickým kulatým světlem, ale i nízko položenými řídítky a jednoduchým přístrojem − jediným budíkem otáčkoměru, který doplňuje digitální ukazatel rychlosti a několika málo údajů.

Je možné si vybrat pouze z omezeného počtu barevných provedení, přičemž kombinace matné černé se dvěma tenkými červenými pruhy, ve které byl vyvedený testovaný kus, je asi nejslušivější. To ostatně potvrdily ohlasy lidí, kteří se na zaparkovaný motocykl chodili dívat. Harley-Davidson přitahuje pozornost okolí i v případě, kdy nejde o velký kapotovaný stroj na dlouhé cesty.

Specialitou Roadsteru je posez jezdce za řídítky. Je totiž na Harley poměrně nezvyklý − sedí se s roztaženými koleny a nohama přímo dolů a podle výšky jezdce jen v lehkém náklonu dopředu. Díky vzpřímenější poloze tak nejsou ruce příliš zatěžované, a není se tedy potřeba obávat únavy a bolesti.

Naopak parádní sedlo potažené perforovanou kůží s barevným prošíváním je sice pěkné na pohled, ale po delší cestě už bude poměrně cítit. Zhruba po sto kilometrech bez přestávky se z něj bolestivě slézá. Což jen potvrzuje fakt, že Roadster není určen pro dlouhé výlety.

Parametry

Motor: vzduchem chlazený dvouválec
Objem: 1202 ccm
Toč. moment: 96 Nm
Spotřeba: 5 l / 100 km
Objem nádrže: 12,5 l
Pohotovostní hmotnost: 259 kg
Výška sedla: 785 mm
Základní cena: 10 570 eur bez DPH

Problematické jsou i stupačky, které sice stojí za nevšedním sezením na motocyklu, ovšem na druhou stranu občas překážejí. Při couvání je potřeba je sklopit nebo se pohybovat s velmi roztaženýma nohama. Jinak si jezdec otluče holeně.

Do nízkých otáček

Harley-Davidson Roadster pohání vzduchem chlazený dvouválec Evolution o objemu 1200 ccm, který najdeme i u několika dalších modelů kompaktní řady americké značky. Ta u něj jako obvykle neuvádí výkon, ale pouze točivý moment. Má hodnotu 96 Nm při 4000 otáčkách, což znamená pro 259 kg vážící stroj velmi dobrou dynamiku.

A také rozumnou spotřebu, která se během testu pohybovala podle našeho odhadu okolo pěti litrů benzinu na 100 km. Roadster nemá ukazatel stavu nádrže ani nezobrazuje aktuální spotřebu. Standardně informuje kontrolkou jen ve chvíli, kdy dojde na rezervu z jeho 12,5 litru objemné nádrže. To pak zbývá ještě asi 50 kilometrů jízdy a je potřeba najít benzinku.

Úspornost však není hlavním trumfem Roadsteru. Je jím samozřejmě projížďka. Po nastartování umí motor zahrát příjemný hluboký zvuk do dvojice výfuků, ale v nízkých otáčkách je poměrně klidný. Při přidání plynu dodá nejvíc akcelerace ve středním spektru, naopak do vysokých otáček už není nutné zabíhat, protože výkonnostní špička mu tam chybí. To by mohlo zklamat vyznavače rychlých strojů s vysokootáčkovými motory, ale bude naopak vyhovovat těm, kteří dávají přednost rychlé jízdě s určitým pocitem bezpečí. Nemůže se tak prakticky stát, že by Roadster jezdci při neopatrné manipulaci s plynem v zatáčce "ustřelil".

Na klikaté cesty

Pro svezení s Roadsterem jsme si zvolili silnice v okolí Kapského Města v Jihoafrické republice, které nabízejí klikatý profil a kvalitní asfalt na německé úrovni. Zejména pobřežní cesta mezi městem Gordons Bay a osadou Rooi-Els, jež se pravidelně objevuje ve výběru nejkrásnějších silnic pro motorkáře na světě, sedla Roadsteru jako ulitá.

Stroj má obrácenou vidlici (pevný vršek, spodek se zasouvá) a zadní tlumiče plněné dusíkem. Vpředu velké 19" kolo, vzadu o palec menší. Tužší nastavení podvozku i přídě znamená, že je motorka komunikativní a v zatáčkách agilní. Střídání náklonů sice není tak rychlé jako u lehčích strojů, ale působí přirozeně a jezdec ji nemusí příliš nutit.

Na rozdíl od některých větších modelů Harley-Davidson, které mají nízko umístěné stupačky, což je v zatáčkách poměrně omezuje (při náklonu běžně brousí o asfalt), jsou ty na Roadsteru posazeny dostatečně vysoko, aby šlo zatáčku projet svižně.

Snadné ovladatelnosti prospívá i dobře umístěné řazení pětistupňové manuální převodovky, která chodí přesně a hladce. A velmi snadno se ovládá spojka, na jejíž záběr si lze zvyknout po velmi krátké době. Jen na brzdy je potřeba vyvinout větší tlak. Pokud by došlo na nejhorší, je ještě v záloze připraveno ABS, jímž je Roadster vybaven standardně.

Pohodlný i do města

Díky agilnímu chování v nízkých otáčkách, snadné ovladatelnosti a solidní schopnosti manévrovat i na menším prostoru je Harley-Davidson Roadster také vhodný do městského provozu. Vyšší sezení, relativně úzký profil stroje, tedy i jeho kompaktnost během několika dní testování, z něj udělaly ideální prostředek do husté dopravy, která občas trápí centrum Kapského Města.

Méně příjemné bylo horko, které při pomalém popojíždění sálá od motoru přímo ke stehnům jezdce. Jako nepraktický se také ukázal inverzní displej (s černým podkladem) na budíku, který byl při ostrém jihoafrickém slunci téměř nečitelný. Tuhost podvozku pak znamenala, že na rozbitějších cestách a výmolech už svezení nebylo příjemné. Je tedy nutné si zvyknout a včas se překážkám vyhýbat.

Harley-Davidson Roadster je pohledný stroj, který bude slušet mladému muži, ale cestu si k němu díky dobré ovladatelnosti a obratnosti najdou i ženy. Americká značka patří mezi luxusní, s čímž je potřeba počítat i při pořízení stroje. Roadster vyjde minimálně na 10 570 eur, což je 284 tisíc korun bez daně. Cenu ještě může zvýšit lakování nebo další doplňky.

Harley-Davidson nehradil cestovní náklady autora

Jan Markovič
Přeposlat
Diskuse
reklama
comments powered by Disqus

On-line: Při explozi na koncertě v Manchesteru zemřelo nejméně 22 lidí. Podle policie se na místě odpálil sebevražedný atentátník

Česko bez volantu. Vláda by měla jít trendu autonomních aut naproti, myslí si Ťok a chce vybudovat polygon

Bývalý šéf dohledu ČNB Rozumek bude působit v Mezinárodním měnovém fondu. Pomůže Bosně a Hercegovině s dohledem nad bankami

UNESCO se po deseti letech opět zabývá mrakodrapy na Pankráci. Městu by mohlo opět hrozit odstranění ze seznamu dědictví

Nebezpečný svět Marka Hudemy: Atomová hádanka zůstává nevyřešena

reklama