reklama

Muskova červená pilulka: Na trh míří nová Tesla, která rozhodne o osudu automobilky

Respekt
Čtěte více: Respekt | Tesla | Musk Elon | elektromobil
  • Chystaný Model 3 Elon Musk představil loni v dubnu a během prvních dvou týdnů od prezentace si jej rezervovalo 400 tisíc lidí. Vzápětí Tesla přestala o množství objednávek raději informovat, což naznačilo, že výrobu nebude stíhat.
  • Týdeník Respekt přináší náhled do automobilového byznysu Elona Muska.
Tesla Model 3 Tesla Model 3 Foto: ČTK/AP

Má to být špičkový, stále ještě luxusní, přitom však relativně dostupný elektromobil, podstatně levnější než předchozí vozy se značkou Tesla. Výroba Tesly Model 3 se rozběhne v červenci a pár týdnů poté by auto měli dostat první zákazníci. Bude to zároveň start rozhodujícího kola, v němž se ukáže, zda mladá automobilka amerického podnikatele Elona Muska nakonec uspěje. 

Zdánlivě tomu nic nebrání, jak naznačují třeba i zkušenosti Františka Kubiše, dlouholetého českého majitele předchozího modelu – Modelu S. S teslou již urazil 140 tisíc kilometrů, využívá ji denně. Sjezdil s ní velkou část Evropy, od Norska po Itálii, od Francie po Slovinsko. "Pokud musím cesty plánovat, tak jen po Česku a Slovensku. Jakmile jedu kamkoli do zahraničí, není to nutné," říká. Jeho tiché auto mu totiž samo ukáže polohu nejbližší rychlonabíječky Supercharger, kde baterii během půl až tři čtvrtě hodiny dobije – úplně zdarma. Nabíjet lze Teslu samozřejmě i doma v garáži nebo u jakékoli elektrické zásuvky.

DÁLE SE V RESPEKTU Č.17 DOČETE:
Hlavní koment: Děsy a běsy ministra Chovance. Zhroutil se podle ČSSD český stát?
 
Téma: Kdo se bojí George Sorose?
 
Agenda: Zemanova cesta za Trumpem se komplikuje
 
O kom se mluví: Manželce Marilyn, sobě Ádu: Trička s Hitlerem si od nás kupují obyčejní lidé, říká šéf nakladatelství Naše vojsko Emerich Drtina
 
The Economist: Britské volby nabízejí šanci na lepší brexit a Theresa May doufá v drtivé vítězství 
 
Kontext: Reportáž z Kolumbie: Bude v zemi po padesáti letech mír?
 
Euro nejdřív za pět let: Rozhovor s guvernérem ČNB Jiřím Rusnokem
 
Kultura: Osud staveb ze šedesátých a sedmdesátých let rozděluje společnost i odborníky
 
Civilizace: Nový elektromobil Tesla Model 3 rozhodne o osudu automobilky Elona Muska

Pana Kubiše neomezuje ani čekání při dobíjení. Jednoduše počítá s tím, že cesta bude trvat o něco déle a on si zároveň odpočine během několika zastávek. Podobně jako další majitelé tesly (v Česku jich je zhruba 100) má po celé Evropě v autě zdarma internet. Kromě toho jeho vůz nabízí funkci Autopilot, která umí převzít řízení na dálnici, nebo dva kufry – jeden klasický vzadu, druhý, menší, vpředu. A ještě jedna věc: auto se dokáže samo vylepšovat díky balíčkům softwarového updatu, jež si automaticky stahuje. Podobně jako když stahujete aktualizaci aplikací na mobilu.

Chystaný Model 3 slibuje, že pocit exkluzivity přinese také o segment níž. Hlavní jeho předností má být přibližně poloviční cena oproti Modelu S, začínat bude v hrubém přepočtu asi na 875 tisících korun (plus daň a cla). Bude to menší, méně výkonné auto s minimálním dojezdem 350 kilometrů na jedno nabití – a je o ně už řadu měsíců obrovský zájem. Což kupodivu nemusí být jen důvod k radosti.

Elon Musk nový vůz představil loni v dubnu a během prvních dvou týdnů od prezentace si jej rezervovalo 400 tisíc lidí. Vzápětí Tesla přestala o množství objednávek raději informovat, což naznačilo, že výrobu nebude stíhat. Musk později dokonce vyzval zájemce, aby si raději pořídili starší, lépe vybavený Model S, který navíc v poslední době výrazně zlevnil. 

A právě to, kolik kusů nového vozu dokáže firma skutečně vyrobit a nakolik uspokojí zájem, rozhodne zřejmě o jejím budoucím úspěchu.

Cennější než GM 
Továrny světových automobilek každý rok vychrlí celkem asi 100 milionů aut. Prosadit se v odvětví není nemožné, což mohou dosvědčit třeba japonské nebo korejské automobilky, které byly ještě v osmdesátých a devadesátých letech v motoristických kruzích běžně terčem vtípků. Dnes se vyrovnají evropským a americkým automobilovým gigantům a všechny přední výrobce postupně dohání i Čína. Tyto automobilky ale mají za sebou desítky let složitého a nákladného vývoje, budování továren po celém světě a sjednávání kontraktů s dodavateli.

Tesla existuje necelých 15 let, auta sériově vyrábí zhruba polovinu této doby a teprve letos překoná metu 100 tisíc vozů za rok. Bezesporu má za sebou úspěchy. Zazářila například v roce 2012, kdy nabídla luxusní sedan – zmiňovaný Model S pana Kubiše –, který na jedno nabití ujede přes 300 kilometrů, zatímco konkurenční elektromobily tehdy měly pouze asi poloviční dojezd.

Pokračování tohoto článku si mohou přečíst jen předplatitelé.

Děkujeme za vaši přízeň.

Obsah starší než měsíc je součástí archivu a do článků zdarma se nepočítá.
Chcete číst bez omezení? Předplaťte si plný přístup.

Předplatit

Jan Horčík
Přeposlat

Rekordnímu počtu Čechů končí fixace hypoték, banky se o ně poperou. Úroky porostou pomaleji, než se čekalo

Říkejte mi Babiš. Šéf hnutí ANO po nuceném odchodu z vlády rozjel volební kampaň v regionech

V Česku se pátrá po bakterii, která na jihu Evropy ničí kilometry plantáží. Nakažené mohou být sazenice ze Španělska

Kolem zkrachovalé vagonky Legios krouží podnikatel Strnad. K jejímu získání vede ale dlouhá cesta

Sociální sítě Miloše Čermáka: Pět věcí, které bychom měli dělat, i když nám o nich tvrdili, že se dělat nemají

reklama